Ritratto di guido.alessandri@uniroma1.it

 

Tutte le informazioni ed i materiali relativi ai miei corsi sono disponibili sulla pagina e-learning ad essi dedicati. Alcune di queste pagine richiedono l'utilizzo di una chiave d'accesso che di solito rendo disponibile all'inizio di ciascun corso. Gli studenti non frequentanti possono preparare gli esami studiando i volumi consigliati. 

 

 

Insegnamento Codice Anno Corso - Frequentare Bacheca
STRESS BENESSERE ED ENGAGEMENT NELLE ORGANIZZAZIONI 10612134 2023/2024
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2023/2024
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2023/2024
METODI E STRUMENTI DI ANALISI PER LA GESTIONE DELLE RISORSE UMANE DEL MERCATO DEL LAVORO E DELLE DINAMICHE OCCUPAZIONALI 10595734 2023/2024
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2023/2024
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2022/2023
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2022/2023
STRESS BENESSERE ED ENGAGEMENT NELLE ORGANIZZAZIONI 10600020 2022/2023
METODI E STRUMENTI DI ANALISI PER LA GESTIONE DELLE RISORSE UMANE DEL MERCATO DEL LAVORO E DELLE DINAMICHE OCCUPAZIONALI 10595734 2022/2023
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2022/2023
METODI E STRUMENTI DI ANALISI PER LA GESTIONE DELLE RISORSE UMANE DEL MERCATO DEL LAVORO E DELLE DINAMICHE OCCUPAZIONALI 10595734 2021/2022
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2021/2022
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2021/2022
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2021/2022
STRESS BENESSERE ED ENGAGEMENT NELLE ORGANIZZAZIONI 10600020 2021/2022
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2021/2022
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2020/2021
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2020/2021
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2020/2021
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2020/2021
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2020/2021
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2019/2020
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2019/2020
MANAGEMENT SANITARIO E PROGETTAZIONE DEI PROCESSI FORMATIVI 1036530 2019/2020
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2019/2020
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2019/2020
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2018/2019
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2018/2019
MANAGEMENT SANITARIO E PROGETTAZIONE DEI PROCESSI FORMATIVI 1036530 2018/2019
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2018/2019
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2018/2019
MANAGEMENT SANITARIO E PROGETTAZIONE DEI PROCESSI FORMATIVI 1036530 2017/2018
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2017/2018
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2017/2018
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2017/2018
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2017/2018
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2016/2017
PSICOLOGIA DEL LAVORO 1036159 2016/2017
MANAGEMENT SANITARIO E PROGETTAZIONE DEI PROCESSI FORMATIVI 1036530 2016/2017
PSICOLOGIA DEL LAVORO E DELLE ORGANIZZAZIONI 98111 2016/2017

Il mio orario di ricevimento è il seguente:
Mercoledì ore 10-12 stanza 117, primo piano, edificio della Facoltà di Medicina e Psicologia, Via dei Marsi, 78, 00185 (Roma)
Consiglio comunque di prendere appuntamento inviando una mail al mio indirizzo di posta elettronica: guido.alessandri@uniroma1.it

GUIDO ALESSANDRI
Curriculum Vitae
Place Roma Date 15/11/2020

Part I General Information

Full Name Guido Alessandri

Part III Appointments

IIIA Academic Appointments

Start End Institution Position
2021 Ad oggi Dipartimento di Psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Professore Ordinario (Settore Concorsuale 11/E3 Settore scientifico disciplinare M-PSI/06)
2015 2021 Dipartimento di Psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Professore Associato (Settore Concorsuale 11/E3 Settore scientifico disciplinare M-PSI/06)
2012 2015 Dipartimento di Psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Ricercatore Universitario a Tempo Indeterminato (Settore Concorsuale 11/E3 Settore scientifico disciplinare M-PSI/06)
01/01/2010 01/12/2011 Dipartimento di Psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Assegnista post doc (2 annualità)
2018 In corso Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di
Roma Presidente della Commissione Paritetica
Docenti-Studenti
2016 2018 Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Membro della Commissione Paritetica
Docenti-Studenti
(Chair: 2016 Prof.ssa Emma Baumgartner;
Chair 2017-2018 Prof.ssa Francesca Alby)
2013 In Corso Dipartimento di psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Membro del Collegio dei Docenti del Dottorato
di ricerca in Psicologia e Neuroscienze sociali
(Chair Prof. Matteo Candidi)
2018 In corso Dipartimento di psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Membro dell Internal Review Board
(Comitato etico) Chair Anna Maria Giannini
2017 In Corso Sapienza, Università di
Roma Membro del Collegio Disciplinare
(Chair Prof. Cesare Pinelli)
2013 In Corso Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Membro della Commissione per le prove di
Ingresso alla Facoltà di Psicologia
(Chair Prof. Claudio Barbaranelli)
2015 In Corso Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Responsabile accordo Erasmus
inter-universitario con L università di Potsdam
(Germania)
2014 In Corso Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Responsabile accordo Erasmus
inter-universitario con L università di Braga
(Portogallo)
2013 In Corso Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Responsabile accordo inter-universitario con
Bowling Green State University
01-07-13 30-07-2013 Catholic University
of Lublin, Poland. Erasmus Visiting Professor
(Local Host: Prof.ssa Mariola Laguna)
01-09-11 30-09-2011 Bowling Green State
University. USA (OH). Visiting Researcher
Resp. Prof. John Tisak
02-08-11 31-08-2011 Duke University,
Durham, USA (NC). Visiting Researcher.
Resp. Prof. Kenneth Dodge
21-06-08 08-08-2008 Bowling Green State
University. USA (OH). Visiting Student
Resp. Prof. John Tisak
2016 In Corso Dipartimento di psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Membro della Commissione Ricerca
2016 In Corso Dipartimento di psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Docente di Riferimento per il CDS triennale:
Psicologia e Processi Sociali
Chair. Prof. Enrico Di Pace
2016 In Corso Dipartimento di psicologia,
Facoltà di Medicina e
Psicologia, Sapienza,
Università di Roma Membro del gruppo di gestione del servizio
di Tutoraggio (Chair. Prof. Arturo Bevilacqua)

