Antonio.Iacobini@uniroma1.it's picture

AVVISO

Si informano gli studenti che giovedì 18 aprile il ricevimento (ore 16:00-17:00) sarà sospeso per un impegno accademico del docente.

 

ANNO ACCADEMICO 2023-2024

 

RICEVIMENTO

1° semestre:

mercoledì ore 16:00-17:00; giovedì ore 12:00-13:00.

2° semestre:

giovedì ore 16:00-17:00

Dipartimento SARAS – Sezione Storia dell’Arte, stanza 20.

 

 

CORSI DEL 1° SEMESTRE

 

STORIA DELL’ARTE BIZANTINA IA

LT, 2° ANNO, 6 CFU

INTRODUZIONE ALL’ARTE BIZANTINA

ORARIO DELLE LEZIONI:

Martedì, ore 16:00-18:00, Aula I Venturi

Giovedì, ore 10:00-12:00, Aula Simonetti.

INIZIO DELLE LEZIONI: martedì 3 ottobre 2023.

 

STORIA DELL’ARTE BIZANTINA II

LT, 3° ANNO, 6 CFU

TESSALONICA BIZANTINA

ORARIO DELLE LEZIONI:

Martedì, ore 10:00-12:00, Aula III Carlotta Nobile

Mercoledì, ore 14:00-16:00, Aula III Carlotta Nobile.

INIZIO DELLE LEZIONI: martedì 3 ottobre 2023.

 

CORSO DEL 2° SEMESTRE

 

STORIA DELL’ARTE BIZANTINA

LM, 1° ANNO, 6 CFU

BISANZIO E L'ITALIA: COMMITTENTI, MAESTRANZE E CIRCOLAZIONE ARTISTICA TRA XI E XIII SECOLO

ORARIO DELLE LEZIONI:

Martedì, ore 10:00-12:00, Aula II Pietro Toesca

Giovedì, ore 14:00-16:00, Aula III Carlotta Nobile.

INIZIO DELLE LEZIONI: martedì 27 febbraio 2024.

 

Gli studenti della LM che intendono frequentare il corso devono iscriversi a Classroom (Codice: cwak7gv) con la loro mail istituzionale.

 

Course Code Year Course - Attendance Bulletin board
TIROCINIO AAF1044 2023/2024
PER STAGES E TIROCINI PRESSO IMPRESE, ENTI PUBBLICI O PRIVATI, ORDINI PROFESSIONALE AAF1176 2023/2024
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA I A 1024910 2023/2024

Introduction to Byzantine Art History

 

 

COURSE PROGRAMME

Introduction to Byzantine Art History (4th-15th century)

 

This module aims to provide some basic knowledge about Byzantine Art History, from the foundation of Constantinople to the fall of the Empire (330-1453 AD). Lessons will be focused on trends, artists, works and buildings, whose relations to the Mediterranean creative and social context will be particularly investigated.

 

Notes

The course is reserved to whose surnames’ initial letters are between A and D.

 

PREREQUISITES           

Taking the exam of Medieval Art History is necessary before attending the course.

 

Course Articulation:

Lessons 1-6: Constitutive characters of Byzantium history and artistic civilization. The Early Byzantine age, from the foundation of Constantinople to the end of the Theodosian dynasty (4th-5th century): urban planning and monuments of the capital; architectures, sculptures and mosaics in Thessalonica; Byzantine Syria.

Lessons 7-12: From Justinian to the end of Iconoclasm (6th-9th century): imperial patronage in the 6th century; Hagia Sophia of Anthemius and Isidorus; luxury arts; the Sinai monastery and the oldest Christian icons; the fight for holy images and the church of the Dormition in Nicaea.

Lessons 13-21: The Middle and Late Byzantine age (9th-15th century): the renovatio of arts in the Macedonian age; new architectural typologies; illuminations, ivories, enamels and jewelry; Cappadocia and Armenia in Middle Byzantine Age; monasteries and cathedrals in the 11th century, from Greece to Rus’; Constantinople, Macedonia and Cyprus in the Comnenian age; the Fourth Crusade and the Latin Empire age; the Empire of Trebisonda, the Despotate of Epirus and the Kingdom of Serbia; the Palaiologan age, from the reconquest of Constantinople to its fall.

