Ritratto di fabio.alivernini@uniroma1.it

 

Ricevimento: Mercoledì, ore 13.00-15.00 stanza 310

 

Insegnamento Codice Anno Corso - Frequentare Bacheca
ABILITA' INFORMATICHE PER LA VALUTAZIONE PSICOMETRICA AAF1796 2022/2023
PSICOMETRIA 1036167 2022/2023
SCIENZE UMANE E PSICOPEDAGOGICHE 1036587 2022/2023
ABILITA' INFORMATICHE PER LA VALUTAZIONE PSICOMETRICA AAF1796 2021/2022
METODI PSICOMETRICI NELLA RICERCA CLINICA 1044926 2021/2022
SCIENZE UMANE E PSICOPEDAGOGICHE 1036587 2021/2022
ABILITA' INFORMATICHE PER LA VALUTAZIONE PSICOMETRICA AAF1796 2020/2021
SCIENZE UMANE E PSICOPEDAGOGICHE 1036587 2020/2021
METODI PSICOMETRICI NELLA RICERCA CLINICA 1044926 2019/2020
METODI PSICOMETRICI NELLA RICERCA CLINICA 1044926 2017/2018
PSICOMETRIA 1036167 2017/2018

Giovedì dalle 12 alle 14

FABIO ALIVERNINI
Curriculum Vitae ai fini della pubblicazione

Curriculum reso sotto forma di dichiarazione sostitutiva di atto di notorietà, ai sensi degli artt. 46 e 47 del D.P.R. 445/2000. Consapevole, secondo quanto prescritto dall'art. 76 del D.P.R. 445/2000, della responsabilità penale cui può andare incontro in caso di dichiarazione mendace, falsità negli atti ed uso di atti falsi, il sottoscritto dichiara sotto la propria responsabilità quanto segue:

Part I General Information

Full Name Fabio Alivernini
Spoken Languages Italiano (lingua madre), Inglese (C1), Francese (B1), Spagnolo (B1)

Part II Education

Type Year Institution Notes (Degree, Experience, )
PhD 2008 Università degli Studi di ROMA
"La Sapienza" Prosocialità, innovazione ed
efficacia collettiva nei contesti
educativi ed organizzativi
Specialty 2003 Università degli Studi di ROMA
"La Sapienza" Specializzazione in
valutazione psicologica
con voto di 60/60 con lode
Post-graduate studies 2002 Associazione di Psicologia
Cognitiva (APC) - Roma Specializzazione in psicoterapia
University graduation 1997 Università degli Studi di ROMA
"La Sapienza" Laurea in Psicologia con voto
di 110 e lode
Training 04 2019 Utrecht University Advanced course on
using MPLUS
Training 03 2012 International Association for the
Evaluation of Educational
Achievement (IEA) Amsterdam Data analysis of
international datasets
Training 02 2010 Educational Testing Service
Princeton IERI Institute Assessment Designs and
Item Response Theory
Training 01 1998
1999 Università degli Studi di ROMA
"La Sapienza" Postgraduate psychologist
training. Ambito: metodologia della ricerca (Supervisore: Prof. Cristiano Violani)
Licensure 02 2019 Ministero dell Università e
della Ricerca Abilitazione Scientifica Nazionale
per la II fascia, SC 11/E1
Licensure 01 2000 Ordine Psicologi del Lazio Psicologo e psicoterapeuta,
iscritto n. 8936

Part III Appointments

Start End Institution Position
01/09/2020 - Università degli Studi di
ROMA "La Sapienza" Professore associato
(Settore disciplinare: M-PSI/03)
03/06/2013 31/08/2020 Istituto nazionale per la
valutazione del sistema
educativo di istruzione e
di formazione Ricercatore a tempo indeterminato presso
ente di ricerca pubblico (M-PSI/03)
01/12/2008 02/06/2013 Istituto nazionale per la
valutazione del sistema
educativo di istruzione e
di formazione Ricercatore a tempo determinato presso
ente di ricerca pubblico (M-PSI/03)
17/11/2008 17/03/2010 Università degli Studi di
ROMA "La Sapienza" Professore a contratto
(tecniche di analisi multivariata M-PSI/03)
01/01/1999 30/11/2008 Istituti di ricerca nazionali e
regionali Consulente scientifico (costruzione di
strumenti di valutazione psicologica,
analisi dei dati)

Part IV Teaching experience

Year Institution Lecture/Course
2012 Associazione Italiana di
Psicologia (AIP) Analisi di dati misti
2010 Università degli Studi Roma Tre Docente nell ambito del dottorato di
Ricerca in Innovazione e Valutazione dei
Sistemi di Istruzione
2010 Università degli Studi di ROMA
"La Sapienza" Tecniche di analisi multivariata M-PSI/03
2009 Università degli Studi di ROMA
"La Sapienza" Tecniche di analisi multivariata M-PSI/03
2008 Libera Università
Maria Ss. Assunta (LUMSA) Tecniche di analisi di dati misti
in Psicologia (corso di formazione
per dottorandi)
2008 Università degli Studi di ROMA
"La Sapienza" Tecniche di analisi multivariata M-PSI/03

