Objectives

Knowledge and understanding: students will acquire knowledge of corporate governance models and of the documents that make up the company's integrated reporting-communication system; they will also be
able to understand the methods by which these documents are processed by the company management and their informational purposes.
Applying knowledge and understanding: students will be able to identify, analyse and evaluate the various reporting models of the company's economic and financial performance. They will also be able to structure an integrated approach to the reporting of company performance and to evaluate the company's ability to create value with respect to a strategy that also looks at the social and environmental sustainability of the business.
Making judgement: students will develop the ability to evaluate-judge company performance and to evaluate-judge the effectiveness, from a communication point of view, of the company's reporting system
Communication skills: students will develop the ability to define and structure, with respect to the characteristics of the company and its own governance system, the most effective approach to communicate corporate performance to the markets.
Learning skills: students, through the analysis of the documents that make up the reporting system, will be able to learn and evaluate the economic-financial dynamics of the company and the company's ability to
generate value.

Channels

SILVIA SOLIMENE SILVIA SOLIMENE   Teacher profile

Programme

 Sistemi di governance e sistema interno di controllo.
 Il processo di controllo interno e l'attività di reporting
 I sistemi informativi aziendali. Informativa interna ed esterna d’impresa.
 Il sistema di comunicazione finanziaria: la strategia della comunicazione economico-finanziaria; le funzioni e l'evoluzione della comunicazione economico finanziaria delle aziende, con particolare riferimento alle società quotate
 Strumenti di rendicontazione aziendale: diversi livelli di rendicontazione e diversi soggetti attori e destinatari dell’informativa
 Evoluzione degli strumenti di rendicontazione aziendale. Dalla informativa mandatory a quella voluntary e approccio integrato alla comunicazione aziendale.

Adopted texts

S.Garzella, D.Mancini, L.Moschera, Sistemi di controllo interno e soluzioni organizzative, Giappichelli, 2010

V. Cantino, P. De Bernardi, A. Devalle "Sistemi di rilevazione e misurazione delle performance aziendali" Giappichelli, 2015.

F.Zona,Corporate disclosure, EGEA, 2015

A. Incollingo, Le prime esperienze di bilancio integrato: Analisi e riflessioni, Giappichelli 2

Prerequisites

Accounting and financial reporting

Study modes

The course is articulated in weekly lessons of 2 hours, for a total of 72 hours, ,of formal and interactive in-class lecture, and in at least many hours of at-home work solving pratical exercises. Lectures, exercises and case discussion 2

Exam modes

er gli studenti frequentanti:
- a metà del corso (50% dello svolgimento delle lezioni), una prova scritta anche quantitativa composta da 2/3 quesiti, volti ad accertare il "sapere" (conoscenza e comprensione) ed il "saper fare" (capacità di applicare) acquisito dagli studenti. Gli esercizi quantitativi sono elaborati per indagare la capacità dello studente di saper applicare le conoscenze acquisite allo sviluppo di problematiche reali, misurabili da grandezze numeriche di natura economico-finanziaria, ma anche quantitativo-fisica.
- al termine del corso, una prova scritta composta da 3/2 quesiti attraverso i quali sarà valutata la capacità degli studenti di apprendere e valutare le dinamiche economico-finanziarie aziendali e la capacità dell’azienda di generare valore.
La valutazione complessiva delle due prove consentirà di conseguire un voto massimo di 27/30. Gli ulteriori 4 punti (per raggiungere una valutazione massimo di 30 e lode) si possono ottenere svolgendo una attività integrativa facoltativa legata all'analisi di un caso reale concordato con la docente.
Gli studenti non frequentanti svolgeranno una unica prova al termine del modulo consistente in 6 quesiti, anche quantitativi, della stessa tipologia di quelli somministrati agli studenti frequentanti.

Exam reservation date start Exam reservation date end Exam date
23/12/2020 01/01/2021 07/01/2021
19/01/2021 26/01/2021 02/02/2021
07/04/2021 14/04/2021 21/04/2021
01/06/2021 09/06/2021 15/06/2021
23/06/2021 01/07/2021 07/07/2021
26/08/2021 02/09/2021 09/09/2021
20/09/2021 06/10/2021 13/10/2021
Course sheet
  • Academic year: 2020/2021
  • Curriculum: Economia digitale e dell'innovazione
  • Year: First year
  • Semester: First semester
  • SSD: SECS-P/07
  • CFU: 9
Activities
  • Attività formative caratterizzanti
  • Ambito disciplinare: Aziendale
  • Lecture (Hours): 72
  • CFU: 9.00
  • SSD: SECS-P/07