 

ASSESSMENT

The exam will be oral and it will take place at the end of the course (intermediate tests will not be held).

The oral exam will be focused on the topics of the programme (by using pictures) in order to verify:

1) the depth and breadth of the acquired knowledge;

2) the specific vocabulary;

3) the ability to link themes and problems critically.

 

TEXT BOOKS

- Andrea Paribeni (a cura di), Architettura bizantina, Electa, Milano 2009 (available at Centro Stampa Chioschi Gialli, P.le Aldo Moro 5, Città Universitaria, ph. 06-89873441 or 06-90209041 - e-mail: centrostampa@nuovacultura.it);

- Introduzione all’arte bizantina (IV-XV secolo), dispense a cura di C. Barsanti, M. della Valle, R. Flaminio, A. Guiglia, A. Iacobini, A. Paribeni, S. Pasi, S. Pedone, A. Taddei (available at Centro Stampa Chioschi Gialli, P.le Aldo Moro 5, Città Universitaria, ph. 06-89873441 or 06-90209041 - e-mail: centrostampa@nuovacultura.it).

 

In addition to the above-listed contributions, Non-attending students are encouraged to read one extra text selected among the following ones:

- Enrico Zanini, Introduzione all’archeologia bizantina, Carocci, Roma 1994.

- Ernst Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, a cura di M. Andaloro e P. Cesaretti, Jaca Book, Milano 2005.

- Enrico Zanini, Costantinopoli, Carocci, Roma 2022.

- Fernanda de’ Maffei, Bisanzio e l’ideologia delle immagini, a cura di C. Barsanti, A. Guiglia, A. Iacobini, A. Paribeni, M. della Valle, Liguori Editore, Napoli 2011, pp. 55-84; 107-117; 229-301; 349-371.

- Antonio Iacobini, Visioni dipinte. Immagini della contemplazione negli affreschi di Bawit, Viella, Roma 2000.

- Livia Bevilacqua, Arte e aristocrazia a Bisanzio nell'età dei Macedoni. Costantinopoli, la Grecia e l'Asia Minore, Campisano Editore, Roma 2013.

- Simona Moretti, Roma bizantina. Opere d'arte dall'impero di Costantinopoli nelle collezioni romane, Campisano Editore, Roma 2014.

- Giovanni Gasbarri, Riscoprire Bisanzio. Lo studio dell'arte bizantina a Roma e in Italia tra Ottocento e Novecento, Viella, Roma 2015.

 

LESSONS / TIMETABLE:

Tuesday, h. 16:00-18:00, Aula I Venturi

Thursday, h. 10:00-12:00, Aula di Archeologia.

 

COURSE START: Tuesday 3 October 2023.

 

OFFICE HOURS:

1st Semester: Wednesday, h. 16:00-17:00; Thursday, h. 12:00-13:00,

Dipartimento SARAS – Sezione Storia dell’Arte, Room 20.

STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2023/2024

BYZANTINE THESSALONICA

 

COURSE PROGRAMME

Byzantine Thessalonica

This module aims to provide a general framework for art history in Byzantine Thessalonica (4th-15th century). Lessons will be focused on monumental complexes, artworks and artists investigated in their relations with Constantinople, Greece and the Balkans.

 

Course articulation:

Lessons 1-5: Thessalonica: history and urban planning from the Hellenistic age to the end of the Byzantine age; the Ottoman city. The agora in the Roman and Byzantine age; the imperial Palatium of Galerius. Christian buildings between the 5th and 6th century; the extra moenia necropolises; the city walls. The Rotunda of St. George and its mosaics.

Lesson 6: Seminar.

Lessons 7-10: The Acheiropoietos basilica and the oratory of Hosios David. Origin and development of Saint Demetrius’ cult: his shrine from the 5th to the 7th century. The crisis of Thessalonica between 7th and 8th century. The cathedral of Hagia Sophia: architectural novelties and decorative programme. Frescoes in the Rotunda of St. George.

