maurizio.sonnino@uniroma1.it's picture

LINGUA E LETTERATURA GRECA I (1023290: CANALE A-L: A.A. 2023-2024)

In attesa delle lezioni che avranno inizio a partire dal giorno 29 febbraio 2024 gli studenti del corso di Lingua e Letteratura Greca I sono invitati a iscriversi alla piattaforma Classroom, utile per l'invio di comunicazioni, aggiornamenti, materiali ecc. (codice di iscrizione but4yhl; le istruzioni di accesso sono contenute in un file caricato nella pagina dei materiali didattici).

 

SEMINARIO DI LETTERATURA GRECA "L.E. ROSSI" (A.A. 2023-4)

Si comunica che è stato predisposto il calendario dei seminari di Letteratura Greca di quest'anno, la cui frequenza è valida per il conseguimento di 4 CFU delle Altre Attività Formative (AAF 1150). Chiunque voglia partecipare agli incontri per maturare i crediti è invitato a iscriversi alla pagina Classroom gestita dalla prof.ssa A. Cinalli mediante il codice tps6yw6. Il primo incontro seminariale è previsto per il pomeriggio di lunedì 22/01/2024. 

 

PROVA SCRITTA DI LINGUA E LETTERATURA GRECA II (1025277: A.A. 2022-2023) RISULTATI

 

Risultati della prova di traduzione svoltasi in data 27/11/2023

1914827    sufficiente
1916481    insufficiente
2003170    quasi sufficiente
2003690    gravemente insufficiente
2013470    insufficiente
2020453    gravemente insufficiente
2022479    quasi sufficiente
2025625    quasi sufficiente
2025752    sufficiente
2027912    quasi sufficiente

Sono considerate superate le prove valutate come "quasi sufficienti", sebbene in esse si notino ancora gravi lacune. Il testo del brano assegnato con la relativa traduzione si trova in allegato tra i materiali didattici (LLG2_27.11.2023.pdf). Maurizio Sonnino

 

 

APPELLI DI ESAME (A.A. 2023-2024)

 

Appello straordinario 2023
mercoledì 15 novembre 2023 (aperto a tutti gli studenti)
 

Sessione Invernale 2024
mercoledì 17 gennaio 2024
mercoledì 7 febbraio 2024
mercoledì 27 febbraio 2024

Appello Straordinario 2024
mercoledì 17 aprile 2024 (aperto a tutti gli studenti)

Sessione Estiva 2024
mercoledì 5 giugno 2024
giovedì 27 giugno 2024
mercoledì 17 luglio 2024

Sessione Autunnale 2024
mercoledì 11 settembre 2024
mercoledì 25 settembre 2024
 
Appello Straordinario 2024
mercoledì 13 novembre 2024 (aperto a tutti gli studenti)

 

 

PROVA DI GRECO (Lingua e letteratura greca II) DEL GIORNO 18.05.2023

RISULTATI

1894533    gravemente insufficiente
1914866    sufficiente
1916481    gravemente insufficiente
1928488    più che sufficiente
1994020    sufficiente
1997745    quasi sufficiente
1998565    quasi sufficiente
2003690    insufficiente
2008618    gravemente insufficiente
2009355    sufficiente
2014591    quasi sufficiente
2020453    gravemente insufficiente
2022201    gravemente insufficiente
2022479    gravemente insufficiente
2024015    insufficiente
2027912    gravemente insufficiente

 

Sono considerate riuscite le prove che hanno conseguito il voto da "quasi sufficiente" in su. Gli studenti con gravi insufficienze sono invitati a parlare con il docente nell'orario di ricevimento (giovedì 9-10)

 

PROVA DI GRECO (Lingua e letteratura greca I) del 18.05.2023

RISULTATI

1386230    gravemente insufficiente
1867290    sufficiente
1917214    discreto
1999581    insufficiente
2001530    quasi sufficiente
2002969    gravemente insufficiente
2031451    gravemente insufficiente
2043939    quasi sufficiente
2049532    insufficiente
2053702    insufficiente
2062790    insufficiente
2063157    sufficiente
2063936    insufficiente
2063964    gravemente insufficiente
2064025    insufficiente
2064111    insufficiente
2064815    insufficiente
2066906    buono
2072051    insufficiente
2072430    buono
2076034    insufficiente
2077252    gravemente insufficiente
2078227    sufficiente
2078356    insufficiente
2078688    insufficiente
2079459    insufficiente
2080119    insufficiente
2081049    gravemente insufficiente
2081464    gravemente insufficiente
2081765    buono
2082333    insufficiente
2082725    quasi sufficiente
2082734    insufficiente
2083241    sufficiente
2083383    insufficiente
2083469    buono
2083702    gravemente insufficiente
2083821    sufficiente
2083831    insufficiente
2084012    insufficiente
2084944    gravemente insufficiente
2086559    quasi sufficiente
2086738    insufficiente
2087215    insufficiente
2087235    buono
2087368    gravemente insufficiente
2087940    gravemente insufficiente
2087957    gravemente insufficiente
2088020    sufficiente
2088391    gravemente insufficiente
2088446    più che sufficiente
2088884    gravemente insufficiente
2089595    gravemente insufficiente
2089831    insufficiente
2089844    insufficiente
2089893    gravemente insufficiente
2090373    gravemente insufficiente
2090581    discreto
2090903    discreto
2091120    insufficiente
2091157    insufficiente
2091498    discreto
2092000    insufficiente
2092203    insufficiente
2092354    gravemente insufficiente
2092829    gravemente insufficiente
2093455    gravemente insufficiente
2093903    gravemente insufficiente
2099958    insufficiente

Course Code Year Course - Attendance Bulletin board
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2023/2024

The interruption of Achilles’ wrath: Ate and freedom in Homer (Hom. Il. XIX)
In Homer’s Book XIX of the Iliad is described Achilles' return to battle after the death of Patroclus and his reconciliation with Agamemnon. The past conflict between Achilles and Agamemnon over the possession of Briseis is presented as a mistake due to Ate, the mental blindness that plays such a large part in ancient religiosity and that will remain a key notion for understanding the ethics of Greek tragedy. The book closes with the prophecy on Achilles' fate, which will allow us to address the problem of the Greek conception of freedom with respect to Moira. 

 

Aims
The main aim of the course is to promote an in-depth study of Greek literature of archaic age through the reading of significant texts. Particular attention will be devoted both to the historical-philological aspects that characterize these works and to their linguistic peculiarities. Students will be expected:

1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;

2) to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools.

 

Valutazione

- Written test

- Oral test

 

Evaluation

During one of the lessons there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark in case of an excellent oral exam. The oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the correct historical frame. Knowledge of history of Greek literature will be assessed during the exam.  The ability to deal with all these aspects of the oral exam entitles students to a full mark.