IIIB Other Appointments

Start End Institution Position
2018 2019 European Association for Work and Organizational
Psychology Member of the Scientific Committee International Conference of the European Association for Work and Organizational Psychology, Torino, 2019.
2018 2018 Associazione Italiana di Psicologia Member of the Organizing Committee for the Conference of the AIP Section for Work and Organizational Psychology held in Roma, 2019
2016 2016 Associazione Italiana di Psicologia Member of the Scientific Committee for the Conference of the AIP Section for
Work and Organizational Psychology
Held in Pavia, 2016
2016 In Corso Associazione Italiana di Psicologia Referente della Sezione di Psicologia del
Lavoro e delle Organizzazioni nel Gruppo
di Lavoro sull utilizzo dei Test Psicologici.
Chair. Prof.ssa Adriana Lis
2012 2012 Executive Agency for Higher
Education, Research,
Development and Innovation Funding Referee per il programma "Partnership
Programme Joint Applied Research
Projects PCCA 2012.
2013 2013 Executive Agency for Higher
Education, Research,
Development and Innovation Funding Referee per il programma "Partnership
Programme Joint Applied Research
Projects PCCA 2013.
19/02/2020 19/02/2020 University of Cyprus (Cyprus)
Member of the Evaluation Committee
of Chrystalla Koutsogiorgi PhD
dissertation.
Chair: Prof.ssa Georgia Panayiotou
2020 In Corso Identity Associate Editor
2016 In Corso Frontiers In Psychology,
Section: Organizational Psychology Associate Editor
2017 In Corso Frontiers In Psychology,
Section: Quantitative Psychology and
Measurement Associate Editor
2013 In Corso Annals of Psychology/ Roczniki
Psychologiczne Associate Editor
2020 In Corso European Journal of Personality Consulting Editor
2018 In Corso European Journal of
Work and Organizational Psychology. Consulting Editor
2018 In Corso Journal for Research in Personality Consulting Editor
2020 In Corso Personality and Social Psychology
Bulletin Consulting Editor
2016 2017 Journal of Leadership and
Organizational Studies Associate Editor
2014 2014 Rivista di Psicologia dell Educazione Associate Editor