Part V - Society memberships, Awards and Honors

Year Title
2018 Vincitore del premio: Emerald Literati Award nel 2018 (outstanding paper) per il lavoro: The relationships between school context, principal leadership and mediating variables . Nel paper, attraverso un approccio psicometrico multilivello, viene sviluppato e testato un modello di equazioni strutturali della leadership organizzativa e delle sue determinanti psicologiche individuali e di gruppo (es. autoefficacia, clima organizzativo). Il premio Emerald Literati Award è tra quelli censiti sul portale cineca.it.
2011 Rappresentante per l Italia alla IEA General Assembly, l organo di governo della International Association for the Evaluation of Educational Achievement che coinvolge oltre 60 paesi in tutto il mondo. La IEA è un organizzazione internazionale di ricerca fondata nel 1967, registrata legalmente in Belgio e in Olanda, che si occupa di sviluppo di strumenti psicometrici in ambito educativo e di ricerche comparative su larga scala.
2011
2010 National Research Coordinator per l'istituto di ricerca sovranazionale IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Il lavoro di ricerca svolto ha previsto lo sviluppo di strumenti psicometrici per l indagine di variabili psicologiche (es. atteggiamenti, la motivazione e l autoefficacia) e di test cognitivi per la misurazione della reading literacy. Inoltre, sono stati sviluppati e analizzati modelli causali basati su variabili latenti.

Part VI - Funding Information [grants as PI-principal investigator or I-investigator]

Year Title Program Grant value
2010-2011 Principal Investigator (PI) e responsabile del progetto Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) Progress in International Reading Literacy Study. IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement).
Il progetto si è basato sulla costruzione e validazione di strumenti psicometrici per la misura di variabili psicologiche connesse alla reading literacy. 490.000

2013-2015 Principal Investigator (PI) e responsabile del progetto finanziato dal bando europeo Valutazione Matabel-Plus. Valutazione Matabel-Plus Fondo Sociale Europeo (I-3-FSE-2009-2)
Il progetto ha previsto la costruzione e la validazione di strumenti psicometrici per la valutazione della motivazione, dell autoefficacia, degli atteggiamenti e delle competenze di studenti della scuola secondaria. 2.103.474,20

2017-2019 Principal Investigator (PI) e responsabile della valutazione del progetto finanziato da bando europeo "#Dopout: social network and peer education against doping". #Dopout: social network and peer education against doping", cofinanziata dall Unione europea nell ambito del programma Erasmus Plus Sport
Il progetto ha coinvolto sei paesi europei, di cui l'Unione Italiana Sport Per tutti (UISP) è capofila. La ricerca ha previsto la costruzione di strumenti psicometrici e la valutazione, attraverso un disegno sperimentale, di cambiamenti verso stili di vita sani nelle scelte comportamentali dei giovani. 13.600

Part VII Research Activities

Keywords Brief Description
Immigrants
Social Inclusion
Psychometrics
Assessment
Multilevel Analysis
Cultural integration

Principal Investigator (PI) e direzione del gruppo di ricerca sullo sviluppo di strumenti psicometrici e modelli statistici di mediazione e moderazione di fattori legati all integrazione di giovani migranti. Del gruppo fanno parte il Prof. Fabio Lucidi (Università La Sapienza di Roma), la Prof. Valeria Biasi (Università Roma Tre ), la Prof. Núria Llevot Calvet (Universitat de Lleida), oltre che ricercatori dell istituto nazionale di valutazione del sistema educativo e di formazione. L attività è documentata dalle seguenti pubblicazioni scientifiche:

Alivernini, F., Manganelli S., Cavicchiolo, E., Lucidi F. (2019) Measuring bullying and victimization among immigrant and native primary school students: Evidence from Italy. JOURNAL OF PSYCHOEDUCATIONAL ASSESSMENT, 37. http://doi.org/10.1177/0734282917732890
Alivernini, F., Cavicchiolo, E., & Manganelli, S. (2019). Brothers, ants or thieves: students complex attitudes towards immigrants and the role of socioeconomic status and gender in shaping them. SOCIAL PSYCHOLOGY OF EDUCATION, 1 19.
Alivernini, F., Cavicchiolo, E., Manganelli, S., Chirico, A., & Lucidi, F. (2019). Students psychological well-being and its multilevel relationship with immigrant background, gender, socioeconomic status, achievement, and class size. SCHOOL EFFECTIVENESS AND SCHOOL IMPROVEMENT, 0(0), 1 20. http://doi.org/10.1080/09243453.2019.1642214
Alivernini, F., Manganelli, S., Cavicchiolo, E., Chirico, A., & Lucidi, F. (2018). The Use of Self-Regulated Cognitive Strategies Across Students With Different Immigrant Backgrounds and Gender. JOURNAL OF PSYCHOEDUCATIONAL ASSESSMENT, 51, 073428291878507 13. http://doi.org/10.1177/0734282918785072
Alivernini, F., Cavicchiolo, E., Manganelli, S., Chirico, A., & Lucidi, F. (2018). Support for Autonomy at School Predicts Immigrant Adolescents Psychological Well-being. JOURNAL OF IMMIGRANT AND MINORITY HEALTH, 13(1), 264 8. http://doi.org/10.1007/s10903-018-0839-6)
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2018). Personal and Classroom Achievement Goals: Their Structures and Relationships. JOURNAL OF PSYCHOEDUCATIONAL ASSESSMENT, p. 1-12, ISSN: 0734-2829, doi: 10.1177/0734282916679758
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2017). From educational poverty to the assessment of academic success: concepts, indicators and tools. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 15, p. 21-52, ISSN: 2037-7932, doi: 10.7358/ecps-2017-015-aliv
Alivernini F, Manganelli S, Cavicchiolo E, Girelli L, Biasi V, Lucidi F (2017). Immigrant background and gender differences in primary students' motivations toward studying. JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, p. 1-10, ISSN: 0022-0671, doi: 10.1080/00220671.2017.1349073
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2016). The last shall be the first: Competencies, equity and the power of resilience in the Italian school system. LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES, vol. 51, p. 19-28, ISSN: 1041-6080, doi: 10.1016/j.lindif.2016.08.010
Alivernini F, Manganelli S (2016). The classmates social isolation questionnaire (CSIQ): An initial validation. THE EUROPEAN JOURNAL OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, vol. 13, p. 264-274, ISSN: 1740-5629, doi: 10.1080/17405629.2016.1152174
Di Leo I, Alivernini F, Lucidi F (2015). Psychometric Properties and Validity of an Instrument Measuring Lower Secondary Students' Perceived Competence in Educational Decision-making Process. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 173-177, ISSN: 1877-0428

