TECHNIQUES AND LANGUAGES OF FILM AND OF AUDIO-VISUAL COMMUNICATION

Course objectives

The course aims to provide basic elements of the discipline; it enables the student to master the subjects in order to use it and apply it in other fields of study with the correct use of the specific technical language. With the acquired knowledge the student is able to develop autonomous ability of connections with other disciplines in the various historical-cultural epochs.

Channel 1
EMILIANO MORREALE Lecturers' profile

Program - Frequency - Exams

Course program
The relationship between film and literature will be seen through the reading of novels and short fiction dealing with stardom, spectatorship, the movie world, and cinema as metaphor for modern life.
Prerequisites
Basic Knowledge of Film History and Contemporary Literature
Books
Testi Bibliografia frequentanti (4 testi totali): 1) Racconti di cinema, a cura di Emiliano Morreale e Mariapaola Pierini, Einaudi 2) Un testo a scelta tra i seguenti: Fotogrammi a parole, a cura di Clara Allasia, Mariapaola Pierini, Franco Prono, Chiara Tavella (numero speciale della rivista "Sinestesie", disponibile all'indirizzo https://www.sinestesierivistadistudi.it/fotogrammi-a-parole/) Vincenzo Maggitti, Lo schermo tra le righe, Liguori Riccardo Donati, Il vampiro la diva e il clown 3-4) due testi a scelta fra i seguenti: Luigi Pirandello, Quaderni di Serafino Gubbio operatore, varie edizioni Francis Scott Fitzgerald, L'amore dell'ultimo milionario, minimum fax Mario Soldati, Cinematografo¸ Sellerio Christopher Isherwood, La violetta del Prater, Adelphi Alberto Moravia, Il disprezzo Patrick Dennis, Povera piccina, Adelphi Terry Southern, Blue Movie, Marcos y Marcos Manuel Puig, Il bacio della donna ragno, Einaudi Paul Auster, Il libro delle illusioni, Einaudi Kenzaburo Oe, La vergine eterna, Garzanti Domenico Starnone, Fare scene, minimum fax Tanguy Viel, Cinema, nottetempo Clara Uson, L'assassino timido, Sellerio Geoff Dyer, Zona, Il Saggiatore Geoff Dyer, Fuga, Il Saggiatore Alexander Kluge, Antico come la luce, L'Orma Cameron McCabe, La ragazza tagliata al montaggio, Polillo Nathalie Léger, Suite per Barbara Loden, La Nuova frontiera Robert Coover, Una serata al cinema, Feltrinelli A. B. Yehoshua, La scena perduta, Einaudi Nathanael West, Il giorno della locusta, varie edizioni Walker Percy, L’uomo che andava al cinema, Marcos y Marcos Didier Blonde, Un amore senza parole, Federigo Tozzi Joyce Carol Oates, Blonde (vale come 2 titoli) Mark Danielewski, Casa di foglie (vale come 2 titoli) Marisha Pessl, Notte americana (vale come 2 titoli) Bibliografia non frequentanti (7 testi totali): 1-4) Racconti di cinema, a cura di Emiliano Morreale e Mariapaola Pierini, Einaudi Fotogrammi a parole, a cura di Clara Allasia, Mariapaola Pierini, Franco Prono, Chiara Tavella (numero speciale della rivista "Sinestesie", disponibile all'indirizzo https://www.sinestesierivistadistudi.it/fotogrammi-a-parole/) Riccardo Donati, Il vampiro, la diva e il clownVincenzo Maggitti, Lo schermo tra le righe, Liguori 5-8) Tre libri a scelta tra i seguenti: 3-4) due testi a scelta fra i seguenti: Luigi Pirandello, Quaderni di Serafino Gubbio operatore, varie edizioni Francis Scott Fitzgerald, L'amore dell'ultimo milionario, minimum fax Mario Soldati, Cinematografo¸ Sellerio Christopher Isherwood, La violetta del Prater, Adelphi Alberto Moravia, Il disprezzo Patrick Dennis, Povera piccina, Adelphi Terry Southern, Blue Movie, Marcos y Marcos Manuel Puig, Il bacio della donna ragno, Einaudi Paul Auster, Il libro delle illusioni, Einaudi Kenzaburo Oe, La vergine eterna, Garzanti Domenico Starnone, Fare scene, minimum fax Tanguy Viel, Cinema, nottetempo Clara Uson, L'assassino timido, Sellerio Geoff Dyer, Zona, Il Saggiatore Geoff Dyer, Fuga, Il Saggiatore Alexander Kluge, Antico come la luce, L'Orma Cameron McCabe, La ragazza tagliata al montaggio, Polillo Nathalie Léger, Suite per Barbara Loden, La Nuova frontiera Robert Coover, Una serata al cinema, Feltrinelli A. B. Yehoshua, La scena perduta, Einaudi Nathanael West, Il giorno della locusta, varie edizioni Walker Percy, L’uomo che andava al cinema, Marcos y Marcos Didier Blonde, Un amore senza parole, Federigo Tozzi Joyce Carol Oates, Blonde (vale come 2 titoli) Mark Danielewski, Casa di foglie (vale come 2 titoli) Marisha Pessl, Notte americana (vale come 2 titoli)
Frequency
Mandatary for programma frequentanti
Exam mode
Oral exam
Lesson mode
Lessons and presentations
EMILIANO MORREALE Lecturers' profile