Part IV Teaching experience

Year Institution Lecture/Course
2013-In Corso Facoltà di Medicina e Psicologia. Sapienza, Università di Roma Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni
Corso di laurea:
"Psicologia e Processi sociali":
CFU 9 (COD. INFOSTUD: 1036159).
Docente titolare.
2015-In Corso Facoltà di Medicina e Psicologia.
Sapienza, Università di Roma Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni, 6 CFU. Corso di laurea:
"Scienze e Tecniche del servizio sociale"
6 CFU. (COD. INFOSTUD: 98111).
Docente titolare
2017-In Corso Facoltà di Medicina e Psicologia.
Sapienza, Università di Roma
Psicologia del Lavoro
Scuola di specializzazione in valutazione
psicologica e consulenza (Counselling).
Direttore: Prof. Caterina Lombardo
17.09.2018-
15.02.2019 Dipartimento di Matematica, Università degli Studi di Trento Foundations of Social and Psychological Science Mod. ICT and cognitive psychology theory and models - I semestre a.a. 2018
Corso: Data Science
Docente Affidatario
2017-2019 Facoltà di Medicina e
Odontoiatria Modulo: Psicologia del Lavoro e
delle Organizzazioni, Insegnamento:
Management delle Professioni Sanitarie
3 cfu
Docente titolare
2017-In Corso Facoltà di Medicina e Psicologia. Sapienza, Università di Roma Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni
Corso di laurea:
"Psicologia e Salute":
CFU 9 (COD. INFOSTUD: 1036159).
Docente Co-titolare
(Titolare: Prof.ssa Laura Petitta)
2014-2015 Facoltà di Medicina e Psicologia.
Sapienza, Università di Roma Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni, 6 CFU. Corso di laurea:
"Servizio Sociale (CLaSS)
[L-270 - Ordin. 2013] - L-39 - interfacolta"
6 CFU. (COD. INFOSTUD: 98111).
Docente titolare
2012-2013 Facoltà di Medicina e Psicologia. Sapienza, Università di Roma Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni
Corso di laurea:
"Psicologia e Processi sociali":
CFU 9 (COD. INFOSTUD: 1036159).
Docente Co-titolare
(Titolare: Prof. Francesco Avallone)
2012-2013 Facoltà di Medicina e Psicologia. Sapienza, Università di Roma Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni
Corso di laurea:
"Psicologia e Salute":
CFU 9 (COD. INFOSTUD: 1036159).
Docente Co-titolare
(Titolare: Prof. Francesco Avallone)
2009-2010 Facoltà di Medicina e Psicologia.
Sapienza, Università di Roma
Metodologia II: Test psicologici con elementi di analisi dei dati 12 CFU. (COD. INFOSTUD: 1026505). Titolare. prof. Claudio Barbaranelli
2010-2011 Facoltà di Medicina e Psicologia.
Sapienza, Università di Roma
Tutor didattico. Corso: Psicologia della Personalità. 8 CFU (COD. INFOSTUD: 1021305) Titolare.
prof. Gian Vittorio Caprara.
22/01/2019 Department of Psychology, Alma Mater University of Bologna (Cesena),
IT Organizational Multilevel Modeling in Mplus.
One-day Workshop della durata di 8 h.
29-05-19 European Association for Work and Organizational Psychology (EWAOP)
Introduction to organizational
multilevel modeling in Spss.
Preconference workshop (durata 4 h)
svoltosi in occasione del 19th Ewaop Congress
29th May 1th June 2019 , tenutasi a Torino
2-6/07/2018 Associazione
Italiana di psicologia Sezione
Psicologia del Lavoro e delle
Organizzazioni. Summer school titled:
Introduction to Organizational
Multilevel modeling .
Si tratta di una Snternational Summer School
svoltasi ad Alba di Canazei.
03-04/2018 Pontificia Università Salesiana, Roma Introduction to Structural Equation Modeling.
Workshop di 8 h.
1-3/09/2017 Pontificia Università Salesiana, Roma Introduction to Multivariate Statistics
Workshop di 8 h.
14-11/09/2017 Associazione
Italiana di psicologia Sezione
Psicologia del Lavoro e delle
Organizzazioni. International Summer school:
Introduction to Multilevel modeling .
Si tratta di una International Summer School
svoltasi a Caserta presso il Dipartimento
di Psicologia dell Università della Campania
Luigi Vanvitelli.
02/21/2017 Dipartimento di Psicologia,
Università di Trento. International Winter school: Introduction to
Multilevel Modeling . Si tratta di una
International Summer School svoltasi presso il Dipartimento Di Psicologia dell Università
di Trento.
07/05/2013 Catholic University of Lublin,
Johan Paul II (Lublin, Poland) Longitudinal data analysis with cross-lagged and latent growth models.
Si tratta di un corso intensivo di 8h tenuto
Presso il Dipartimento di Psicologia
Della Catholic University of Lublin,
Johan Paul II

Part V - Society memberberships, Awards and Honors

Year Title
2017-In corso European Association for Work and Organizational Psychology (EWAOP)
2016-In corso Associazione Italiana di Psicologia (AIP)
04-20-2015. Invited Keynote Speakers at the conference: "News and current trends in psychology", Lublin, Poland.

Part VI - Funding Information
[grants as PI: principal investigator or I: investigator ]

Year Title Program Role Grant value
2019 Rilevare e sviluppare la graduate employability: uno strumento a supporto dei servizi di orientamento a placement dell'Università . Progetti di Ricerca, Sapienza,
University of Rome (prot. (M11916B8841BBF3). I 10.000 euro
2019 Visiting Professor for research
activities 2019
Prof. Richard W. Robins Visiting Professor for research
activities 2019 PI** 5.000 euro
2019 International days on multilevel
modeling". Finanziamenti per convegni,
seminari, workshop
Classe A
(prot. C11916B88BA9774) PI*** 2.750 euro
2019 International days on multilevel
modeling". Associazione Italiana Psicologia:
Finanziamenti per convegni,
seminari, e workshop PI*** 1.000 euro
2018 Mala Tempora currunt ...
sed meliora parantur!
Psychophysiological mechanisms
leading to active job search by
fostering adaptation and resistance to unemployment stress . Progetti di Ricerca
[Progetto Grande],
Sapienza, University of Rome
(prot. RG11816433CBD8D3) PI 40.000 Euro
2017 The role of perceived emotional regulation at work as the basis of soldiers' resistance to work-related stress, over and above basic personality profiles: A three-year longitudinal study on a representative cohort of military
cadets Progetti di Ricerca
[Progetto medio],
Sapienza, University of Rome
(prot. RM11715C809391B1) PI 8.500 euro
2017 Prosocial actions and personal
resources: A longitudinal study National Science Centre,
Poland
(DEC-2016/23/B/HS6/03885) PI* 90.000 euro
2017 A twin study on the heritability of the temporal perspective in youths National Science Centre, Poland
(DEC-2016/23/B/HS6/03667) PI* 90.000 euro
2017 High-density EEG (hd-EEG) of sleep across the "STand AND wALk" project. OptimiziNg agency of Exoskeleton in spinal cord injury (SCI) patients and the impact of prosthetic learning on hd-EEG of sleep Acquisizione di medie e grandi
attrezzature scientifiche (prot. MA11715C78F2B908).
P.I. = Prof. Luigi De Gennaro. I 30.00 euro
2016 No need to be discrete! The value of continuous personality profiles in predicting job performance over and above discrete
traits Progetti di Ricerca
[Progetto Piccolo],
Sapienza, University of Rome
(No. 1081/2016) PI 4.000 euro
2014 The psychological bases of ideology and political choices: A cross-national study Progetti di Ricerca, Sapienza,
University of Rome
(prot. C26A14XKLF).
PI = Prof. Michele Vecchione I 10.000 euro
2014 Visiting Professor for research
activities 2014
Prof. John Tisak Visiting Professor for research activities 2014
(prot. C26V14R4Y2) PI** 9.000 euro
2012 I see it this way: personality and neural foundations of emotionally positive conscious visual perception" Progetti di Ricerca, Sapienza,
University of Rome
(prot. C26A122ZPS).
PI = M. Candidi I 10.000 euro
2012 "Equipment: immersive virtual reality (Head mounted display and CAVE) and brain signal extraction (brain computer interface) systems. Title: Using virtual environments to live better in the world" Acquisizione di medie e grandi
attrezzature scientifiche (prot. C26G12X7XJ).
PI = S.M. Aglioti I 150.00 euro
2011 Bio-Psychological Determinants of Positivity and relevance for clinical treatment Progetti di Ricerca, Sapienza,
University of Rome
(prot. C26A11X8WX)
PI = Gian Vittorio Caprara I 50.00 euro
2009 Valori e personalità in una prospettiva trasculturale Progetti di Ricerca, Sapienza,
University of Rome
(prot. C26F09CC9S)
PI = Gian Vittorio Caprara I 16.00 euro