Keywords Brief Description
Civic engagement,
Immigrants,
Mediation
Structural Equation Modelling
Moderation
Adolescents Principal Investigator (PI) e direzione del gruppo di ricerca che ha sviluppato, per l Italia, strumenti psicometrici e modelli statistici di mediazione e moderazione del civic engagment degli adolescenti. Il lavoro è stato svolto nell ambito del progetto International Civic and Citizenship Education Study, che ha coinvolto 37 centri di ricerca e università in tutto il mondo. L attività è documentata dalle seguenti pubblicazioni scientifiche:
Cavicchiolo E, Alivernini F, Manganelli S (2016). Immigrants Are Like ... The Representation of Immigrants in Italy: The Metaphors Used by Students and Their Family Backgrounds. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 13, p. 163-190, ISSN: 2037-7932, doi: 10.7358/ecps-2016-013-cavi
Manganelli S, Lucidi F, Alivernini F (2015). Italian adolescents' civic engagement and open classroom climate: The mediating role of self-efficacy. JOURNAL OF APPLIED DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, vol. 41, p. 8-18, ISSN: 0193-3973, doi: 10.1016/j.appdev.2015.07.001
Cavicchiolo E, Alivernini F, Manganelli S (2015). Students' Images of Immigrants in Italy: First Results from a National Mixed Methods Study. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 163-167, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.049
Manganelli S., Lucidi F., Alivernini F. (2014). Adolescents' expected civic participation: The role of civic knowledge and efficacy beliefs. JOURNAL OF ADOLESCENCE, vol. 37, p. 632-641, ISSN: 0140-1971, doi: 10.1016/j.adolescence.2014.05.001
Manganelli S, Alivernini F, Lucidi F, Di Leo I (2012). Expected Political Participation in Italy: a Study based on Italian ICCS Data. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 46, p. 1476-1481, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.05.324
Alivernini F, Manganelli S (2011). Is there a relationship between openness in classroom discussion and students knowledge in civic and citizenship education?. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 15, p. 3441-3445, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.315

Keywords Brief Description
Literacy
Motivation
Self-efficacy
Attitudes
Psychometrics
Classification Trees
Principal Investigator (PI) e direzione del gruppo di ricerca per lo studio delle determinanti psicologiche della literacy, che ha sviluppato strumenti e modelli causali basati su approcci psicometrici. La ricerca è stata svolta nell ambito del progetto PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) e TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) che coinvolgono oltre 30 centri di ricerca in tutto il mondo e la Boston University (Prof. Ina Mullis). L'attività è documentata dalle seguenti pubblicazioni scientifiche:

Alivernini F, Manganelli S (2015). Country, School and Students Factors Associated with Extreme Levels of Science Literacy Across 25 Countries. INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, vol. 37, p. 1992-2012, ISSN: 1464-5289, doi: 10.1080/09500693.2015.1060648
Alivernini F, Manganelli S (2015). A Multilevel Structural Equation Model Testing the Influences of Socio-Economic Status and Pre-Primary Education on Reading Literacy in Italy. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 168-172, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.051
Alivernini F (2011). Measurement invariance of a reading literacy scale in the Italian Context: a psychometric analysis. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 15, p. 436-441, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2011.03.117
4)
Alivernini F, Lucidi F, Manganelli S (2011). Psychometric properties and construct validity of a scale measuring self-regulated learning: evidence from the Italian PIRLS data. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 15, p. 442-446, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2011.03.118
Alivernini F, Lucidi F, Manganelli S (2012). The Validation of a Scale Measuring Teaching Styles in the Italian Context. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 46, p. 1487-1490, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.05.326
Alivernini F (2013). An exploration of the gap between highest and lowest ability readers across 20 countries. EDUCATIONAL STUDIES, vol. 39, p. 399-417, ISSN: 0305-5698, doi: 10.1080/03055698.2013.767187
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2013). Measuring Process-oriented Teaching. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 84, p. 1346-1349, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2013.06.754
Alivernini F., Manganelli S., Di Leo I., Losito B. (2011) Factors Related to Students' Attitudes Towards Reading in Italy. Paper presented at the 2011 American Educational Research Association Annual Meeting, New Orleans. April 8-12.
Alivernini F., Lucidi F., Losito, B., Manganelli, S. (2009) A Secondary Analysis of PIRLS 2006 Data for European Countries: a Regression and a Multigroup Structural Equation Modeling Approach. Paper presented at the European Conference on Educational Research 2009, Vienna. September 28-30.