Lessons 11: Seminar.

Lessons 12-14: The renaissance after the first Millennium: the Panaghìa ton Chalkeon and its patron. Wall paintings in Macedonian and Comnenian age: the narthex of Hagia Sophia and the cycle of Hosios David. Thessalonica after the Fourth Crusade.

Lesson 15: Seminar.

Lessons 16-19: The Palaiologan renaissance (13th-14th century): the parekklesion of St. Euthymius; the baths of Kulé Kafé; the churches of St. Pantaleimon and St. Catherine. The St. Apostles, from patriarch Niphon to abbot Paul. Luxury arts. St. Nicholas Orphanos and the irradiation of Thessalonica painting in Serbia. Prophet Elijah: the last great church of Thessalonica and empress Anna Palaiologina.

Lesson 20-21: Seminar.

Moreover, students will also have to attend a seminar and to present an individual brief – oral and written, whose topic must be previously agreed upon with the professor – at the end of the course.

 

ASSESSMENT

The exam will be oral and it will take place at the end of the course (intermediate tests will not be held).

The oral exam will be focused on the topics of the programme (by using pictures) in order to verify:

1) the depth and breadth of the acquired knowledge;

2) the specific vocabulary;

3) the ability to link themes and problems critically.

 

TEXT BOOKS

Tessalonica bizantina, dispense a cura di C. Barsanti, M. della Valle, R. Flaminio, A. Guiglia, A. Paribeni, A. Taddei (available at Centro Stampa Chioschi Gialli, P.le Aldo Moro 5, Città Universitaria, ph. 06-89873441 or 06-90209041 - e-mail: centrostampa@nuovacultura.it)

 

In addition to the above-mentioned volume, Non-attending students are encouraged to read the following essays:

La Sapienza bizantina. Un secolo di ricerche sulla civiltà di Bisanzio all’Università di Roma, a cura di A. Acconcia Longo, G. Cavallo, A. Guiglia, A. Iacobini, Campisano Editore, Roma 2012, pp. 153-244; 295-314:

- Alessandro Taddei, Il mosaico parietale aniconico da Tessalonica a Costantinopoli.

- Livia Bevilacqua, Basilio ‘parakoimomenos’, l’aristocrazia e la passione per le arti sotto i Macedoni.

- Silvia Pedone, Il colore scolpito. Raffinatezze cromatiche nella scultura a incrostazione del Medioevo mediterraneo.

- Simona Moretti, Viaggio di un trittico eburneo da Costantinopoli a Roma.

- Giovanni Gasbarri, Immagini eloquenti. Nuove osservazioni sul codice Atheniensis gr. 211 con le Omelie di Giovanni Crisostomo.

 

LESSONS / TIMETABLE:

Tuesday, h. 10:00-12:00, Aula III Carlotta Nobile

Wednesday, h. 14:00-16:00, Aula III Carlotta Nobile.

 

COURSE START: Tuesday 3 October 2023.

 

OFFICE HOURS:

1st Semester: Wednesday, h. 16:00-17:00; Thursday, h. 12:00-13:00,

Dipartimento SARAS – Sezione Storia dell’Arte, Room 20.

 

STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1031509 2023/2024

BYZANTIUM AND ITALY: PATRONS, MASTERS AND ARTISTIC CIRCULATION, 11TH-13TH CENTURIES

 

COURSE PROGRAMME

Byzantium and Italy: patrons, masters and artistic circulation, 11th-13th centuries

This course will investigate the artistic contacts between Byzantium and Italy in the Comnenian era, through paintings and other works of art directly imported from Constantinople, together with the great mosaics executed by byzantine masters in Italy between the 11th and the 13th centuries. After an historical introduction dedicated to the political, cultural and religious relations between the byzantine Empire, the Papacy and the Italian powers from the East-West Schism (1054) to the Fourth Crusade (1204), a particular attention will be devoted to the following aspects: the presence of byzantine masters in Montecassino and Rome; the arrival of byzantine bronze doors in Italy from Constantinople; the mosaics in Sicily under the Normans; the mosaics in Venice and in Northern Adriatic area until the latin conquest of Constantinople.