** Si tratta di un finanziamento che mi è stato attribuito per sostenere le spese del visiting professor, sulla base della valutazione congiunta del mio e del suo curriculum.
*** Si tratta di fondi che mi sono stati attribuiti tramite valutazione comparativa per l organizzazione di un convegno che, a causa della crisi epidemiologica determinata dall emergenza COVID-19 si svolgerà (probabilmente) a Settembre 2020.

Part VII Research Activities

Keywords Brief Description
Job Performance I miei interessi di ricerca sono rivolti allo studio della personalità in ambito lavorativo con
particolare riferimento alle determinanti personali della prestazione lavorativa.
Insieme ai miei colleghi, ho analizzato lo sviluppo della performance lavorativa nell'arco
della carriera lavorativa, cercando di individuarne i principali predittori.
Attualmente, il mio programma di ricerca è concentrato sull'individuazione dei meccanismi
attraverso i quali le risorse psicologiche degli individui (orientamento positivo, capitale
psicologico), si traducono in comportamenti adattivi all'interno delle organizzazioni.
Un altro tema dominante nella mia ricerca, è il costante interesse per lo sviluppo e
l'applicazione di metodologie di ricerca innovative, quali ad esempio i modelli multilevel.
In genere, utilizzo dati longitudinali, valutazioni "multi-informatore" e indicatori
psicofisiologici ( heart rate variability , cortisol al risveglio o durante la giornata) o
neurocognitivi (studio delle differenze emisferiche) del comportamento degli individui
all'interno dei contesti lavorativi. Il mio background metodologico mi porta a fornire
consulenze ai colleghi su tematiche connesse all analisi statistica dei dati (che spesso
sfociano in pubblicazioni congiunte) e mi ha condotto all organizzazione di workshop
e scuole metodologiche connesse all analisi statistica dei dati nell ambito della psicologia
del lavoro. Attualmente, il mio ambito principale di ricerca riguarda l analisi dei cambiamenti
nella prestazione lavorativa e la loro relazione con le caratteristiche di personalità dei
lavoratori e l analisi delle relazioni tra cambiamenti negli stati psicofisiologici e dinamiche
emotive al lavoro.
Personality at Work
Organizational Research
Methods
Longitudinal
organizational methods
Multilevel methodology
Positive Psychological
resources
Job Engagement
Psychophysiological
Correlates of emotional
Dynamics at work

Part VIII Summary of Scientific Achievements

Product type Number Data Base Start End
Papers [international] 144 Scopus 2007 2020
131 Wos 2009 2020
Papers [national]* 21 CV 2005 2020
Chapters[international]* 7 CV 2012 2019
Chapters[national]* 9 CV 2007 2018
Books [scientific]* 3 CV 2018 2019
Manuals* 5 CV 2013 2019

* Questi dati sono estratti dalla lista completa delle pubblicazioni riportate nella sezione finale del presente CV e sono superiori in numero a quelli presenti in Scopus. Di questi, 7 articoli in lingua italiana appaiono in Scopus, mentre 1 articolo in lingua italiana appare su WOS assieme a due capitoli pubblicati su due international handbooks.