Keywords Brief Description
Multilevel SEM
Mediation
Moderation
Psychometrics
Leadership
Social context

Investigator (I) nel gruppo di ricerca coordinato dal Prof. Angelo Paletta dell'Alma Mater Studiorum Università di Bologna e dal Prof. Christopher Bezzina dell'Università di Malta. L'attività è legata allo sviluppo di modelli di misurazione psicometrici multilivello della leadership, ed è testimoniata dalle seguenti pubblicazioni scientifiche:
Paletta A, Alivernini F, Manganelli S (2017). Leadership for learning: The relationships between school context, principal leadership and mediating variables. INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATIONAL MANAGEMENT, vol. 31, p. 98-117, ISSN: 0951-354X, doi: 10.1108/IJEM-11-2015-0152
Paletta A, Alivernini F, Manganelli S (2015). Leadership per l'apprendimento: relazioni tra contesto scolastico, stile di leadership e variabili di processo. RICERCAZIONE, vol. 7, p. 163-182, ISSN: 2036-5330
dal 01-01-2014 al 31-12-2015

Keywords Brief Description
Personality
Attitudes
Risky Behaviours
Cluster analysis
Mediation
Moderation

Investigator (I) nel gruppo di ricerca interessato a studiare le variabili psicologiche (es. personalità , atteggiamenti) alla base del rischio di incidenti in diverse tipologie di guidatori. Il gruppo è composto principalmente da accademici appartenenti a università italiane, come la Sapienza-Università di Roma (Prof. Fabio Lucidi, Prof. Cristiano Violani, Prof.ssa Anna Maria Giannini) e l'Università di Roma "Foro Italico" (Prof. Luca Mallia), oltre che da enti pubblici con responsabilità sulla sicurezza stradale come il Ministero degli Interni (Dott. Roberto Sgalla) e Università internazionali come la Sheffield Hallam- UK (Prof. Lambros Lazuras). L'attività in corso è testimoniata dalle seguenti pubblicazioni scientifiche:
Lucidi, F., Mallia, L., Giannini, A. M., Sgalla, R., Lazuras, L., Chirico, A., Alivernini F., Girelli L., Violani C. (2019). Riding the Adolescence: Personality Subtypes in Young Moped Riders and Their Association With Risky Driving Attitudes and Behaviors. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 10, 1992. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00300
Lucidi, F., Girelli, L., Chirico, A., Alivernini, F., Cozzolino, M., Violani, C., & Mallia, L. (2019). Personality Traits and Attitudes Toward Traffic Safety Predict Risky Behavior Across Young, Adult, and Older Drivers. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 10, 185. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00536

Part VIII Summary of Scientific Achievements

Product type Number Data Base Start End
Papers [international] 38 Scopus 2008 2019
Papers [national] 15 Google Scholar 2008 2019
Book Chapters [International scientific] 2 Google Scholar 2012 2012
Books [national teaching] 1 Google Scholar 2008 2008

Total Impact factor* 40,31
Total Citations** 343
Average Citations per Product** 9,02
Hirsch (H) index** 12
Normalized H index*** 1,2

* Year of publication, Web of Science
**Scopus
***H index divided by the academic seniority (number of years from Phd)

Part IX Selected Publications
List of the publications selected for the evaluation. For each publication report title, authors, reference data, journal IF (if applicable), citations, press/media release (if any).