 

Testi
Testi in lingua greca/commenti

  • Omero, Iliade. Libro XIX (lettura in greco). Ediz. di riferimento: D.B. Monro - Th.W. Allen, Homeri Opera, II: Iliadis libros 13-24 continens, Oxonii (Oxford University Press) 1989 [fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10]
  • Commento: G.S. Kirk - M.W. Edwards, The Iliad: a Commentary, V: Books 17-20, Cambridge 1991 [fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10] (lettura obbligatoria del commento relativo a: Omero Iliade XIX). Per una traduzione annotata di riferimento gli studenti possono servirsi di una delle due seguenti edizioni economiche: G. Cerri, Omero. Iliade. Introduzione e traduzione di G. Cerri. Commento di A. Gostoli, Milano (BUR) 1998; oppure: M.G. Ciani, Omero. Iliade. Testo greco a fronte. Commento di E. Avezzù, Venezia (Marsilio) 2007
  • Erodoto, Storie, Libro VII, 1-37, 128-239 (lettura in greco). Ediz. di riferimento: P. Vannicelli, Erodoto, VII: Serse e Leonida. Testo critico di A. Corcella. Traduzione di A. nenci. Milano (Fondazione Lorenzo Valla - Mondadori) 2017
  • Scelta dai poeti lirici (lettura in greco). Ediz. di riferimento: E. Degani – G. Burzacchini - G. Magnani, Lirici Greci, Bologna (Patron) 2005: tutti i frammenti ivi riportati dei seguenti autori: Archiloco, Ipponatte, Tirteo, Mimnermo, Solone, Saffo, Alceo, Anacreonte, Stesicoro

 

Manuali /grammatiche di riferimento/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • Una grammatica ginnasiale a scelta dello studente. È raccomandato, comunque, lo studio di: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina - Firenze (D'Anna) 1954
  • R. Cantarella - G. Scarpat, Breve Introduzione ad Omero, Città di Castello (Dante Alighieri) 1989, pp. 119-126 + 168-248
  • O. Longo, Elementi di Grammatica Storica e Dialettologia Greca, Padova (Cleup) 1987, pp. 1-102 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • L.E. Rossi, Breve Introduzione alla Metrica Greca e Latina, Roma 1999, pp. 1-12, 16-20, 25-27 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • E.R. Dodds, I greci e l’irrazionale, Milano 2021 (varie ristampe)

 

Notes

  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it.
  • Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and uploading files. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website
  • The course is divided into two different classes (A-L: Prof. Maurizio Sonnino; M-Z: Prof. Ilaria Andolfi). It is not allowed to switch from one class to another without previous authorization from the staff.

 

Timetable

Thursday 12.00 - 14.00 (Aula Geografia, II FLOOR)

Friday 10.00 - 12.00 (Aula Partenone, GROUND FLOOR)

Beginning of lessons (II semester): February, 29 (2024)

 

TEMI DI LINGUA E LETTERATURA GRECA 1026351 2023/2024

Dramatic mimesis from the Classical to the Imperial Age
Rather than being confined to theatre alone, dramatic mimesis is important for several literary genres such as mime and dialogue. Moreover, the aspect that receives particular attention in Hellenistic dramatic mimesis is the ethos of the characters, as the case of dramatic mime in particular shows. The aim of the course is to examine these different typologies of dramatic mimesis and their theorisation in ancient world through the reading of important authors (Sophocles; Aristophanes; Theocritus; Herodas; Lucianus) spanning a vast period of literary history, from the Classical to the Imperial age. 

 

Obiettivi
Students are expected to demonstrate a deep knowledge of Greek grammar and language. They should also be able to critically discuss the texts they read, placing them in their correct historical and cultural framework.

 

Evaluation

- Written test

- Oral test

 

Descrizione valutazione

A Greek translation test is scheduled, which will enable access to the oral exam if successful. The oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the correct historical framework. Knowledge of history of Greek literature will be assessed during the exam.  The ability to deal with all these aspects of the oral exam entitles students to a full mark.

 

Texts
Testi

  • Lettura integrale in greco di: Sofocle, Antigone. Edizione di riferimento: M. Griffith, Sophocles. Antigone, Cambridge 1999 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). Trad. di riferimento: F. Ferrari, Sofocle, Antigone. Edipo re. Edipo a Colono, Milano/BUR (varie ristampe)
  • Lettura integrale in greco di: Aristofane, Lisistrata. Edizione di riferimento: F. Perusino, Aristofane. Lisistrata. Traduzione di Simone Beta, Fondazione Lorenzo Valla/Mondadori (Milano 2020)
  • Lettura in greco dei seguenti Idilli/mimi teocritei: Teocrito, Id. I (Tirsi o il canto); II (Le incantatrici); VII (Licida o le Talisie); X (I braccianti o i mietitori); XIV (Eschine e Tionico); XV (Le siracusane o le donne alla festa di Adone). Ediz. di riferimento: A.S.F. Gow, Theocritus, I-II, Cambridge 1952 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). Traduzione di riferimento: B.M. Palumbo Stracca, Teocrito. Idilli e epigrammi, Milano 1993 BUR (varie ristampe)
  • Lettura in greco dei seguenti Mimiambi di Eroda: I (La mezzana); III (Il maestro); V (La donna gelosa), VI (Le amiche a quattr’occhi). Ediz. di riferimento: I.C. Cunningham, Herodae Mimiambi, Leipzig 1987. Commento: N. Terzaghi, Eroda. I mimiambi, Torino 1944 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). Trad. di riferimento. V. Barbieri, Eroda. Mimiambi, Milano 2016
  • Lettura integrale in greco di: Luciano, Bis accusatus. Ediz. di riferimento: M.D. MacLeod, Luciani Opera, II, Oxford 1993. Traduzione di riferimento: L. Settembrini, Luciano. Opere (varie ristampe). (Fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

 

Manuali/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). In alternativa è possibile studiare su un altro manuale a scelta dello studente, purché vengano abbracciate tutte le fasi della letteratura greca dalle origini alla tarda età imperiale.
  • M. Sonnino, Il mimo, in: M. Di Marco (a cura di), Storia del teatro greco, Roma 2020, pp. 411-37 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

 

Note

  • Students are required to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and files. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website
  • Attention: the course is divided into two different classes (A-L: Prof. Giulia Ecca; M-Z: Prof. Maurizio Sonnino). It is not allowed to switch from one class to the other without previous authorization from the staff. Since, however, Prof. Ecca, in view of her maternity leave, will only be able to hold classes in the I semester, students who are required to obtain 12 CFUs may attend Prof. Sonnino's course in the I and II semesters without any distinction of surname.

 

Class timetable

Thursday 08.00 - 10.00 (Aula II – FIRST FLOOR)

Friday 08.00 - 10.00 (Aula II – FIRST FLOOR)

Classes start (II semester): February 29, 2024

LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2023/2024

The interruption of Achilles’ wrath: Ate and freedom in Homer (Hom. Il. XIX)
In Homer’s Book XIX of the Iliad is described Achilles' return to battle after the death of Patroclus and his reconciliation with Agamemnon. The past conflict between Achilles and Agamemnon over the possession of Briseis is presented as a mistake due to Ate, the mental blindness that plays such a large part in ancient religiosity and that will remain a key notion for understanding the ethics of Greek tragedy. The book closes with the prophecy on Achilles' fate, which will allow us to address the problem of the Greek conception of freedom with respect to Moira. 

 

Aims
The main aim of the course is to promote an in-depth study of Greek literature of archaic age through the reading of significant texts. Particular attention will be devoted both to the historical-philological aspects that characterize these works and to their linguistic peculiarities. Students will be expected:

1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;

2) to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools.

 

Valutazione

- Written test

- Oral test

 

Evaluation

During one of the lessons there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark in case of an excellent oral exam. The oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the correct historical frame. Knowledge of history of Greek literature will be assessed during the exam.  The ability to deal with all these aspects of the oral exam entitles students to a full mark.