Scopus WOS
Total Impact factor 281.89 263.58
Mean Impact factor* 2.15 2.16
Total Citations 2,694 2,443
Average Citations per Product 18.84 18,64
Hirsch (H) index 28 26
Normalized H index** 2.15 2
* This is the average impact factor computed by dividing the total impact factor for the total number of international papers reported above separately for each database (see Part IX Selected Publications ).
** H index divided by the academic seniority (i.e., 13 years since 2007).
ELENCO COMPLETO DELLE PUBBLICAZIONI
(IF = impact factor; SCOPUS(CIT) = numero citazioni in scopus WOS(CIT) = Numero citazioni in Web of Science ; SCHOLAR(CIT) = numero di citazioni in Google scholar )

PAPERS SU RIVISTE INTERNAZIONALI
* Indica una shared first authorship

Alessandri, G., Cortina, J. M., Sheng, Z., & Borgogni, L. (2020). Where You Came From and Where You Are Going: The Role of Performance Trajectory in Promotion Decisions. Journal of Applied Psychology, Advance online publication. doi: 10.1037/apl0000696
IF = 5.818; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Alessandri, G., Perinelli, E., Robins, R. W., Vecchione, M., & Filosa, L. (2020). Personality trait change at work: Associations with organizational socialization and identification. Journal of Personality, 88(6), 1217-1234. https://doi.org/10.1111/jopy.12567
IF = 3.667; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
De Longis, E. , Alessandri, G., Ottaviani, C. (2020). Inertia of Emotions and Inertia of the Heart: Physiological Processes Underlying Inertia of Negative Emotions at Work. International Journal of Psychophysiology, doi:10.1016/j.ijpsycho.2020.06.007
IF = 2.631; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Balducci, C., Alessandri, G., Zaniboni, S., Avanzi, L., Borgogni, L., & Fraccaroli, F. (2020). The impact of workaholism on day-level workload and emotional exhaustion, and on longer-term job performance. Work & Stress, doi: 10.1080/02678373.2020.1735569
IF =3.512; SCOPUS(CIT) = 3; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 4.
Filosa, L. , Cepale, G., Perinelli, E. , Cinque, L., Coscarelli, A., & Alessandri. G. (In press). The Military Academic Motivation Scale (MAMS): A New Scale to Assess Motivation Among Military Cadets from a Self-Determination Theory Perspective. European Journal of Psychological Assessment, Advance online publication. doi: 10.1027/1015-5759/a000593
IF =1.978; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Theodorou, A., Livi, S., Alessandri, G., Pierro, A., & Caprara, G. V. (2019). I don t feel positive, but you are: Every issue can be settled! The role of self and others positivity in the perception of intragroup conflict at work. Current Psychology, Advance online publication. doi: 10.1007/s12144-019-00502-8
IF =2.051; SCOPUS(CIT) = 1; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 1.
Cenciotti, R., Borgogni, L., Consiglio, C., Fedeli, E., & Alessandri, G. (2020). The work agentic capabilities (WAC) questionnaire: Validation of a new measure. Journal of Work and Organizational Psychology, 36(3), 195-204. https://doi.org/10.5093/jwop2020a19
IF = 1.565
Perinelli, E. , & Alessandri, G. (2020). A Latent State-Trait analysis of global self-esteem: A reconsideration of its state-like component in an organizational setting. International Journal of Selection and Assessment, 28(4), 465-483. https://doi.org/10.1111/ijsa.12308
IF = 1.20; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Alessandri, G., De Longis, E. , Perinelli, E. , Balducci, C., Borgogni, L. (in press). The Costs of Working Too Hard: Relationships Between Workaholism, Job Demands, and Prosocial Citizenship Behavior, Journal of Personnel Psychology, 19(1), 24 32. doi: 10.1027/1866-5888/a000240
IF = 1.128; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Alessandri, G., Borgogni, L., Latham, G. P., Cepale, G. , Theodorou, A., & De Longis, E. (2020). Self-set goals improve academic performance through nonlinear effects on daily study performance. Learning and Individual Differences, 77, 101784. doi: 10.1016/j.lindif.2019.101784
IF = 1.916; SCOPUS(CIT) = 3; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 4.
Alessandri, G., De Longis, E., Eisenberg, N., & Hobfoll, S. E. (2020). A Multilevel Moderated Mediational Model of the Daily Relationships between Hassles, Exhaustion, Ego-resiliency and Resulting Emotional Inertia. Journal of Research in Personality, Advance online publication. 103913. doi: 10.1016/j.jrp.2020.103913
IF =2.767; SCOPUS(CIT) = 2; WOS(CIT) = 2; SCHOLAR(CIT) = 4.
Perinelli, E.*, Alessandri, G.*, Vecchione, M., & Mancini, D. (2020). A comprehensive analysis of the psychometric properties of the contingencies of self-worth scale (CSWS). Current Psychology, , Advance online publication, doi: 10.1007/s12144-020-01007-5