1. Alivernini F, Cavicchiolo E, Manganelli S, Chirico A, Lucidi F (in press). Students psychological well-being and its multilevel relationship with immigrant background, gender, socioeconomic status, achievement, and class size. SCHOOL EFFECTIVENESS AND SCHOOL IMPROVEMENT, ISSN: 0924-3453, doi: https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1642214 [Impact Factor = 1,82; 5-year Impact Factor = 2,87; Scopus Citations = 1]
2. Alivernini F, Cavicchiolo E, Girelli L, Lucidi F, Biasi V, Leone L, Cozzolino M, Manganelli S (2019). Relationships between sociocultural factors (gender, immigrant and socioeconomic background), peer relatedness and positive affect in adolescents. JOURNAL OF ADOLESCENCE, vol. 76, p. 99-108, ISSN: 0140-1971, doi: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2019.08.011 [Impact Factor= 2,35; 5-year Impact Factor = 2,94; Scopus Citations = 0]
3. Alivernini F, Cavicchiolo E, Manganelli S (2019). Brothers, ants or thieves: students complex attitudes towards immigrants and the role of socioeconomic status and gender in shaping them. SOCIAL PSYCHOLOGY OF EDUCATION, vol. 22(3), p. 629-647, ISSN: 1381-2890, doi: https://doi.org/10.1007/s11218-019-09492-8 [Impact Factor = 1,80; 5-year Impact Factor = 2,16; Scopus Citations = 1]
4. Alivernini F, Manganelli S, Cavicchiolo E, Lucidi F (2019). Measuring Bullying and Victimization Among Immigrant and Native Primary School Students: Evidence From Italy. JOURNAL OF PSYCHOEDUCATIONAL ASSESSMENT, vol. 37(2), p. 226-238, ISSN: 0734-2829, doi: https://doi.org/10.1177/0734282917732890 [Impact Factor = 1,40; 5-year Impact Factor = 1,59; Scopus Citations = 9]
5. Alivernini F, Cavicchiolo E, Manganelli S, Chirico A, Lucidi F (2019). Support for Autonomy at School Predicts Immigrant Adolescents Psychological Well-being. JOURNAL OF IMMIGRANT AND MINORITY HEALTH, vol. 21(4), p. 761-766, ISSN: 1557-1920, doi: https://doi.org/10.1007/s10903-018-0839-x [Impact Factor= 1,58; 5-year Impact Factor = 1,75; Scopus Citations = 4]
6. Alivernini F, Manganelli S, Cavicchiolo E, Chirico A, Lucidi F (2019). The Use of Self-Regulated Cognitive Strategies Across Students With Different Immigrant Backgrounds and Gender. JOURNAL OF PSYCHOEDUCATIONAL ASSESSMENT, vol. 37(5), p. 652-664, ISSN: 0734-2829, doi: https://doi.org/10.1177/0734282918785072 [Impact Factor =1,40; 5-year Impact Factor = 1,59; Scopus Citations = 3]
7. Alivernini F, Manganelli S, Cavicchiolo E, Girelli L, Biasi V, Lucidi F (2018). Immigrant background and gender differences in primary students' motivations toward studying. THE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, vol. 111(5), p. 603-611, ISSN: 0022-0671, doi: https://doi.org/10.1080/00220671.2017.1349073 [Impact Factor= 1,15; 5-year Impact Factor = 1,86; Scopus Citations = 13]
8. Alivernini F, Manganelli S (2016). The classmates social isolation questionnaire (CSIQ): An initial validation. EUROPEAN JOURNAL OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, vol. 13(2), p. 264-274, ISSN: 1740-5629, doi: https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1152174 [Impact Factor= 1,30; 5-year Impact Factor = 1,72; Scopus Citations = 19]
9. Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2016). The last shall be the first: Competencies, equity and the power of resilience in the Italian school system. LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES, vol. 51(1), p. 19-28, ISSN: 1041-6080, doi: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.08.010 [Impact Factor= 1,65; 5-year Impact Factor = 2,52; Scopus Citations = 17]
10. Alivernini F, Lucidi F (2011). Relationship Between Social Context, Self-Efficacy, Motivation, Academic Achievement, and Intention to Drop Out of High School: A Longitudinal Study. THE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, vol. 104(4), p. 241-252, ISSN: 0022-0671, doi: https://doi.org/10.1080/00220671003728062 [Impact Factor= 1,05; 5-year Impact Factor = 1,86; Scopus Citations = 80].
Part X Other Publications

Alivernini F, Cavicchiolo E, Girelli L, Di Leo I, Manganelli S, Lucidi F (2019). The Effects of Classroom Composition and Size on Bullying and Victimization of Italian and Immigrant High School Students. RASSEGNA DI PSICOLOGIA, vol. 36, p. 5-20, ISSN: 1974-4854, doi: 10.4458/1965-01
Manganelli S, Cavicchiolo E, Mallia L, Biasi V, Lucidi F, Alivernini F (2019). The interplay between self-determined motivation, self-regulated cognitive strategies, and prior achievement in predicting academic performance. EDUCATIONAL PSYCHOLOGY, ISSN: 0144-3410, doi: 10.1080/01443410.2019.1572104
Caterina Lombardo, Silvia Cerolini, Fabio Alivernini, Andrea Ballesio, Mariana Fernandes, Cristiano Violani, Fabio Lucidi (2019). Validation of a brief scale assessing Eating Self-Efficacy. PSYCHOTHERAPY AND PSYCHOSOMATICS, ISSN: 1423-0348
Cavicchiolo E, Girelli L, Lucidi F, Manganelli S, Alivernini F (2019). The classmates social isolation questionnaire for adolescents (CSIQ-A): Validation and invariance across immigrant background, gender and socioeconomic level. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 2019, p. 163-174, ISSN: 2037-7932, doi: https://doi.org/10.7358/ecps-2019-019-cavi