 

Course articulation:

Lessons 1-4: Course presentation. Three emblematic patrons: Arnulfus II of Milan, Oddo of Novara, and Gerhard of Siponto. Byzantine mosaics as "colonial art". Methods and techniques of Byzantine wall mosaics. The reconstruction of the Montecassino Abbey and Leo Marsicanus' "Chronica". Desiderius' basilica: the architecture of the Gregorian Reform and the ideology of reuse. Liturgical furniture, mosaic decoration, and "tituli". Montecassino bronze door: Desiderius, Maurus de Comite Maurone, and Oderisius II.

Lesson 5: Seminar.

Lesson 6: Amalfi's bronze door and Byzantine bronze doors in Italy: art, artists, patrons, and inscriptions.

Lesson 7: Seminar.

Lessons 8-11: Byzantine bronze doors: their modular design, the agemina technique, and the issue of its origins. Montecassino and Rome: San Clemente and its apse mosaic. The “Renovatio Ecclesiae primitivae formae” and the revival of early Christian visual models. Normans in Italy: an historical introduction. Palermo under the reign of Roger II and the Cappella Palatina, its architecture and decoration. The cathedral of Cefalù: French-Norman architecture and Byzantine mosaics. George of Antioch and Santa Maria dell'Ammiraglio.

Lesson 12: Seminar.

Lessons 13-16: The architecture and secular decoration in Palermo after Roger II. William II and the cathedral of Monreale, its architecture and its late-Komnenian mosaics. Venice and Byzantium in the eleventh century: an historical introduction. The cathedral of Torcello, its architecture, liturgical furniture, and wall mosaics. The Last Judgement in Byzantine iconography. Contarini's San Marco and the church of the Holy Apostles in Constantinople.

Lesson 17: Field trip.

Lessons 18-19: San Marco, its mosaic decoration, and its development (11th-13th centuries). The dissemination of the Sicilian mosaic style in southern and central Italy: the frescoes in the narthex of Sant’Angelo in Formis and the mosaics in the cathedral of Salerno. Grottaferrata and Rome under Innocentius III.

Lessons 20-21: Seminar.

 

Moreover, students will also have to attend a seminar and to present an individual brief – oral and written, whose topic must be previously agreed upon with the professor – at the end of the course.

 

ASSESSMENT

The exam will be oral and it will take place at the end of the course (intermediate tests will not be held).

The oral exam will be focused on the topics of the programme (by using pictures) in order to verify:

1) the depth and breadth of the acquired knowledge;

2) the specific vocabulary;

3) a more advanced ability to link themes and problems critically.

 

TEXT BOOKS

- Mara Bonfioli, Antonio Iacobini, Enrico Zanini, I Bizantini in Italia, «ArcheoDossier», 97, 1993, pp. 54-111;

- Otto Demus, «Arte coloniale», in L’arte bizantina e l’Occidente, a cura di F. Crivello, Einaudi, Torino 2008, capitolo IV, pp. 133-177;

- Antonio Iacobini, Il mosaico in Italia dall’XI all’inizio del XIII secolo: spazio, immagini, ideologia, in L’arte medievale nel contesto (300-1300). Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di Paolo Piva, Jaca Book, Milano 2006, pp. 463-499;

- Antonio Iacobini, Le porte bronzee bizantine in Italia: arte e tecnologia nel Mediterraneo medievale, in Le porte del Paradiso. Arte e tecnologia bizantina tra Italia e Mediterraneo, a cura di Antonio Iacobini, Campisano Editore, Roma 2009 (Milion. Studi e ricerche d’arte bizantina, 7), pp. 13-52;

- Maria Andaloro, Montecassino: memoria di una fabbrica perduta, in Cantieri medievali, a cura di Roberto Cassanelli, Jaca Book, Milano 1995, pp. 51-69;