 

Testi
Testi in lingua greca/commenti

  • Omero, Iliade. Libro XIX (lettura in greco). Ediz. di riferimento: D.B. Monro - Th.W. Allen, Homeri Opera, II: Iliadis libros 13-24 continens, Oxonii (Oxford University Press) 1989 [fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10]
  • Commento: G.S. Kirk - M.W. Edwards, The Iliad: a Commentary, V: Books 17-20, Cambridge 1991 [fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10] (lettura obbligatoria del commento relativo a: Omero Iliade XIX). Per una traduzione annotata di riferimento gli studenti possono servirsi di una delle due seguenti edizioni economiche: G. Cerri, Omero. Iliade. Introduzione e traduzione di G. Cerri. Commento di A. Gostoli, Milano (BUR) 1998; oppure: M.G. Ciani, Omero. Iliade. Testo greco a fronte. Commento di E. Avezzù, Venezia (Marsilio) 2007
  • Erodoto, Storie, Libro VII, 1-37, 128-239 (lettura in greco). Ediz. di riferimento: P. Vannicelli, Erodoto, VII: Serse e Leonida. Testo critico di A. Corcella. Traduzione di A. nenci. Milano (Fondazione Lorenzo Valla - Mondadori) 2017
  • Scelta dai poeti lirici (lettura in greco). Ediz. di riferimento: E. Degani – G. Burzacchini - G. Magnani, Lirici Greci, Bologna (Patron) 2005: tutti i frammenti ivi riportati dei seguenti autori: Archiloco, Ipponatte, Tirteo, Mimnermo, Solone, Saffo, Alceo, Anacreonte, Stesicoro

 

Manuali /grammatiche di riferimento/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • Una grammatica ginnasiale a scelta dello studente. È raccomandato, comunque, lo studio di: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina - Firenze (D'Anna) 1954
  • R. Cantarella - G. Scarpat, Breve Introduzione ad Omero, Città di Castello (Dante Alighieri) 1989, pp. 119-126 + 168-248
  • O. Longo, Elementi di Grammatica Storica e Dialettologia Greca, Padova (Cleup) 1987, pp. 1-102 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • L.E. Rossi, Breve Introduzione alla Metrica Greca e Latina, Roma 1999, pp. 1-12, 16-20, 25-27 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • E.R. Dodds, I greci e l’irrazionale, Milano 2021 (varie ristampe)

 

Notes

  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it.
  • Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and uploading files. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website
  • The course is divided into two different classes (A-L: Prof. Maurizio Sonnino; M-Z: Prof. Ilaria Andolfi). It is not allowed to switch from one class to another without previous authorization from the staff.

 

Class timetable

Thursday 12.00 - 14.00 (Aula Geografia, II FLOOR)

Friday 10.00 - 12.00 (Aula Partenone, GROUND FLOOR)

Beginning of lessons (II semester): February 29 (2024)

 

LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2023/2024

The interruption of Achilles’ wrath: Ate and freedom in Homer (Hom. Il. XIX)
In Homer’s Book XIX of the Iliad is described Achilles' return to battle after the death of Patroclus and his reconciliation with Agamemnon. The past conflict between Achilles and Agamemnon over the possession of Briseis is presented as a mistake due to Ate, the mental blindness that plays such a large part in ancient religiosity and that will remain a key notion for understanding the ethics of Greek tragedy. The book closes with the prophecy on Achilles' fate, which will allow us to address the problem of the Greek conception of freedom with respect to Moira. 

 

Aims
The main aim of the course is to promote an in-depth study of Greek literature of archaic age through the reading of significant texts. Particular attention will be devoted both to the historical-philological aspects that characterize these works and to their linguistic peculiarities. Students will be expected:

1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;

2) to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools.

 

Valutazione

- Written test

- Oral test

 

Evaluation

During one of the lessons there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark in case of an excellent oral exam. The oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the correct historical frame. Knowledge of history of Greek literature will be assessed during the exam.  The ability to deal with all these aspects of the oral exam entitles students to a full mark.

 

Testi
Testi in lingua greca/commenti

  • Omero, Iliade. Libro XIX (lettura in greco). Ediz. di riferimento: D.B. Monro - Th.W. Allen, Homeri Opera, II: Iliadis libros 13-24 continens, Oxonii (Oxford University Press) 1989 [fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10]
  • Commento: G.S. Kirk - M.W. Edwards, The Iliad: a Commentary, V: Books 17-20, Cambridge 1991 [fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10] (lettura obbligatoria del commento relativo a: Omero Iliade XIX). Per una traduzione annotata di riferimento gli studenti possono servirsi di una delle due seguenti edizioni economiche: G. Cerri, Omero. Iliade. Introduzione e traduzione di G. Cerri. Commento di A. Gostoli, Milano (BUR) 1998; oppure: M.G. Ciani, Omero. Iliade. Testo greco a fronte. Commento di E. Avezzù, Venezia (Marsilio) 2007
  • Erodoto, Storie, Libro VII, 1-37, 128-239 (lettura in greco). Ediz. di riferimento: P. Vannicelli, Erodoto, VII: Serse e Leonida. Testo critico di A. Corcella. Traduzione di A. nenci. Milano (Fondazione Lorenzo Valla - Mondadori) 2017
  • Scelta dai poeti lirici (lettura in greco). Ediz. di riferimento: E. Degani – G. Burzacchini - G. Magnani, Lirici Greci, Bologna (Patron) 2005: tutti i frammenti ivi riportati dei seguenti autori: Archiloco, Ipponatte, Tirteo, Mimnermo, Solone, Saffo, Alceo, Anacreonte, Stesicoro

 

Manuali /grammatiche di riferimento/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • Una grammatica ginnasiale a scelta dello studente. È raccomandato, comunque, lo studio di: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina - Firenze (D'Anna) 1954
  • R. Cantarella - G. Scarpat, Breve Introduzione ad Omero, Città di Castello (Dante Alighieri) 1989, pp. 119-126 + 168-248
  • O. Longo, Elementi di Grammatica Storica e Dialettologia Greca, Padova (Cleup) 1987, pp. 1-102 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • L.E. Rossi, Breve Introduzione alla Metrica Greca e Latina, Roma 1999, pp. 1-12, 16-20, 25-27 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • E.R. Dodds, I greci e l’irrazionale, Milano 2021 (varie ristampe)

 

Notes

  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it.
  • Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and uploading files. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website
  • The course is divided into two different classes (A-L: Prof. Maurizio Sonnino; M-Z: Prof. Ilaria Andolfi). It is not allowed to switch from one class to another without previous authorization from the staff.

 

Class timetable

Thursday 12.00 - 14.00 (Aula Geografia, II FLOOR)

Friday 10.00 - 12.00 (Aula Partenone, GROUND FLOOR)

Beginning of lessons (II semester): February 29, 2024

 

LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2023/2024

The interruption of Achilles’ wrath: Ate and freedom in Homer (Hom. Il. XIX)
In Homer’s Book XIX of the Iliad is described Achilles' return to battle after the death of Patroclus and his reconciliation with Agamemnon. The past conflict between Achilles and Agamemnon over the possession of Briseis is presented as a mistake due to Ate, the mental blindness that plays such a large part in ancient religiosity and that will remain a key notion for understanding the ethics of Greek tragedy. The book closes with the prophecy on Achilles' fate, which will allow us to address the problem of the Greek conception of freedom with respect to Moira. 