IF 2.051; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Pasquali, V., Ghiciuc, C. M., Castellani, V., Caprara, G. V., Alessandri, G., D Amelio, R., Ziparo, V., Scarinci, F., & Patacchioli, F. R. (2020). Salivary Cortisol and -Amylase Production at Awakening is Associated with Positivity (POS) Levels in Healthy Young Subjects. 2.335, Advance online publication. doi: 10.1007/s10902-020-00314-9
IF 2.335; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Alessandri, G., Filosa, L. , Tisak, M. S., Crocetti, E., Crea, G., & Avanzi, L. (2020) Moral Disengagement and Generalized Social Trust as Mediators and Moderators of Rule-Respecting Behaviors During the COVID-19 Outbreak. Frontiers in Psychology, 11:2102. doi: 10.3389/fpsyg.2020.02102
IF = 2.067; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Theodorou, A., Livi, S., & Alessandri, G. (2020). The role of individuals' and their partners positivity in the satisfaction with the relationship: An Actor-Partner Interdependence Mediation Model. TPM: Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 27, 331-359. doi:10.4473/TPM27.3.3
IF = -: SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Alessandri, G., DeLongis, E., Golfieri, F., & Crocetti, E. (2020). Can Self-Concept Clarity Protect Against a Pandemic? A Daily Study on Self-Concept Clarity and Negative Affect During the COVID-19 Outbreak. Identity, Advance online publication, doi:10.1080/15283488.2020.1846538
IF = -: SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Dellagiulia, A., Lionetti, F., Fasolo, M., Verderame, C., Sperati, A., Alessandri, G. (In press). Early impact of COVID-19 lockdown on children s sleep. A four-week longitudinal study. Journal of Clinical Sleep Medicine, 2020.doi: 10.5664/jcsm.8648
IF = 3.586; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 3.
De Longis, E. , & Alessandri, G. (2020). Temporal Dependency of Emotional States at Work and Its Relationship With Dynamic Performance. Social Psychological Bulletin, 15(2), 1-21. https://doi.org/10.32872/spb.2975
IF = -; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 1.
Picchianti-Diamanti, A., Cattaruzza, M.S., DiRosa, R., Del Porto, F., Salemi, S., Sorgi, M. L., Severino, L., Martin, M., Rai, A., Iacono, D., Sesti, G., Alessandri, G., Lagana, B. (Accepted). Psychological distress in patients with autoimmune arthritis during the COVID-19 induced lockdown in Italy. Microorganisms, 2020.
IF = 4.152; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Vecchione, M., Ghezzi, V., Alessandri, G., Dentale, F., & Corr, P. J. (2020). BIS and BAS sensitivities at different levels of personality description: A latent-variable approach with self-and informant-ratings. Journal of Personality Assessment, 1-12, Advance online publication. Doi: 10.1080/00223891.2020.1743709
IF =2.185; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0.
Vecchione, M., Schwartz, S. H., Davidov, E., Cieciuch, J., Alessandri, G., & Marsicano, G. (2019). Stability and change of basic personal values in early adolescence: A 2 year longitudinal study. Journal of personality, 88(3), 447-463. doi: 10.1111/jopy.12502
IF =3.667; SCOPUS(CIT) = 4; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 8
Alessandri, G., Truxillo, D. M., Tisak, J., Fagnani, C., & Borgogni, L. (2019). Within-Individual Age-Related Trends, Cycles, and Event-Driven Changes in Job Performance: a Career-Span Perspective. Journal of Business and Psychology, Advance online publication. doi: 10.1007/s10869-019-09645-8
IF =3.278; SCOPUS(CIT) = 3; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 4
Caprara, G. V., Alessandri, G., & Caprara, M. G. (2019). A response to commentaries on positivity. Asian Journal of Social Psychology, 22(2), 146-150. doi: 10.1111/ajsp.12361
IF =1.063; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0
Caprara, G. V., Alessandri, G., & Caprara, M. (2019). Associations of positive orientation with health and psychosocial adaptation: A review of findings and perspectives. Asian Journal of Social Psychology, 22(2), 126-132. doi: 10.1111/ajsp.12325
IF =1.063; SCOPUS(CIT) = 13; WOS(CIT) = 10; SCHOLAR(CIT) = 18
Esposito, R.M., Stoeber, J., Damian, L.E., Alessandri, G., Lombardo, C. (2019). Eating disorder symptoms and the 2 × 2 model of perfectionism: Mixed perfectionism is the most maladaptive combination. Eating and Weight Disorders - Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity, 24(4), 749-755. doi: 10.1007/s40519-017-0438-1
IF =3.634; SCOPUS(CIT) = 5; WOS(CIT) = 4; SCHOLAR(CIT) = 6