- Antonio Iacobini, Immagini, ideologie, storiografia: il mosaico absidale del duomo di Salerno e l’arte della Riforma gregoriana, in Medioevo: immagini e ideologie, Atti del Convegno internazionale di studi, Parma, 23-27 settembre 2002, a cura di Arturo Carlo Quintavalle, Electa, Milano 2005, pp. 288-301;

- Antonio Iacobini, Roma anno 1200: pittura e mosaico al tempo della IV Crociata, in Venezia, la IV Crociata e le arti, Atti del Convegno, Venezia, Fondazione Giorgio Cini, 3-4 maggio 2004 = “Saggi e memorie di Storia dell’Arte”, 28 (2004) [2006], pp. 33-62;

- Per Jonas Nordhagen, s.v. Mosaico, in Enciclopedia dell’arte medievale, VIII, Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma 1997, pp. 563-574.

 

Notes: the pdf of the texts will be made available on Classroom (Codice: cwak7gv).

 

Students who have never attended a course on Byzantine Art History are required to read and study the following works:

- Introduzione all’arte bizantina, Dispense, volume unico (available at Centro Stampa Chioschi Gialli, P.le Aldo Moro 5, Città Universitaria, ph. 06-89873441 or 06-90209041 - e-mail: centrostampa@nuovacultura.it);

- Antonio Iacobini, Il mosaico in Italia dall’XI all’inizio del XIII secolo: spazio, immagini, ideologia, in L’arte medievale nel contesto (300-1300). Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di Paolo Piva, Jaca Book, Milano 2006, pp. 463-499;

- Antonio Iacobini, Le porte bronzee bizantine in Italia: arte e tecnologia nel Mediterraneo medievale, in Le porte del Paradiso. Arte e tecnologia bizantina tra Italia e Mediterraneo, a cura di Antonio Iacobini, Campisano Editore, Roma 2009 (Milion. Studi e ricerche d’arte bizantina, 7), pp. 13-52;

- Per Jonas Nordhagen, s.v. Mosaico, in Enciclopedia dell’arte medievale, VIII, Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma 1997, pp. 563-574.

 

Notes: the pdf of these texts will be made available on Classroom (Codice: cwak7gv).

 

In addition to the over-listed contributions, Non-attending students are encouraged to read the following book:

- Otto Demus, L’arte bizantina e l’Occidente, a cura di F. Crivello, Einaudi, Torino 2008.

 

LESSONS / TIMETABLE: Tuesday 10:00-12:00 (Dip. SARAS, Sez. Storia dell'Arte, Aula 2 Toesca)

                                          Thursday 14:00-16:00 (Dip. SARAS, Sez. Storia dell'Arte, Aula 3 Nobile)

COURSE START: Tuesday 27 February 2024

 

OFFICE HOURS: Thursday 16:00-17:00 (Dip. SARAS, Sez. Storia dell'Arte, room 20)

 

PER STAGES E TIROCINI PRESSO IMPRESE, ENTI PUBBLICI O PRIVATI, ORDINI PROFESSIONALE AAF1176 2021/2022
TIROCINIO AAF1044 2021/2022
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA I A 1024910 2021/2022
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2021/2022
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1031509 2021/2022
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1031509 2021/2022
PER STAGES E TIROCINI PRESSO IMPRESE, ENTI PUBBLICI O PRIVATI, ORDINI PROFESSIONALE AAF1176 2020/2021
TIROCINIO AAF1044 2020/2021
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2020/2021
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2020/2021
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA I A 1024910 2020/2021
PER STAGES E TIROCINI PRESSO IMPRESE, ENTI PUBBLICI O PRIVATI, ORDINI PROFESSIONALE AAF1176 2019/2020
TIROCINIO AAF1044 2019/2020
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA I A 1024910 2019/2020
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1031509 2019/2020
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2019/2020
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1031509 2019/2020
PER STAGES E TIROCINI PRESSO IMPRESE, ENTI PUBBLICI O PRIVATI, ORDINI PROFESSIONALE AAF1176 2018/2019
TIROCINIO AAF1044 2018/2019
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2018/2019
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA I A 1024910 2018/2019
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2018/2019
TIROCINIO AAF1044 2017/2018
PER STAGES E TIROCINI PRESSO IMPRESE, ENTI PUBBLICI O PRIVATI, ORDINI PROFESSIONALE AAF1176 2017/2018
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2017/2018
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2017/2018
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA I A 1024910 2017/2018
TIROCINIO AAF1044 2016/2017
PER STAGES E TIROCINI PRESSO IMPRESE, ENTI PUBBLICI O PRIVATI, ORDINI PROFESSIONALE AAF1176 2016/2017
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1031509 2016/2017
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA I A 1024910 2016/2017
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA II 1036366 2016/2017
STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 1031509 2016/2017