 

Aims
The main aim of the course is to promote an in-depth study of Greek literature of archaic age through the reading of significant texts. Particular attention will be devoted both to the historical-philological aspects that characterize these works and to their linguistic peculiarities. Students will be expected:

1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;

2) to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools.

 

Valutazione

- Written test

- Oral test

 

Evaluation

During one of the lessons there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark in case of an excellent oral exam. The oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the correct historical frame. Knowledge of history of Greek literature will be assessed during the exam.  The ability to deal with all these aspects of the oral exam entitles students to a full mark.

 

Testi
Testi in lingua greca/commenti

  • Omero, Iliade. Libro XIX (lettura in greco). Ediz. di riferimento: D.B. Monro - Th.W. Allen, Homeri Opera, II: Iliadis libros 13-24 continens, Oxonii (Oxford University Press) 1989 [fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10]
  • Commento: G.S. Kirk - M.W. Edwards, The Iliad: a Commentary, V: Books 17-20, Cambridge 1991 [fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10] (lettura obbligatoria del commento relativo a: Omero Iliade XIX). Per una traduzione annotata di riferimento gli studenti possono servirsi di una delle due seguenti edizioni economiche: G. Cerri, Omero. Iliade. Introduzione e traduzione di G. Cerri. Commento di A. Gostoli, Milano (BUR) 1998; oppure: M.G. Ciani, Omero. Iliade. Testo greco a fronte. Commento di E. Avezzù, Venezia (Marsilio) 2007
  • Erodoto, Storie, Libro VII, 1-37, 128-239 (lettura in greco). Ediz. di riferimento: P. Vannicelli, Erodoto, VII: Serse e Leonida. Testo critico di A. Corcella. Traduzione di A. nenci. Milano (Fondazione Lorenzo Valla - Mondadori) 2017
  • Scelta dai poeti lirici (lettura in greco). Ediz. di riferimento: E. Degani – G. Burzacchini - G. Magnani, Lirici Greci, Bologna (Patron) 2005: tutti i frammenti ivi riportati dei seguenti autori: Archiloco, Ipponatte, Tirteo, Mimnermo, Solone, Saffo, Alceo, Anacreonte, Stesicoro

 

Manuali /grammatiche di riferimento/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • Una grammatica ginnasiale a scelta dello studente. È raccomandato, comunque, lo studio di: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina - Firenze (D'Anna) 1954
  • R. Cantarella - G. Scarpat, Breve Introduzione ad Omero, Città di Castello (Dante Alighieri) 1989, pp. 119-126 + 168-248
  • O. Longo, Elementi di Grammatica Storica e Dialettologia Greca, Padova (Cleup) 1987, pp. 1-102 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • L.E. Rossi, Breve Introduzione alla Metrica Greca e Latina, Roma 1999, pp. 1-12, 16-20, 25-27 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • E.R. Dodds, I greci e l’irrazionale, Milano 2021 (varie ristampe)

 

Notes

  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it.
  • Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and uploading files. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website
  • The course is divided into two different classes (A-L: Prof. Maurizio Sonnino; M-Z: Prof. Ilaria Andolfi). It is not allowed to switch from one class to another without previous authorization from the staff.

 

Class Timetable 

Thursday 12.00 - 14.00 (Aula Geografia, II FLOOR)

Friday 10.00 - 12.00 (Aula Partenone, GROUND FLOOR)

Beginning of lessons (II semester): February 29 (2024)

TEMI DI LINGUA E LETTERATURA GRECA I A 1035658 2023/2024

Dramatic mimesis from the Classical to the Imperial Age
Rather than being confined to theatre alone, dramatic mimesis is important for several literary genres such as mime and dialogue. Moreover, the aspect that receives particular attention in Hellenistic dramatic mimesis is the ethos of the characters, as the case of dramatic mime in particular shows. The aim of the course is to examine these different typologies of dramatic mimesis and their theorisation in ancient world through the reading of important authors (Sophocles; Theocritus; Herodas; Lucianus) spanning a vast period of literary history, from the Classical to the Imperial age. 

 

Obiettivi
Students are expected to demonstrate a deep knowledge of Greek grammar and language. They should also be able to critically discuss the texts they read, placing them in their correct historical and cultural framework.

 

Evaluation

- Oral test

 

Descrizione valutazione

The oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some of the chosen texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the correct historical framework. Knowledge of history of Greek literature will be assessed during the exam.  The ability to deal with all these aspects of the oral exam entitles students to a full mark.

 

Texts
Testi

  • Lettura integrale in greco di: Sofocle, Antigone. Edizione di riferimento: M. Griffith, Sophocles. Antigone, Cambridge 1999 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). Trad. di riferimento: F. Ferrari, Sofocle, Antigone. Edipo re. Edipo a Colono, Milano/BUR (varie ristampe)
  • Lettura in greco dei seguenti Idilli/mimi teocritei: Teocrito, Id. II (Le incantatrici); VII (Licida o le Talisie); XV (Le siracusane o le donne alla festa di Adone). Ediz. di riferimento: A.S.F. Gow, Theocritus, I-II, Cambridge 1952 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). Traduzione di riferimento: B.M. Palumbo Stracca, Teocrito. Idilli e epigrammi, Milano 1993 BUR (varie ristampe)
  • Lettura in greco dei seguenti Mimiambi di Eroda: I (La mezzana); III (Il Maestro). Ediz. di riferimento: I.C. Cunningham, Herodae Mimiambi, Leipzig 1987. Commento: N. Terzaghi, Eroda. I mimiambi, Torino 1944 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). Traduzione di riferimento: V. Barbieri, Eroda. Mimiambi, Milano 2016
  • Lettura integrale in greco di: Luciano, Bis accusatus. Ediz. di riferimento: M.D. MacLeod, Luciani Opera, II, Oxford 19932 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

 

Manuali/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). In alternativa è possibile studiare su un altro manuale a scelta dello studente, purché vengano abbracciate tutte le fasi della letteratura greca dalle origini alla tarda età imperiale.
  • M. Sonnino, Il mimo, in: M. Di Marco (a cura di), Storia del teatro greco, Roma 2020, pp. 411-37 (fotocopie in vendita presso: copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

 

Note

  • Students are required to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and files. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website
  • Attention: the course is divided into two different classes (A-L: Prof. Giulia Ecca; M-Z: Prof. Maurizio Sonnino). It is not allowed to switch from one class to the other without previous authorization from the staff.

 

Class timetable

Tuesday 08.00 - 10.00 (CU003 SEAI_Aula II – FOURTH FLOOR)

Thursday 16.00 - 18.00 (CU003 SEAI_Aula seminario – FOURTH FLOOR)

Classes start I semester: October 3, 2023

LINGUA E LETTERATURA GRECA II 1025277 2022/2023

Program

Euripides’ Andromache and the poetry of the everyday life
According to Aristophanes, the main feature of Euripidean theatre consists in the introduction of situations of everyday life into the traditional myth. According to Aristotle, all this lead to a distortion of the ethos of tragic characters. The main aim of the course is to highlight this aspect of Euripidean art through an in-depth examination of Euripides' Andromache, a play not always appreciated by moderns, whose real meaning has been often misunderstood. After some introductory lessons on the history of the transmission of Euripides' text from antiquity to the Middle Ages, we will move on to the reading of Andromache that will be examined from the point of view of both form (metrics, transmission of the text, etc.) and content. In parallel we will read passages from Euripides' Helen, and Aristophanes' Frogs to integrate the main discussion on Euripides' realism. All the plays examined, regardless of how extensive was the reading carried out in present, have to be read in their entirety for the final exam. Students will also read Plato's Apology of Socrates in Greek on their own.