Costantini, G., Perugini, M., Dentale, F., Barbaranelli, C., Alessandri, G., Vecchione, M., & Caprara, G. V. (2019). Implicit Positive Orientation. European Journal of Psychological Assessment, 35(1), 109-116. doi: 10.1027/1015-5759/a000362
IF=1.978; SCOPUS(CIT) = 5; WOS(CIT) = 5; SCHOLAR(CIT) = 12
Vecchione, M., Alessandri, G., Roccas, S., Caprara, & G. V. (2019). A look into the relationship between personality traits and basic values: A longitudinal investigation. Journal of Personality,87(2), 413-427. doi: 10.1111/jopy.12399.
IF =3.667; SCOPUS(CIT) = 4; WOS(CIT) = 5; SCHOLAR(CIT) = 9
Perinelli, E., Alessandri, G., Donnellan, B. M., & Laguna, M. (2018). State-Trait Decomposition of Name Letter Test Scores and Relationships With Global Self-Esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 114(6), 959-972 doi: 10.1037/pspp0000125
IF=5.919; SCOPUS(CIT) = 4; WOS(CIT) = 4; SCHOLAR(CIT) = 6
Alessandri, G., Consiglio, C., Borgogni, L., & Luthans, F. (2018). Testing a dynamic model of the impact of psychological capital on work engagement and job performance. Career Development International, 23(1), 33-47. doi: 10.1108/CDI-11-2016-0210
IF =1.561; SCOPUS(CIT) = 31; WOS(CIT) = 26; SCHOLAR(CIT) = 71.
Alessandri, G., Perinelli, E. , De Longis, E. , Schaufeli, W. B., Theodorou, A., Borgogni, L., ... & Cinque, L. (2018). Job burnout: The contribution of emotional stability and emotional self efficacy beliefs. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 91(4), 823-851. doi: 10.1111/joop.12225
IF =2.323; SCOPUS(CIT) = 7; WOS(CIT) = 6; SCHOLAR(CIT) = 25
Livi, S., Theodorou, A., Rullo, M., Cinque, L., & Alessandri, G. (2018). The rocky road to prosocial behavior at work: The role of positivity and organizational socialization in preventing interpersonal strain. PLoS ONE, 13(3). doi:10.1371/journal.pone.0193508
IF =2.776; SCOPUS(CIT) = 5; WOS(CIT) = 5; SCHOLAR(CIT) = 20
Toccaceli, V., Fagnani, C., Eisenberg, N., Alessandri, G., Vitale, A., & Stazi, M. A. (2018). Adult Empathy: Possible Gender Differences in Gene-Environment Architecture for Cognitive and Emotional Components in a Large Italian Twin Sample. Twin Research and Human Genetics, 21(3), 214-226. doi:10.1017/thg.2018.19. https://doi.org/10.1017/thg.2018.19
IF =1.159; SCOPUS(CIT) = 4; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 9
Dentale, F., Vecchione, M., Alessandri, G., & Barbaranelli, C. (2018). Investigating the protective role of global self-esteem on the relationship between stressful life events and depression: A longitudinal moderated regression model. Current Psychology, 39(6), 2096-2107. doi: 10.1007/s12144-018-9889-4
IF =1.468; SCOPUS(CIT) = 0; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 0
Alessandri, G., Perinelli, E., De, E. L., & Theodorou, A. (2018). Second-Order Growth Mixture Modeling in Organizational Psychology: An Application in the Study of Job Performance Using the Cusp Catastrophe Model. Nonlinear dynamics, psychology, and life sciences, 22(1), 53-76.
IF =1.114; SCOPUS(CIT) = 4; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 4
Ró ycka-Tran, J., Alessandri, G., Jurek, P., & Olech, M. (2018). A test of construct isomorphism of the Belief in a Zero-Sum Game scale: A multilevel 43-nation study. PloS one, 13(9),e0203196. doi: 10.1371/journal.pone.0203196
IF =2.776; SCOPUS(CIT) = 2; WOS(CIT) = 1; SCHOLAR(CIT) = 2
Gerbino, M., Milioni, M., Alessandri, G., Eisenberg, N., Caprara, M. G., Kupfer, A., Pastorelli, C., & Caprara, G. V. (2018). Self-Efficacy in Retrieving Positive Emotional Experience and Using Humor: A Validation Study of a New Instrument in Three Countries. European Journal of Psychological Assessment, 34(6), 409-420. doi: 10.1027/1015-5759/a000356
IF=2.225; SCOPUS(CIT) = 2; WOS(CIT) = 1; SCHOLAR(CIT) = 5
Miraglia, M., Cenciotti, R, Alessandri, G., & Borgogni, R. (2017). Translating self-efficacy in job performance over time: The role of job crafting. Human Performance, 30(5), 254-27. doi: 10.1080/08959285.2017.1373115
IF =1.172; SCOPUS(CIT) = 9; WOS(CIT) = 8; SCHOLAR(CIT) = 17
Caprara, G. V., Nisini, R., Castellani, V., Pasquali, V., Alessandri, G., Vincenzo, Z., Claudia, F., Valentina, G., Picchianti Diamanti, A., Biondo, M. I., Milanetti, F., Salerno, G., Vincenzo, V., Mario, P., Aniballi, E., Simonetta, S., Angela, S., & D Amelio, R. (2017). Lymphocyte subsets are influenced by positivity levels in healthy subjects before and after mild acute stress. Immunology Letters, 188, 13-20. doi: https://doi.org/10.1016/j.imlet.2017.05.012
IF =2.436; SCOPUS(CIT) = 3; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 6