ANNO ACCADEMICO 2023-2024
Dipartimento di Storia Antropologia Religioni Arte Spettacolo - SARAS, Sezione Storia dell'Arte, piano primo, stanza 20
1°semestre: mercoledì ore 16:00-17:00; giovedì ore 12:00-13:00.
2° semestre: giovedì ore 16:00-17:00.

http://www.lettere.uniroma1.it/users/antonio-iacobini

Antonio Iacobini si è laureato e specializzato presso l'Università di Roma "La Sapienza". Nel 1982 ha ottenuto una borsa di studio del Ministero degli Affari Esteri italiano per condurre ricerche sull arte paleocristiana e bizantina in Egitto. Nel 1984-1985 è stato borsista presso la Fondazione di Studi di Storia dell Arte Roberto Longhi di Firenze. Dal 1988 al 1998 è stato Ricercatore e Professore Associato di Storia dell'Arte Bizantina e Medievale all'Università di Urbino; nel novembre 2000 è diventato Professore Ordinario di Storia della Miniatura e di Storia dell Arte Bizantina alla Sapienza Università di Roma. Ha tenuto corsi di Storia dell Arte Bizantina presso la Palackého University di Olomouc e le Scuole di Specializzazione in Storia dell Arte delle Università di Firenze, Bologna, Palermo e Milano Cattolica. Dal 1991 al 1995, per incarico del "Comitato Internazionale per la Salvaguardia della Torre di Pisa", è stato coordinatore della ricerca archivistica sul monumento. Ha diretto numerose missioni di studio di Storia dell arte bizantina in Turchia, Siria, Giordania, Israele, Grecia, in collaborazione tra le Università di Roma "La Sapienza", Padova e Urbino. Dal 2004 è membro del Comitato internazionale del cantiere di restauro delle pitture murali di Voskopoje in Albania, sito compreso nella lista del World Monument Watch, in collaborazione tra l Institut National du Patrimoine e Patrimoine Sans Frontières, Paris. Dal 1984 al 2002 è stato coordinatore di settore della "Enciclopedia dell'Arte Medievale" Treccani, diretta da A.M. Romanini; attualmente è membro del comitato scientifico e direttivo delle riviste "Arte Medievale", "Nea Rhome", "Rivista di Storia della Miniatura", "teCLa.Temi di Critica e Letteratura artistica" e dirige la collana Milion. Studi e ricerche d arte bizantina . È stato membro del Comitato Scientifico e Vicepresidente dell Associazione Italiana degli Storici dell Arte Medievale; è socio corrispondente della Pontificia Accademia Romana di Archeologia; socio dell Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici; socio della Società Internazionale di Storia della Miniatura; membro del Comitato italiano del CIHA Comité International d Histoire de l Art; socio dell Associazione Italiana per lo Studio e la Conservazione del Mosaico. È stato membro del Comitato Direttivo e Segretario dell Associazione Italiana di Studi Bizantini (2007-2012); membro della Commissione Universitaria dell Istituto Svizzero di Roma (2005-2014); coordinatore del Dottorato