Program - Frequency - Exams

Course program
The relationship between film and literature will be seen through the reading of novels and short fiction dealing with stardom, spectatorship, the movie world, and cinema as metaphor for modern life.
Prerequisites
Basic Knowledge of Film History and Contemporary Literature
Books
Testi Bibliografia frequentanti (4 testi totali): 1) Racconti di cinema, a cura di Emiliano Morreale e Mariapaola Pierini, Einaudi 2) Un testo a scelta tra i seguenti: Fotogrammi a parole, a cura di Clara Allasia, Mariapaola Pierini, Franco Prono, Chiara Tavella (numero speciale della rivista "Sinestesie", disponibile all'indirizzo https://www.sinestesierivistadistudi.it/fotogrammi-a-parole/) Vincenzo Maggitti, Lo schermo tra le righe, Liguori Riccardo Donati, Il vampiro la diva e il clown 3-4) due testi a scelta fra i seguenti: Luigi Pirandello, Quaderni di Serafino Gubbio operatore, varie edizioni Francis Scott Fitzgerald, L'amore dell'ultimo milionario, minimum fax Mario Soldati, Cinematografo¸ Sellerio Christopher Isherwood, La violetta del Prater, Adelphi Alberto Moravia, Il disprezzo Patrick Dennis, Povera piccina, Adelphi Terry Southern, Blue Movie, Marcos y Marcos Manuel Puig, Il bacio della donna ragno, Einaudi Paul Auster, Il libro delle illusioni, Einaudi Kenzaburo Oe, La vergine eterna, Garzanti Domenico Starnone, Fare scene, minimum fax Tanguy Viel, Cinema, nottetempo Clara Uson, L'assassino timido, Sellerio Geoff Dyer, Zona, Il Saggiatore Geoff Dyer, Fuga, Il Saggiatore Alexander Kluge, Antico come la luce, L'Orma Cameron McCabe, La ragazza tagliata al montaggio, Polillo Nathalie Léger, Suite per Barbara Loden, La Nuova frontiera Robert Coover, Una serata al cinema, Feltrinelli A. B. Yehoshua, La scena perduta, Einaudi Nathanael West, Il giorno della locusta, varie edizioni Walker Percy, L’uomo che andava al cinema, Marcos y Marcos Didier Blonde, Un amore senza parole, Federigo Tozzi Joyce Carol Oates, Blonde (vale come 2 titoli) Mark Danielewski, Casa di foglie (vale come 2 titoli) Marisha Pessl, Notte americana (vale come 2 titoli) Bibliografia non frequentanti (7 testi totali): 1-4) Racconti di cinema, a cura di Emiliano Morreale e Mariapaola Pierini, Einaudi Fotogrammi a parole, a cura di Clara Allasia, Mariapaola Pierini, Franco Prono, Chiara Tavella (numero speciale della rivista "Sinestesie", disponibile all'indirizzo https://www.sinestesierivistadistudi.it/fotogrammi-a-parole/) Riccardo Donati, Il vampiro, la diva e il clownVincenzo Maggitti, Lo schermo tra le righe, Liguori 5-8) Tre libri a scelta tra i seguenti: 3-4) due testi a scelta fra i seguenti: Luigi Pirandello, Quaderni di Serafino Gubbio operatore, varie edizioni Francis Scott Fitzgerald, L'amore dell'ultimo milionario, minimum fax Mario Soldati, Cinematografo¸ Sellerio Christopher Isherwood, La violetta del Prater, Adelphi Alberto Moravia, Il disprezzo Patrick Dennis, Povera piccina, Adelphi Terry Southern, Blue Movie, Marcos y Marcos Manuel Puig, Il bacio della donna ragno, Einaudi Paul Auster, Il libro delle illusioni, Einaudi Kenzaburo Oe, La vergine eterna, Garzanti Domenico Starnone, Fare scene, minimum fax Tanguy Viel, Cinema, nottetempo Clara Uson, L'assassino timido, Sellerio Geoff Dyer, Zona, Il Saggiatore Geoff Dyer, Fuga, Il Saggiatore Alexander Kluge, Antico come la luce, L'Orma Cameron McCabe, La ragazza tagliata al montaggio, Polillo Nathalie Léger, Suite per Barbara Loden, La Nuova frontiera Robert Coover, Una serata al cinema, Feltrinelli A. B. Yehoshua, La scena perduta, Einaudi Nathanael West, Il giorno della locusta, varie edizioni Walker Percy, L’uomo che andava al cinema, Marcos y Marcos Didier Blonde, Un amore senza parole, Federigo Tozzi Joyce Carol Oates, Blonde (vale come 2 titoli) Mark Danielewski, Casa di foglie (vale come 2 titoli) Marisha Pessl, Notte americana (vale come 2 titoli)
Frequency
Mandatary for programma frequentanti
Exam mode
Oral exam
Lesson mode
Lessons and presentations
  • Lesson code1036631
  • Academic year2024/2025
  • CourseLiterature Music Performing Arts
  • CurriculumSingle curriculum
  • Year3rd year
  • Semester1st semester
  • SSDL-ART/06
  • CFU6
  • Subject areaAttività formative affini o integrative