 

Aims
The main aim of the course is to promote an in-depth study of Greek literature of the classical age through the reading of highly significant works in their original language. Particular attention will be paid both to the historical-philological aspects that characterize these works and to their linguistic peculiarities. Students will be exspected:
1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;
2) to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools.

 

Exam

During the course, there will be a translation test from Greek, which, if successful, will allow access to the final oral exam.The oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some of the chosen texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the right historical frame. The exam will conclude with some questions about the history of Greek literature.  The ability to deal with these three aspects of the oral exam entitles students to a full mark.

 

Texts
 

  • Lettura integrale in greco dell’Andromaca di Euripide. Edizione di riferimento: P.T. Stevens, Euripides. Andromache, Oxford 1971 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10).
  • Lettura integrale in greco dell’Elena di Euripide. Edizione di riferimento: B. Castiglioni, Euripide. Elena, Milano 2021 (Mondadori/Fondazione Lorenzo valla)
  • Lettura integrale in greco di: Platone, Apologia di Socrate. Edizione di riferimento: A. Masaracchia, Platone. Apologia di Socrate, Torino 1971 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10).
  • Lettura integrale  in greco delle Rane di Aristofane. Edizione di riferimento: D. Del Corno, Aristofane. Le Rane, Milano1985 (MoNdadori/Fondazione Lorenzo Valla)

Manuali/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). In alternativa è possibile studiare su un altro manuale a scelta dello studente, purché vengano abbracciate tutte le fasi della letteratura greca dalle origini alla tarda età imperiale.
  • M. Sonnino, La tragedia, il 'realismo quotidiano', la commedia. Euripide, Oreste, 71-131 nella critica antica e moderna, «RCCM» 63, 2021, pp. 101-134 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • M. Sonnino, Euripide padre della commedia nuova? A proposito di Satiro, Vit.Eur. P.Oxy. 1167, fr. 39, col. VII e di altre testimonianze antiche, «ZPE» 212, 2019, pp. 29-46 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

Notes

  • The course is divided into two different classes (A-L: Prof. Maurizio Sonnino; M-Z: Prof. Giuseppe Lentini). It is not allowed to switch from one class to the other without previous authorization from the staff.
  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it. Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and distributing files, as well as for the possible (though not desirable) need to carry out distance learning. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website (http://www.lettere.uniroma1.it/users/maurizio-sonnino).

Orario Lezioni

Thursday 11.00 - 13.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Friday 15.00 - 17.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Class beginning: March 2 2023 (II semester)

LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2022/2023

The killing of the Suitors: revenge or justice? (Hom. Od. XXII)
Lessons will be held in present and will be equally divided between grammar and literature. Grammar lessons will focus on the history of Greek language, with particular attention to the transition from Indo-European to Greek phonetics, the study of Greek dialects (especially Homeric dialect) and metrics (especially the dactylic hexameter). As for literature, after some introductory lessons on Homer and oral poetry, we will read the XXII Book of the Odyssey (Odysseus killing Suitors). By referring to the ancient notion of dike, the following problems will be discussed: What did the Greeks think about revenge? Did Homer's heroes know the distinction between punishment and revenge to which we are accustomed? In order to fulfill the study of Greek literature of the archaic age, students will have to read part of the book I of Herodotus' Histories, and a selection of texts from Greek lyric Poetry. During one of the lessons (date to be scheduled) there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark, if deserved.

 

Aims
1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;

2) to enable students to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools

 

Exam
During one of the lessons (date to be scheduled) there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark, if deserved. The final oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some of the texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the right historical frame. The exam will conclude with some questions about the history of Greek literature.  The ability to deal with all these three aspects entitles students to a full mark.

 

Testi
Testi in lingua greca/commenti

  • Omero, Odissea. Libro XXII (lettura in greco). Ediz. di riferimento: A. Heubeck - J. Russo [a cura di]. Omero: Odissea. Traduzione di G. Aurelio Privitera, Volume VI: libri XXI-XXIV, Milano (Mondadori / Fondazione Lorenzo Valla) 20047 (varie ristampe)
  • Erodoto, Storie, Libro I, parr. 1-122 (lettura in greco). Ediz. di riferimento: D. Asheri, Erodoto, I: La Lidia e la persia, Milano 1988 (Mondadori / Fondazione Lorenzo Valla: varie ristampe)
  • Scelta dai poeti lirici (lettura in greco). Ediz. di riferimento: E. Degani – G. Burzacchini - G. Magnani, Lirici Greci, Bologna (Patron) 2005: tutti i frammenti ivi riportati dei seguenti autori: Archiloco, Ipponatte, Tirteo, Mimnermo, Solone, Saffo, Alceo, Anacreonte, Stesicoro

 
Manuali /grammatiche di riferimento/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • Una grammatica ginnasiale a scelta dello studente. È raccomandato, comunque, lo studio di: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina - Firenze (D'Anna) 1954
  • R. Cantarella - G. Scarpat, Breve Introduzione ad Omero, Città di Castello (Dante Alighieri) 1989, pp. 119-126 + 168-248
  • O. Longo, Elementi di Grammatica Storica e Dialettologia Greca, Padova (Cleup) 1987, pp. 1-102 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • L.E. Rossi, Breve Introduzione alla Metrica Greca e Latina, Roma 1999, pp. 1-12, 16-20, 25-27 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • M. Sonnino, PSI 1463.4 (= Hom. Od. 22.423): δουλο]σá½»νης á¼€πέχεσθαι o altro? Una lectio 'eccentrica' prearistarchea in un papiro perduto, «ZPE» 196, 2015, pp. 1-12 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

Note
 

  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it. Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and distributing files, as well as for the possible (though not desirable) need to carry out distance learning. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website (http://www.lettere.uniroma1.it/users/maurizio-sonnino).
  • the course is divided into two different classes (A-L: Lca Bettarini; M-Z: Prof. Maurizio Sonnino). It is not allowed to switch from one class to the other without previous authorization from the staff.

Orario Lezioni

Thurday 13.00 - 15.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Friday 11.00 - 13.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Class beginning: March 2 2023

LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2022/2023

The killing of the Suitors: revenge or justice? (Hom. Od. XXII)
Lessons will be held in present and will be equally divided between grammar and literature. Grammar lessons will focus on the history of Greek language, with particular attention to the transition from Indo-European to Greek phonetics, the study of Greek dialects (especially Homeric dialect) and metrics (especially the dactylic hexameter). As for literature, after some introductory lessons on Homer and oral poetry, we will read the XXII Book of the Odyssey (Odysseus killing Suitors). By referring to the ancient notion of dike, the following problems will be discussed: What did the Greeks think about revenge? Did Homer's heroes know the distinction between punishment and revenge to which we are accustomed? In order to fulfill the study of Greek literature of the archaic age, students will have to read part of the book I of Herodotus' Histories, and a selection of texts from Greek lyric Poetry. During one of the lessons (date to be scheduled) there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark, if deserved.