di Ricerca in Storia dell Arte della Sapienza Università di Roma Scuola Dottorale in Scienze dell Interpretazione e della Produzione Culturale (2010-2013). È membro del Comitato scientifico della serie Arti della SUE Sapienza Università Editrice. Ha partecipato alla progettazione scientifica di numerosi congressi internazionali e mostre, tra cui: Fragmenta picta. Affreschi e mosaici staccati del Medioevo Romano (mostra: Roma, Museo Nazionale di Castel S. Angelo, 1989); L arte profana a Bisanzio (convegno internazionale: Roma, Consiglio Nazionale delle Ricerche, 1990); Ratio fecit diversum. San Bernardo e le arti (convegno internazionale: Roma, Accademia Nazionale dei Lincei, 1991); Anno 1300, il primo Giubileo: Bonifacio VIII e il suo tempo (mostra: Roma, Museo Nazionale del Palazzo di Venezia, 2000); Il Trionfo sul Tempo. Manoscritti illustrati dell Accademia Nazionale dei Lincei (mostra: Roma, Calcografia Nazionale-Palazzo Poli, 2002); Il disegno geometrico della Hagia Sophia a Istanbul (mostra e colloquio scientifico, Istituto Svizzero in Roma, 2005); Le porte del Paradiso. Arte e tecnologia bizantina tra Italia e Mediterraneo (convegno internazionale: Istituto Svizzero di Roma, 2006); Voyages et conscience patrimoniale. Aubin-Louis Millin (1759-1818) entre France et Italie (convegno internazionale: Paris, Institut National du Patrimoine Roma, Sapienza Università di Roma, 2008); La Sapienza bizantina. Un secolo di ricerche sulla civiltà di Bisanzio all Università di Roma (convegno: Roma, Sapienza Università di Roma, 2008); La mosaïque byzantine et sa diffusion (XIe-XIIe siècles): travail, techniques et matériaux, restauration (Table Ronde: XXIIe Congrès International des Études Byzantines, Sofia 2011); Tavole miracolose. Le icone medioevali di Roma e del Lazio (mostra: Roma, Museo Nazionale del Palazzo di Venezia, 2012); Codex Purpureus Rossanensis: storia, diagnostica e conservazione (convegno internazionale: Roma, Accademia Nazionale dei Lincei, 2014); Medioevo tra Occidente e Mediterraneo (convegno internazionale: Sapienza Università di Roma, 2014); Medioevo Ritrovato. Il patrimonio artistico della Puglia e dell'Italia meridionale prima e dopo Aubin-Louis Millin (convegno internazionale: Sapienza Università di Roma, 2017). I suoi interessi scientifici si sono rivolti alla cultura visuale paleocristiana, bizantina e medievale, ai rapporti tra arte e tecnologia nel Mediterraneo medievale, alla storiografia e al collezionismo bizantino e medievale. Ha diretto numerosi progetti di ricerca (1989-2018) per l Università di Urbino, la Sapienza Università di Roma, il Consiglio Nazionale delle Ricerche e il Ministero dell Università e della Ricerca, ricevendo l assegnazione di fondi PRIN-Progetti di Ricerca di Interesse Nazionale (1994; 1995; 1996; 1998; 2000; 2004; 2009; 2017).