Chirico, Andrea, Fegatelli, Dario, Galli, Federica, Mallia, Luca, Alivernini, Fabio, Cordone, Susanna, Giancamilli, Francesco, Pecci, Stefano, Tosi, Gian Marco, Giordano, Antonio, Lucidi, Fabio, Massaro, Mina (2019). A study of quiet eye's phenomenon in the shooting section of laser run of modern pentathlon. JOURNAL OF CELLULAR PHYSIOLOGY, vol. 234, p. 9247-9254, ISSN: 0021-9541, doi: 10.1002/jcp.27604
Lucidi F, Girelli L, Chirico A, Alivernini F, Cozzolino M, Violani C, Mallia L (2019). Personality Traits and Attitudes Toward Traffic Safety Predict Risky Behavior Across Young, Adult, and Older Drivers. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, vol. 10, p. 1-11, ISSN: 1664-1078, doi: 10.3389/fpsyg.2019.00536
Lucidi F, Mallia L, Giannini AM, Sgalla R, Lazuras L, Chirico A, Alivernini F, Girelli L, Violani C (2019). Riding the Adolescence: Personality Subtypes in Young Moped Riders and Their Association With Risky Driving Attitudes and Behaviors. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, vol. 10, p. 1-12, ISSN: 1664-1078, doi: 10.3389/fpsyg.2019.00300
Lucidi, Fabio, Mallia, Luca, Giannini, Anna Maria, Sgalla, Roberto, Lazuras, Lambros, Chirico, Andrea, Alivernini, Fabio, Girelli, Laura, Violani, Cristiano (2019). Riding the adolescence. personality subtypes in young moped riders and their association with risky driving attitudes and behaviors. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, vol. 10, p. 1-12, ISSN: 1664-1078, doi: 10.3389/fpsyg.2019.00300
Pica G, Mallia L, Pierro A, Alivernini F, Borellini V, Lucidi F (2019). How stressful is retirement! Antecedents of stress linked to athletes career termination. JOURNAL OF APPLIED SOCIAL PSYCHOLOGY, vol. 49, p. 488-497, ISSN: 0021-9029, doi: 10.1111/jasp.12599
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2018). Personal and Classroom Achievement Goals: Their Structures and Relationships. JOURNAL OF PSYCHOEDUCATIONAL ASSESSMENT, p. 350-365, ISSN: 0734-2829, doi: 10.1177/0734282916679758
Cavicchiolo E, Alivernini F (2018). The Effect of Classroom Composition and Size on Learning Outcomes for Italian and Immigrant Students in High School. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 18, p. 437-448, ISSN: 2037-7932, doi: https://doi.org/10.7358/ecps-2018-018-cavi
Girelli L, Alivernini F, Lucidi F, Cozzolino M, Savarese Giulia, Sibilio M, Salvatore S (2018). Autonomy Supportive Contexts, Autonomous Motivation, and Self-Efficacy Predict Academic Adjustment of First-Year University Students. FRONTIERS IN EDUCATION, vol. 3, p. 1-11, ISSN: 2504-284X, doi: 10.3389/feduc.2018.00095
Girelli L, Alivernini F, Salvatore S, Cozzolino M, Sibilio M, Lucidi F (2018). Coping with the first exams: Motivation, autonomy support and perceived control predict the performance of first-year university students. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 18, p. 165-185, ISSN: 2037-7932, doi: 10.7358/ecps-2018-018-gire
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2017). From educational poverty to academic success assessment. Concepts, indicators and tools validated at national level. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 15, p. 21-52, ISSN: 2037-7932, doi: 10.7358/ecps-2017-015-aliv
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F, Di Leo I, Cavicchiolo E (2017). Disadvantaged students and promotion factors of resilience. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 16, p. 35-56, ISSN: 2037-7924, doi: 10.7358/ecps-2017-016-aliv
Chirico A, Lucidi F, Merluzzi T, Alivernini F, De Laurentiis M, Botti G, Giordano A (2017). A meta-analytic review of the relationship of cancer coping selfefficacy with distress and quality of life. ONCOTARGET, vol. 8, p. 36800-36811, ISSN: 1949-2553, doi: 10.18632/oncotarget.15758
LUCIDI F, MALLIA L, ALIVERNINI F, CHIRICO A, MANGANELLI S, GALLI F, BIASI V, ZELLI A (2017). The effectiveness of a new school-based media literacy intervention on adolescents doping attitudes and supplements use. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, vol. 8, p. 1-9, ISSN: 1664-1078, doi: 10.3389/fpsyg.2017.00749
LUCIDI, Fabio, MALLIA, Luca, ALIVERNINI, FABIO, CHIRICO, ANDREA, MANGANELLI, SARA, GALLI, FEDERICA, Biasi, Valeria, Zelli, Arnaldo (2017). The effectiveness of a new school-based media literacy intervention on adolescents doping attitudes and supplements use. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, vol. 8, p. 1-9, ISSN: 1664-1078, doi: 10.3389/fpsyg.2017.00749
Paletta A, Alivernini F, Manganelli S (2017). Leadership for learning: The relationships between school context, principal leadership and mediating variables. INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATIONAL MANAGEMENT, vol. 31, p. 98-117, ISSN: 0951-354X, doi: 10.1108/IJEM-11-2015-0152
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2016). Gli ultimi saranno i primi: livelli di competenza, equità e resilienza. In: (a cura di): Palmerio L, OCSE PISA 2012 Contributi di approfondimento. p. 28-39, MILANO : FrancoAngeli
Cavicchiolo E, Alivernini F, Manganelli S (2016). Immigrants Are Like The Representation of Immigrants in Italy: The Metaphors Used by Students and Their Family Backgrounds. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 13, p. 163-190, ISSN: 2037-7932, doi: 10.7358/ecps-2016-013-cavi