 

Aims
1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;

2) to enable students to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools

 

Exam
During one of the lessons (date to be scheduled) there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark, if deserved. The final oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some of the texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the right historical frame. The exam will conclude with some questions about the history of Greek literature.  The ability to deal with all these three aspects entitles students to a full mark.

 

Testi
Testi in lingua greca/commenti

  • Omero, Odissea. Libro XXII (lettura in greco). Ediz. di riferimento: A. Heubeck - J. Russo [a cura di]. Omero: Odissea. Traduzione di G. Aurelio Privitera, Volume VI: libri XXI-XXIV, Milano (Mondadori / Fondazione Lorenzo Valla) 20047 (varie ristampe)
  • Erodoto, Storie, Libro I, parr. 1-122 (lettura in greco). Ediz. di riferimento: D. Asheri, Erodoto, I: La Lidia e la persia, Milano 1988 (Mondadori / Fondazione Lorenzo Valla: varie ristampe)
  • Scelta dai poeti lirici (lettura in greco). Ediz. di riferimento: E. Degani – G. Burzacchini - G. Magnani, Lirici Greci, Bologna (Patron) 2005: tutti i frammenti ivi riportati dei seguenti autori: Archiloco, Ipponatte, Tirteo, Mimnermo, Solone, Saffo, Alceo, Anacreonte, Stesicoro

 
Manuali /grammatiche di riferimento/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • Una grammatica ginnasiale a scelta dello studente. È raccomandato, comunque, lo studio di: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina - Firenze (D'Anna) 1954
  • R. Cantarella - G. Scarpat, Breve Introduzione ad Omero, Città di Castello (Dante Alighieri) 1989, pp. 119-126 + 168-248
  • O. Longo, Elementi di Grammatica Storica e Dialettologia Greca, Padova (Cleup) 1987, pp. 1-102 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • L.E. Rossi, Breve Introduzione alla Metrica Greca e Latina, Roma 1999, pp. 1-12, 16-20, 25-27 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • M. Sonnino, PSI 1463.4 (= Hom. Od. 22.423): δουλο]σá½»νης á¼€πέχεσθαι o altro? Una lectio 'eccentrica' prearistarchea in un papiro perduto, «ZPE» 196, 2015, pp. 1-12 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

Note
 

  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it. Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and distributing files, as well as for the possible (though not desirable) need to carry out distance learning. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website (http://www.lettere.uniroma1.it/users/maurizio-sonnino).
  • the course is divided into two different classes (A-L: Lca Bettarini; M-Z: Prof. Maurizio Sonnino). It is not allowed to switch from one class to the other without previous authorization from the staff.

Orario Lezioni

Thurday 13.00 - 15.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Friday 11.00 - 13.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Class beginning: March 2 2023

LINGUA E LETTERATURA GRECA II 1025277 2022/2023

Program

Euripides’ Andromache and the poetry of the everyday life
According to Aristophanes, the main feature of Euripidean theatre consists in the introduction of situations of everyday life into the traditional myth. According to Aristotle, all this lead to a distortion of the ethos of tragic characters. The main aim of the course is to highlight this aspect of Euripidean art through an in-depth examination of Euripides' Andromache, a play not always appreciated by moderns, whose real meaning has been often misunderstood. After some introductory lessons on the history of the transmission of Euripides' text from antiquity to the Middle Ages, we will move on to the reading of Andromache that will be examined from the point of view of both form (metrics, transmission of the text, etc.) and content. In parallel we will read passages from Euripides' Helen, and Aristophanes' Frogs to integrate the main discussion on Euripides' realism. All the plays examined, regardless of how extensive was the reading carried out in present, have to be read in their entirety for the final exam. Students will also read Plato's Apology of Socrates in Greek on their own.

 

Aims
The main aim of the course is to promote an in-depth study of Greek literature of the classical age through the reading of highly significant works in their original language. Particular attention will be paid both to the historical-philological aspects that characterize these works and to their linguistic peculiarities. Students will be exspected:
1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;
2) to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools.

 

Exam

During the course, there will be a translation test from Greek, which, if successful, will allow access to the final oral exam.The oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some of the chosen texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the right historical frame. The exam will conclude with some questions about the history of Greek literature.  The ability to deal with these three aspects of the oral exam entitles students to a full mark.

 

Texts
 

  • Lettura integrale in greco dell’Andromaca di Euripide. Edizione di riferimento: P.T. Stevens, Euripides. Andromache, Oxford 1971 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10).
  • Lettura integrale in greco dell’Elena di Euripide. Edizione di riferimento: B. Castiglioni, Euripide. Elena, Milano 2021 (Mondadori/Fondazione Lorenzo valla)
  • Lettura integrale in greco di: Platone, Apologia di Socrate. Edizione di riferimento: A. Masaracchia, Platone. Apologia di Socrate, Torino 1971 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10).
  • Lettura integrale  in greco delle Rane di Aristofane. Edizione di riferimento: D. Del Corno, Aristofane. Le Rane, Milano1985 (MoNdadori/Fondazione Lorenzo Valla)

Manuali/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10). In alternativa è possibile studiare su un altro manuale a scelta dello studente, purché vengano abbracciate tutte le fasi della letteratura greca dalle origini alla tarda età imperiale.
  • M. Sonnino, La tragedia, il 'realismo quotidiano', la commedia. Euripide, Oreste, 71-131 nella critica antica e moderna, «RCCM» 63, 2021, pp. 101-134 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • M. Sonnino, Euripide padre della commedia nuova? A proposito di Satiro, Vit.Eur. P.Oxy. 1167, fr. 39, col. VII e di altre testimonianze antiche, «ZPE» 212, 2019, pp. 29-46 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

Notes

  • The course is divided into two different classes (A-L: Prof. Maurizio Sonnino; M-Z: Prof. Giuseppe Lentini). It is not allowed to switch from one class to the other without previous authorization from the staff.
  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it. Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and distributing files, as well as for the possible (though not desirable) need to carry out distance learning. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website (http://www.lettere.uniroma1.it/users/maurizio-sonnino).

Orario Lezioni

Thursday 11.00 - 13.00 (CU003 Aula II - PRIMO PIANO)

Friday 15.00 - 17.00 (CU003 Aula II - PRIMO PIANO)

Class beginning: March 2 2023 (II semester)

LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2022/2023

The killing of the Suitors: revenge or justice? (Hom. Od. XXII)
Lessons will be held in present and will be equally divided between grammar and literature. Grammar lessons will focus on the history of Greek language, with particular attention to the transition from Indo-European to Greek phonetics, the study of Greek dialects (especially Homeric dialect) and metrics (especially the dactylic hexameter). As for literature, after some introductory lessons on Homer and oral poetry, we will read the XXII Book of the Odyssey (Odysseus killing Suitors). By referring to the ancient notion of dike, the following problems will be discussed: What did the Greeks think about revenge? Did Homer's heroes know the distinction between punishment and revenge to which we are accustomed? In order to fulfill the study of Greek literature of the archaic age, students will have to read part of the book I of Herodotus' Histories, and a selection of texts from Greek lyric Poetry. During one of the lessons (date to be scheduled) there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark, if deserved.