Antonio Iacobini is a graduate of "La Sapienza" University, Rome (MA in History of Art), where he also furthered his studies (Postgraduate School in Medieval and Modern Art History). In 1982 he was Visiting Fellow (Ministry of Foreign Affairs, Italy) for a research on Early Christian and Byzantine monuments in Egypt. In 1984-1985 he was awarded the Fondazione di Storia dell Arte Roberto Longhi scholarship, Florence. He was Lecturer and Associated Professor in History of Byzantine Art and Medieval Art at Urbino University (1988-1998); in November 2000 he became Full Professor for History of Book Illumination and Byzantine Art at Sapienza Università di Roma. He taught History of Byzantine Art at Palackého University, Olomouc, and at the Postgraduate Schools in Florence, Bologna, Palermo and Milan (Cattolica del Sacro Cuore). On behalf of the "International Committee for the Restoration of the Tower of Pisa", he supervised documentary research on the monument (1991-1995). He presided over several study missions on Byzantine Art, on behalf of Universities La Sapienza of Rome, Padua and Urbino, in Turkey, Syria, Jordan, Israel and Greece. From 2004 he is member of the International Committee for the restoration of the wall paintings of Voskopoje in Albania, a site in the list of the World Monument Watch, a collaboration between the Institut National du Patrimoine and Patrimoine sans Frontières, Paris. He has been general supervisor of the editorial staff of "Enciclopedia dell'Arte Medievale" Treccani directed by A.M. Romanini (1984-2002); he is currently member of the scientific board of academic journals such as "Arte Medievale", "Nea Rhome", "Rivista di Storia della Miniatura", "teCLa.Temi di Critica e Letteratura artistica" and editor-in-chief of the series "Milion. Studi e ricerche d'arte bizantina". He is vice-president of the Associazione Italiana degli Storici dell Arte Medievale; member of the Pontificia Accademia Romana di Archeologia; member of the Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici; member of the Società Internazionale di Storia della Miniatura; member of the Italian delegation in the CIHA Comité International d Histoire de l Art; member of the Associazione Italiana per lo Studio e la Conservazione del Mosaico. He has been member of the Directing Board and Secretary of the Associazione Italiana di Studi Bizantini (2007-2012); member of the Universitary Commission of the Swiss Institute in Rome (2005-2014); Director of the Phd Program in History of Art, Sapienza Università di Roma Scuola Dottorale in Scienze dell Interpretazione e della Produzione Culturale (2010-2013). He is member of the scientific board of the series Arti (SUE Sapienza Università Editrice). He took part to the scientific planning of several international congresses and exhibitions, such as: Fragmenta picta. Affreschi e mosaici staccati del Medioevo Romano (exhibition: Roma, Museo Nazionale di Castel S. Angelo, 1989); L arte profana a Bisanzio (convegno internazionale: Roma, Consiglio Nazionale delle Ricerche, 1990); Ratio fecit diversum. San Bernardo e le arti (international study congress: Roma, Accademia Nazionale dei Lincei, 1991); Anno 1300, il primo Giubileo: Bonifacio VIII e il suo tempo (exhibition: Roma, Museo Nazionale del Palazzo di Venezia, 2000); Il Trionfo sul Tempo. Manoscritti illustrati dell Accademia Nazionale dei Lincei (exhibition: Roma, Calcografia Nazionale-Palazzo Poli, 2002); Il disegno geometrico della Hagia Sophia a Istanbul (exhibition and scientific speech, Istituto Svizzero in Roma, 2005); Le porte del Paradiso. Arte e tecnologia bizantina tra Italia e Mediterraneo (international study congress: Istituto Svizzero di Roma, 2006); Voyages et conscience patrimoniale. Aubin-Louis Millin (1759-1818) entre France et Italie (study congress: Paris, Institut National du Patrimoine Roma, Sapienza Università di Roma, 2008); La Sapienza bizantina. Un secolo di ricerche sulla civiltà di Bisanzio all Università di Roma (congress: Roma, Sapienza Università di Roma, 2008); La mosaïque byzantine et sa diffusion (XIe-XIIe siècles): travail, techniques et matériaux, restauration (round table: XXIIe Congrès International des Études Byzantines, Sofia 2011); Tavole miracolose. Le icone medioevali di Roma e del Lazio (exhibition: Roma, Museo Nazionale del Palazzo di Venezia, 2012); Codex Purpureus Rossanensis: storia, diagnostica e conservazione (international congress: Roma, Accademia Nazionale dei Lincei, 2014); Medioevo tra Occidente e Mediterraneo (international congress: Sapienza Università di Roma, 2014); Medioevo Ritrovato. Il patrimonio artistico della Puglia e dell'Italia meridionale prima e dopo Aubin-Louis Millin (international congress: Sapienza Università di Roma, 2017). His scientific interests deal with Early Christian, Byzantine and medieval visual culture, Art and Technology in the medieval Mediterranean world, History of Byzantine and medieval art historiography and collecting. He undertook a considerable body of research (1989-2018) for Urbino University, Sapienza Università di Roma, Consiglio Nazionale delle Ricerche and Ministero dell Università e della Ricerca, receiving fundings PRIN Progetti di Ricerca di Interesse Nazionale, Research Projects of National Interest (1994; 1995; 1996; 1998; 2000; 2004; 2009; 2017).