Girelli L, Manganelli S, Alivernini F, Lucidi F (2016). A Self-determination theory based intervention to promote healthy eating and physical activity in school-aged children. CUADERNOS DE PSICOLOGÍA DEL DEPORTE, vol. 16, p. 13-20, ISSN: 1578-8423, doi: 1989-5879
Alivernini F, Cavicchiolo E, Palmerio L, Girelli L (2015). Representations of Study and Students Academic Motivation. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 302-305, ISSN: 1877-0428, doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.09.086
Alivernini F, Manganelli S (2015). A Multilevel Structural Equation Model Testing the Influences of Socio-Economic Status and Pre-Primary Education on Reading Literacy in Italy. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 168-172, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.051
Alivernini F, Manganelli S (2015). Country, School and Students Factors Associated with Extreme Levels of Science Literacy Across 25 Countries. INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, vol. 37, p. 1992-2012, ISSN: 1464-5289, doi: 10.1080/09500693.2015.1060648
Alivernini F, Manganelli S (2015). First Evidence on the Validity of the Students Relatedness Scale (SRS) and of the School Well-being Scale (SWS). PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 287-291, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.079
CAVICCHIOLO, ELISA, ALIVERNINI, FABIO, MANGANELLI, SARA (2015). Students Images of Immigrants in Italy: First Results from a National Mixed Methods Study. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 163-167, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.049
Cavicchiolo E, Alivernini F, Manganelli S (2015). A Mixed Method Study on Teachers Diaries: Teachers Narratives and Value-added Patterns. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 485-492, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.048
Cavicchiolo E, Alivernini F, Manganelli S (2015). Students Images of Immigrants in Italy: First Results from a National Mixed Methods Study. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 163-167, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.049
Di Leo I, Alivernini F, Lucidi F (2015). Psychometric Properties and Validity of an Instrument Measuring Lower Secondary Students Perceived Competence in Educational Decision-making Process. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 173-177, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.053
Ines Di Leo, Fabio Alivernini, Fabio Lucidi (2015). Psychometric properties and validity of an instrument measuring lower secondary students perceived competence in educational decision-making process. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, p. 173-177, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.09.053
Manganelli S, Alivernini F, Mallia L, Biasi V (2015). The Development and Psychometric Properties of the «Self-Regulated Knowledge Scale - University» (SRKS-U). JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 2015, p. 235-254, ISSN: 2037-7932, doi: 10.7358/ecps-2015-012-mang
Manganelli S, Lucidi F, Alivernini F (2015). Italian adolescents' civic engagement and open classroom climate: The mediating role of self-efficacy. JOURNAL OF APPLIED DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, vol. 41, p. 8-18, ISSN: 0193-3973, doi: 10.1016/j.appdev.2015.07.001
Paletta A, Alivernini F, Manganelli S (2015). Leadership per l apprendimento: relazioni tra contesto scolastico, stile di leadership e variabili di processo. RICERCAZIONE, vol. 7, p. 163-182, ISSN: 2036-5330
Alivernini F, Manganelli S (2014). La misurazione a livello nazionale delle variabili collegate al successo scolastico e formativo degli studenti: situazione attuale e prospettive di sviluppo. RICERCAZIONE, vol. 6, p. 71-84, ISSN: 2036-5330
Alivernini F, Manganelli S (2014). Science competencies across PISA OECD countries: comparing exceptionally high and low performers. In: (a cura di): INVALSI, Improving education through accountability and evaluation: lesson from around tha world. p. 344-351, SOVERIA MANNELLI:Rubbettino, ISBN: 9788849841190
Manganelli S, Lucidi F, Alivernini F (2014). Adolescents' expected civic participation: The role of civic knowledge and efficacy beliefs. JOURNAL OF ADOLESCENCE, vol. 37, p. 632-641, ISSN: 0140-1971, doi: 10.1016/j.adolescence.2014.05.001
Alivernini F (2013). An exploration of the gap between highest and lowest ability readers across 20 countries. EDUCATIONAL STUDIES, vol. 39, p. 399-417, ISSN: 0305-5698, doi: 10.1080/03055698.2013.767187
Alivernini F (2013). Un'analisi dei dati derivanti dal questionario per la valutazione dei parametri di qualità del CNSP. In: (a cura di): Zucconi A, La formazione in psicoterapia. ROMA:Alpes Italia, ISBN: 9788865311059
Alivernini F, Manganelli S, Lucidi F (2013). Measuring Process-oriented Teaching. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 84, p. 1346-1349, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2013.06.754
Alivernini F (2012). Assessment of academic motivation. In: (a cura di): Seel N M, Encyclopedia of the Sciences of Learning. p. 321-323, BERLIN:Springer, ISBN: 978-1-4419-5503-6
Alivernini F (2012). Interest in Science: Evidence from TIMSS Italian Data. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 205, p. 0734282916679758, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.05.327