 

Aims
1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;

2) to enable students to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools

 

Exam
During one of the lessons (date to be scheduled) there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark, if deserved. The final oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some of the texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the right historical frame. The exam will conclude with some questions about the history of Greek literature.  The ability to deal with all these three aspects entitles students to a full mark.

 

Testi
Testi in lingua greca/commenti

  • Omero, Odissea. Libro XXII (lettura in greco). Ediz. di riferimento: A. Heubeck - J. Russo [a cura di]. Omero: Odissea. Traduzione di G. Aurelio Privitera, Volume VI: libri XXI-XXIV, Milano (Mondadori / Fondazione Lorenzo Valla) 20047 (varie ristampe)
  • Erodoto, Storie, Libro I, parr. 1-122 (lettura in greco). Ediz. di riferimento: D. Asheri, Erodoto, I: La Lidia e la persia, Milano 1988 (Mondadori / Fondazione Lorenzo Valla: varie ristampe)
  • Scelta dai poeti lirici (lettura in greco). Ediz. di riferimento: E. Degani – G. Burzacchini - G. Magnani, Lirici Greci, Bologna (Patron) 2005: tutti i frammenti ivi riportati dei seguenti autori: Archiloco, Ipponatte, Tirteo, Mimnermo, Solone, Saffo, Alceo, Anacreonte, Stesicoro

 
Manuali /grammatiche di riferimento/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • Una grammatica ginnasiale a scelta dello studente. È raccomandato, comunque, lo studio di: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina - Firenze (D'Anna) 1954
  • R. Cantarella - G. Scarpat, Breve Introduzione ad Omero, Città di Castello (Dante Alighieri) 1989, pp. 119-126 + 168-248
  • O. Longo, Elementi di Grammatica Storica e Dialettologia Greca, Padova (Cleup) 1987, pp. 1-102 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • L.E. Rossi, Breve Introduzione alla Metrica Greca e Latina, Roma 1999, pp. 1-12, 16-20, 25-27 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • M. Sonnino, PSI 1463.4 (= Hom. Od. 22.423): δουλο]σá½»νης á¼€πέχεσθαι o altro? Una lectio 'eccentrica' prearistarchea in un papiro perduto, «ZPE» 196, 2015, pp. 1-12 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

Note
 

  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it. Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and distributing files, as well as for the possible (though not desirable) need to carry out distance learning. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website (http://www.lettere.uniroma1.it/users/maurizio-sonnino).
  • the course is divided into two different classes (A-L: Lca Bettarini; M-Z: Prof. Maurizio Sonnino). It is not allowed to switch from one class to the other without previous authorization from the staff.

Orario Lezioni

Thurday 13.00 - 15.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Friday 11.00 - 13.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Class beginning: March 2 2023

LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2022/2023

The killing of the Suitors: revenge or justice? (Hom. Od. XXII)
Lessons will be held in present and will be equally divided between grammar and literature. Grammar lessons will focus on the history of Greek language, with particular attention to the transition from Indo-European to Greek phonetics, the study of Greek dialects (especially Homeric dialect) and metrics (especially the dactylic hexameter). As for literature, after some introductory lessons on Homer and oral poetry, we will read the XXII Book of the Odyssey (Odysseus killing Suitors). By referring to the ancient notion of dike, the following problems will be discussed: What did the Greeks think about revenge? Did Homer's heroes know the distinction between punishment and revenge to which we are accustomed? In order to fulfill the study of Greek literature of the archaic age, students will have to read part of the book I of Herodotus' Histories, and a selection of texts from Greek lyric Poetry. During one of the lessons (date to be scheduled) there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark, if deserved.

 

Aims
1) to develop a full understanding of the examined texts and to put them in their correct historical and cultural frame;

2) to enable students to deepen their critical methodologies and to use the most common philological tools

 

Exam
During one of the lessons (date to be scheduled) there will be a translation test from Greek. This test, to be carried out only once, is merely indicative, so that it does not in any way prevent access to the final oral exam, nor does it preclude a full final mark, if deserved. The final oral exam will be devoted to ascertain students' skill in Greek language, metrics and literature. Students will have to translate some of the texts and answer questions about Greek language (morphology and syntax). Afterwards, they will be asked to put what they have read in the right historical frame. The exam will conclude with some questions about the history of Greek literature.  The ability to deal with all these three aspects entitles students to a full mark.

 

Testi
Testi in lingua greca/commenti

  • Omero, Odissea. Libro XXII (lettura in greco). Ediz. di riferimento: A. Heubeck - J. Russo [a cura di]. Omero: Odissea. Traduzione di G. Aurelio Privitera, Volume VI: libri XXI-XXIV, Milano (Mondadori / Fondazione Lorenzo Valla) 20047 (varie ristampe)
  • Erodoto, Storie, Libro I, parr. 1-122 (lettura in greco). Ediz. di riferimento: D. Asheri, Erodoto, I: La Lidia e la persia, Milano 1988 (Mondadori / Fondazione Lorenzo Valla: varie ristampe)
  • Scelta dai poeti lirici (lettura in greco). Ediz. di riferimento: E. Degani – G. Burzacchini - G. Magnani, Lirici Greci, Bologna (Patron) 2005: tutti i frammenti ivi riportati dei seguenti autori: Archiloco, Ipponatte, Tirteo, Mimnermo, Solone, Saffo, Alceo, Anacreonte, Stesicoro

 
Manuali /grammatiche di riferimento/articoli

  • L.E. Rossi, Letteratura Greca, Firenze (Le Monnier) 1995 (ediz. fuori-commercio: fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • Una grammatica ginnasiale a scelta dello studente. È raccomandato, comunque, lo studio di: D. Pieraccioni, Morfologia storica della lingua greca, Messina - Firenze (D'Anna) 1954
  • R. Cantarella - G. Scarpat, Breve Introduzione ad Omero, Città di Castello (Dante Alighieri) 1989, pp. 119-126 + 168-248
  • O. Longo, Elementi di Grammatica Storica e Dialettologia Greca, Padova (Cleup) 1987, pp. 1-102 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • L.E. Rossi, Breve Introduzione alla Metrica Greca e Latina, Roma 1999, pp. 1-12, 16-20, 25-27 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)
  • M. Sonnino, PSI 1463.4 (= Hom. Od. 22.423): δουλο]σá½»νης á¼€πέχεσθαι o altro? Una lectio 'eccentrica' prearistarchea in un papiro perduto, «ZPE» 196, 2015, pp. 1-12 (fotocopie in vendita presso la copisteria Copy Net, Via degli Irpini, 10)

Note
 

  • Students are required to attend classes. If students miss classes they should inform staff of their absence and the reason for it. Students are also invited to join the virtual classroom (Classroom), which is useful for sending quick communications and distributing files, as well as for the possible (though not desirable) need to carry out distance learning. Information about this will be communicated in due time on the teacher's website (http://www.lettere.uniroma1.it/users/maurizio-sonnino).
  • the course is divided into two different classes (A-L: Lca Bettarini; M-Z: Prof. Maurizio Sonnino). It is not allowed to switch from one class to the other without previous authorization from the staff.

