Professional Opportunities

Profile: Architect
Function: The Architecture graduate seeks to identify, formulate and solve in an original way planning themes specific to architecture and construction, which require an interdisciplinary and multiscale approach.
Skills: The graduate will be able to prepare a variety of projects, including those of formally, functionally and structurally complex works; he or she will lead their realization, coordinating, if necessary, other specialists in other sectors. The graduate will therefore have a solid, in-depth knowledge of all of architecture’s and structural engineering’s instruments, and will fully master the aspects related to the feasibility of the project, on a structural, urban and territorial level.
Graduates can go into private practice, as well as play central and high-responsibility roles in institutions and private and public companies, in private practices and in firms operating in the fields of construction, planning, management, transformation and conservation of buildings, cities and territory.
Career Prospects: The Architecture graduate, as according to the objectives of the Single-Cycle Class LM-4 and to the European Directive Architects, will be able to work in a private practice, in public and private institutions, in the productive sector of building and construction industry, both with regards to new constructions, the recovery and the conservation, and to the transformation of the city and of territory, in Italy, in the EU and outside of it. Moreover, graduates can continue their studies further with a PhD and in the Specialization Schools (in conservation and in landscape).

 

Dal 2011 sono state avviate ulteriori consultazioni tra la Facoltà di Architettura, il nostro CdS e le Organizzazioni Rappresentative per una verifica dell'OFF attivata. Sono emerse conclusioni positive sugli obiettivi e i piani formativi del CdL che sono apparsi congruenti.
In seguito a questi incontri:
- nel giugno 2012 è stato firmato un Protocollo di intesa tra la Facoltà di Architettura e l’Ordine degli Architetti di Roma (prot. 1723 coll. 23 del 01/06/2012), riguardante la “Definizione di un percorso comune di avvicinamento al mondo della Professione degli studenti della Facoltà di Architettura”;
- nel giugno 2014 è stato firmato un Protocollo d’intesa (prot.n°517 del 17/06/2014) tra il DiAP Dipartimento di riferimento del CdS Architettura e AFM EDILIZIA – ANCE LAZIO – ANCE ROMA – ACER in cui, tra i punti qualificanti, si riconosce “l’importanza e il reciproco interesse ad intraprendere una collaborazione, al fine di assumere un ruolo determinante nella formazione di laureati con un alto livello di formazione, da far confluire successivamente sul mercato del lavoro”.
In data 17 marzo 2016 è stata avviata una consultazione con un rappresentante del Mibact per verificare la congruenza dei profili professionali richiesti dal Ministero con quelli proposti dal corso in Architettura a ciclo unico.

Nel 2017 si sono svolti alcuni incontri a livello di Facoltà con le organizzazioni rappresentative del mondo della produzione, dei servizi e delle professioni (vai su: http://www.architettura.uniroma1.it/consultazioni)

Il 13 dicembre 2018 si è svolta una riunione del Comitato di indirizzo del Corso di Studio che ha affrontato, tra l’altro, i seguenti argomenti: obiettivi formativi del CdS; profili professionali individuati per il CdS; sbocchi occupazionali; opportunità di tirocinio/stage.