Alivernini F (2012). Mixed methods research on learning. In: (a cura di): Seel N M, Encyclopedia of the Sciences of Learning. p. 2280-2284, BERLIN:Springer, ISBN: 978-1-4419-5503-6
Alivernini F, Di Leo I, Manganelli S (2012). Italy. In: Mullis I V S; Martin M O; Minnich C A; Drucker K T; Ragan M.A. . Progress in International Reading Literacy Study 2011 Encyclopedia. p. 1-11, Boston:Boston College, ISBN: 1-889938-61-0
Alivernini F, Lucidi F, Manganelli S (2012). The Validation of a Scale Measuring Teaching Styles in the Italian Context. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 46, p. 1487-1490, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.05.326
MANGANELLI, SARA, ALIVERNINI, FABIO, LUCIDI, Fabio, DI LEO, Ines (2012). Expected political participation in Italy: a study based on Italian ICCS data. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 46, p. 1476-1481, ISSN: 1877-0428
Manganelli S, Alivernini F, Lucidi F, Di Leo I (2012). Expected Political Participation in Italy: a Study based on Italian ICCS Data. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 46, p. 1476-1481, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.05.324
ALIVERNINI, FABIO, LUCIDI, Fabio, Sara Manganelli, Ines Di Leo (2011). A map of factors influencing reading literacy across European countries: Direct, indirect and moderating effects. In: 3rd World Conference on Educational Sciences, WCES-2011. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 15, p. 3205-3210, Elsevier, ISSN: 1877-0428, Istanbul, 3 February 2011 through 7 February 2011, doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.272
Alivernini F (2011). ICCS: Convinzioni e atteggiamenti degli studenti. In: (a cura di): INVALSI, La terza indagine IEA sull'Educazione Civica e alla Cittadinanza. Roma:Tecnodid Editrice
Alivernini F (2011). Measurement invariance of a reading literacy scale in the Italian Context: a psychometric analysis. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 15, p. 436-441, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2011.03.117
Alivernini F (2011). Un analisi multilivello delle caratteristiche dello studente e della scuola che sono associate con le conoscenze civiche. In: (a cura di): INVALSI, La terza indagine IEA sull'Educazione Civica e alla Cittadinanza . Roma:Tecnodid Editrice
Alivernini F, Lucidi F, Manganelli S (2011). Psychometric properties and construct validity of a scale measuring self-regulated learning: evidence from the Italian PIRLS data. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 15, p. 442-446, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2011.03.118
Alivernini F, Lucidi F, Manganelli S, Di Leo I (2011). A map of factors influencing reading literacy across European countries: direct, indirect and moderating effects. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 15, p. 3205-3210, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.272
Alivernini F, Manganelli S (2011). Is there a relationship between openness in classroom discussion and students knowledge in civic and citizenship education?. PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 15, p. 3441-3445, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.315
Fabio Alivernini, Fabio Lucidi (2011). Relationship Between Social Context, Self-Efficacy, Motivation, Academic Achievement, and Intention to Drop Out of High School: A Longitudinal Study. JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, vol. 104, p. 241-252, ISSN: 0022-0671, doi: 10.1080/00220671003728062
Alivernini F (2010). Le differenze nelle prestazioni degli studenti italiani. In: (a cura di): INVALSI, PISA 2006 Approfondimenti tematici e metodologici. p. 59-84, ROMA:Armando Editore, ISBN: 978-88-6081-665-8
Alivernini F, Manganelli S, Vinci E, Di-Leo I (2010). An evaluation of factors influencing reading literacy across Italian 4th grade students. US-CHINA EDUCATION REVIEW, vol. 205, p. 88-93, ISSN: 1548-6613
Scalera V, Alivernini F (2010). La transizione alla scuola superiore: modello teorico, costruzione e validazione della Scala di Difficoltà di Transizione. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, vol. 2, p. 57-92, ISSN: 2037-7932
Lucidi F, Alivernini F (2009). Tra ricerca qualitativa e ricerca quantitativa: gli approcci di ricerca Mixed Methods. In: (a cura di): Bianchi I, Zuczkowski A, L'analisi qualitativa dell'esperienza diretta. p. 77-94, ROMA:Aracne, ISBN: 978-88-548-2916-9
Alivernini F, Lucidi F (2008). The Academic Motivation Scale (AMS): Factorial structure, invariance and validity in the Italian context. TPM. TESTING, PSYCHOMETRICS, METHODOLOGY IN APPLIED PSYCHOLOGY, vol. 15, p. 211-220, ISSN: 1972-6325, doi: 10.4473/TPM.15.4.3
Alivernini, F, Lucidi, F (2008). La qualità della motivazione scolastica: L'applicazione della teoria dell'autodeterminazione ai contesti educativi / The quality of school grounds: The application of the theory of self-determination in educational contexts. RASSEGNA DI PSICOLOGIA, vol. 25 , p. 155-179, ISSN: 1125-5196
F. LUCIDI, ALIVERNINI F, PEDON A (2008). METODOLOGIA DELLA RICERCA QUALITATIVA. BOLOGNA:Il Mulino, ISBN: 9788815126207
Fabio Alivernini, Fabio Lucidi, Sara Manganelli (2008). Assessment of academic motivation: a mixed methods study. INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTIPLE RESEARCH APPROACHES, vol. 2, p. 71-82, ISSN: 1834-0806, doi: 10.5172/mra.455.2.1.71