Orario Lezioni

Thurday 13.00 - 15.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Friday 11.00 - 13.00 (CU003 Aula di Archeologia - PIANO TERRA )

Class beginning: March 2 2023

LINGUA E LETTERATURA GRECA II 1025277 2020/2021
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2020/2021
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2020/2021
LINGUA E LETTERATURA GRECA II 1025277 2020/2021
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2020/2021
LETTERATURA GRECA 1035794 2019/2020
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2019/2020
LINGUA E LETTERATURA GRECA III 1025278 2019/2020
LETTERATURA GRECA 1035794 2019/2020
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2019/2020
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2018/2019
LINGUA E LETTERATURA GRECA AVANZATO I 1038379 2018/2019
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2018/2019
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2018/2019
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2018/2019
LETTERATURA GRECA 1035794 2018/2019
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2017/2018
ELEMENTI DI LINGUA E LETTERATURA GRECA 1047294 2017/2018
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2017/2018
LETTERATURA GRECA 1035794 2017/2018
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2016/2017
LINGUA E LETTERATURA GRECA AVANZATO I 1038379 2016/2017
LINGUA E LETTERATURA GRECA III 1025278 2016/2017
TEMI DI LINGUA E LETTERATURA GRECA I A 1035658 2016/2017
LETTERATURA GRECA 1035794 2016/2017
LINGUA E LETTERATURA GRECA I 1023920 2016/2017

Si comunica che, a partire da giovedì 11 gennaio 2024, il ricevimento degli studenti riprenderà con il seguente orario: ogni giovedì del mese dalle ore 10.00 alle ore 11.00 (Studio 12, accanto alla Biblioteca di Filologia Classica). Nel periodo precedente la ripresa delle lezioni (29 febbraio 2024) si prega di inviare una email di preavviso al docente prima di presentarsi al ricevimento.

Maurizio Sonnino (Roma, 1971) è Professore Associato di Lingua e Letteratura Greca presso Sapienza , Università di Roma, (Dipartimento di Scienze dell Antichità). Ha conseguito la laurea in Lettere presso l'Università di Roma "Sapienza" discutendo una tesi di Letteratura Greca (relatore: Prof. Luigi Enrico Rossi). Dopo aver conseguito il primo dottorato in "Filologia e Storia del Mondo Classico" presso l'Università Statale di Milano (1999) è stato "visiting researcher" presso il Department of Classics della University of Nottingham (Settembre-Ottobre 1999). Ha insegnato Lingua e Letteratura Greca e Latina nel Liceo Classico nel periodo 2000-2010. Nel 2010 ha conseguito un secondo dottorato di ricerca in Civiltà e Tradizione Greca e Romana presso l'Università di RomaTre. Dal 30 dicembre 2010 al 2 settembre 2019 è stato Ricercatore e Professore Aggregato di Lingua e Letteratura Greca (L-FIL-LET/02) presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell'Università di Roma "Sapienza". È membro delle redazione della rivista "Seminari Romani di Cultura Greca". I suoi interessi si concentrano soprattutto sul teatro greco, con particolare attenzione per Aristofane, Eschilo, Euripide e i frammenti della commedia e della tragedia greca. Ha studiato, inoltre, alcune questioni relative ai papiri omerici di età tolemaica e le biografie scritte da Satiro di Callatis. Si è interessato alla storia degli studi di filologia classica, dal Settecento al Novecento. È autore delle monografie: M. Sonnino, Euripidis Erechthei quae exstant, Firenze 2010; M. Sonnino, Michel'Angelo Giacomelli. Aristofane. I: Un capitolo ignoto di storia degli studi classici nella Roma del Settecento, Roma 2017; M. Sonnino, Michel'Angelo Giacomelli. Aristofane. II: Lisistrata. Testo originale. Traduzione annotata di M.A. Giacomelli. Commento al testo greco a cura di M. Sonnino, Roma 2018. È l autore di varie voci scritte per la Encyclopedia of Greek Comedy (ed. by. A.H. Sommerstein, Hoboken/NJ 2019). Tra i suoi lavori più recenti scritti in forma di articolo o capitolo di libro: M. Sonnino, Ar. Nu. 53-55 , battere cassa, Eikasmos 25, 2014, pp. 113-140; M. Sonnino, Comedy Outside the Canon: from Ritual Slapstick to Hellenistic Mime, in M. Giordano - G. Colesanti, Submerged Literature in Ancient Greek Culture. An Introduction, Berlin - Boston 2014, pp. 128-150; M. Sonnino, Corruzioni antiche e moderne di testi letterari frammentari: Eupoli Maricante fr. 212 K.-A. nel codice Marciano di Esichio, in M. Signorini - N. Cannata (a c. di), Scrivere, leggere, conservare. A colloquio con Armando Petrucci ( Studj romanzi 10), 2014, pp. 107-140; M. Sonnino, I frammenti della commedia greca citati da Prisciano e la fonte del lessico sintattico del libro XVIII dell Ars, in L. Martorelli (a c. di), Greco antico nell Occidente carolingio. Frammenti di testi attici nell Ars di Prisciano, pp. 163-204; M. Sonnino, La classicità rifiutata. Filologi classici (ed) ebrei nella Germania tra Otto- e Novecento, in A. Catastini (a c. di), Atti del convegno La percezione dell ebraismo in altre culture e nelle arti . 20-22 ottobre 2014, Odeion - Facoltà di Lettere Sapienza Università di Roma ( Quaderni di Vicino Oriente 3), Roma 2014, pp. 75-96; M. Sonnino, PSI 1463.4 (= Hom. Od. 22.423: ] o altro? Una lectio eccentrica prearistarchea in un papiro perduto, ZPE 196, 2015, pp. 1-12; M. Sonnino, Aristofane, Lisistrata 61-68: Note critico-testuali e registiche, RFIC 144, 2016, pp. 25-53; M. Sonnino, Rifugiarsi nel santuario di Poseidone: note ai Theoroi di Eschilo (P.Oxy. 2162, fr. Ia. col. I.1-22 = Aesch. fr. 78a, vv. 1-22 R., «ZPE» 200, 2016, pp. 39-60; M. Sonnino, Sovrapposizioni interpretative e decontestualizzazione di testi frammentari: Euripide Cresfonte fr. 453 Kann. in Timeo, Polibio, Stobeo e Costantino VII Porfirogenito, in G. Ottone (a c. di), Historiai para doxan. Documenti greci in frammenti: nuove prospettive esegetiche. Atti dell'incontro internazionale di studi Genova, 10-11 marzo 2016, Tivoli (Roma) 2017, pp. 37-68; M. Sonnino, Restoring and Overturning Athenian Democracy in Aristophanes: Paradigmatic Truths and 'Carnival' Reversals, in R. Lauriola - E. Magnelli (eds.), Athens on the Stage: Theatre and Democracy in Classical Greece, «Polis» 34.2, 2017, pp. 366-389; M. Sonnino, Euripide padre della commedia nuova? A proposito di Satiro, Vit.Eur. P.Oxy. 1167, fr. 39, col. VII e di altre testimonianze antiche, «ZPE» 212, 2019, pp. 29-46 (in bozze). Di prossima pubblicazione: M. Sonnino, The Riddles of Aeschylus' Theoroi or Istmiasthai, in A.P. Antonopoulos - M.M. Christopoulos - G.W.M. Harrison (eds.), Brill's Companion to Satyr Drama (in corso di stampa); M. Sonnino, Sul motteggio velato in Cratino e Aristofane: e nella teoria comica dell aristotelismo antico, «SemRom» 8, 2019; M. Sonnino, Il mimo, in M. Di Marco G. Petrone, Storia del teatro antico, Roma 2019