Alessandri, G. & DePacalis, V. (2017). Double dissociation between the neural correlates of the general and specific factors of the Life Orientation Test-Revised. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 17, 917 931 doi: 10.3758/s13415-017-0522-z
IF =2.565; SCOPUS(CIT) = 2; WOS(CIT) = 2; SCHOLAR(CIT) =4
Alessandri, G., Cenciotti, R., Laguna, M., Ró ycka-Tran, J. & Vecchione. M. (2017). Individual-Level and Culture-Level Self-Esteem: A Test of Construct Isomorphism. Journal of Cross-Cultural psychology, 48, 1328-1341.doi: 10.1177/0022022117722633.
IF=1.348; SCOPUS(CIT) = 3; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 3
Alessandri, G., Zuffianò, A., Eisenberg, N., & Pastorelli, C. (2017). The Role of Ego Resiliency as Mediator of the Longitudinal Relationship between Family SES and School Grades. Journal of Youth and Adolescence, 46(10), 2157-2168. doi: 10.1007/s10964-017-0691-7
IF=3.121; SCOPUS(CIT) = 7; WOS(CIT) = 7; SCHOLAR(CIT) = 14
Caprara, G. V., Gerbino, M., Perinelli, E., Alessandri, G., Lenti, C., Walder, M., Nobile, M. (accepted on May 19, 2017). Individual differences in personality associated with aggressive behavior among adolescents referred for externalizing behavior problems. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 39(4), 680-692. doi: 10.1007/s10862-017-9608-8
IF=1.792; SCOPUS(CIT) = 8; WOS(CIT) = 8; SCHOLAR(CIT) = 12
Fagnani, C., Medda, E., Alessandri, G., Delfino, D., D Ippolito, C., Eisenberg, N., & Stazi, M. A. (In press). The Genetic Architecture of Effortful Control and its Interplay with Psychological Adjustment in Adolescence. Journal of Research in Personality 68, 5-14. doi: 10.1016/j.jrp.2017.03.003
IF=2.850; SCOPUS(CIT) = 6; WOS(CIT) = 5; SCHOLAR(CIT) = 7
Alessandri, G., Zuffianò, A., & Perinelli, E. (2017). Evaluating Intervention Programs with a Pretest-Posttest Design: A Structural Equation Modeling Approach. Frontiers in Psychology, 8(MAR),223. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00223
IF=2.089; SCOPUS(CIT) = 7; WOS(CIT) = 7; SCHOLAR(CIT) = 35
Alessandri, G., Perinelli, E.*, DeLongis, E.*, Rosa, V., Theodorou, A., & Borgogni, L. (2017). The costly burden of an inauthentic self: insecure self-esteem predisposes to emotional exhaustion by increasing reactivity to negative events. Anxiety, Stress & Coping, 30(6), 630-646. doi: 10.1080/10615806.2016.1262357
IF=2.064; SCOPUS(CIT) = 1; WOS(CIT) = 1; SCHOLAR(CIT) = 3
Alessandri, G., Borgogni, L., & Latham, G. P. (2017). A Dynamic Model of the Longitudinal Relationship between Job Satisfaction and Supervisor-Rated Job Performance. Applied Psychology: An International Journal, 66(2), 207-232. doi: 10.1111/apps.12091
IF=2.490; SCOPUS(CIT) = 19; WOS(CIT) = 17; SCHOLAR(CIT) = 65
Cenciotti, R., Alessandri, G., & Borgogni, L. (2017). Psychological Capital and Career Success Over Time: The Mediating Role of Job Crafting. Journal of Leadership and Organizational Studies, 24(3), 372-384 doi: 10.1177/1548051816680558
IF=1.672; SCOPUS(CIT) = 21; WOS(CIT) = 18; SCHOLAR(CIT) = 35
Laguna, M., Alessandri, G., & Caprara, G. V. (2017) How do you feel about this goal? Goal-related affect, positive orientation, and personal goal realization in the family domain. Journal of Happiness Studies, 18(3), 827-842. doi: 10.1007/s10902-016-9750-0
IF=1.986; SCOPUS(CIT) = 4; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 11
Caprara, G.V. Alessandri, G., & Eisenberg, N. (2017). Positivity: The dispositional basis of Happiness. Journal of Happiness Studies, 18, 353-371. doi: 10.1007/s10902-016-9728-y
IF=1.986; SCOPUS(CIT) = 27; WOS(CIT) = 22; SCHOLAR(CIT) = 52
Consiglio, C., Cenciotti, R., Borgogni, L., Alessandri, G., & Schwartz, S. (2017) The WVal Questionnaire: A New Measure of Work Values. Journal of Career Assessment, 25(3),. 405-422. doi: 10.1177/1069072716639691
IF=1.626; SCOPUS(CIT) = 12; WOS(CIT) = 6; SCHOLAR(CIT) = 31
Vecchione, M., Dentale, F., & Alessandri G. (2016). On the Applicability of the Big Five Implicit Association Test in Organizational Settings. Current Psychology, 36, 665-674. doi: 10.1007/s12144-016-9455-x
IF=0.953; SCOPUS(CIT) = 2; WOS(CIT) = 4; SCHOLAR(CIT) = 7
Alessandri, G., Eisenberg, N. Vecchione, M., Caprara, G.V., M., Milioni, M. (2016). Ego-resiliency development from late adolescence to emerging adulthood: A ten-year longitudinal study. Journal of Adolescence, 50, 91-102. doi: 10.1016/j.adolescence.2016.05.004
IF=1.795; SCOPUS(CIT) = 6; WOS(CIT) = 6; SCHOLAR(CIT) = 21
Alessandri, G., Zuffianò, A., Vecchione, M., Donnellan, M., B., & Tisak, J. (2016). Evaluating the Temporal Structure and Correlates of daily self-esteem using a Trait Sate Error Framework (TSE). Self and Identity, 15(4), 394-412. doi: 10.1080/15298868.2015.1137223
IF=1.463; SCOPUS(CIT) = 9; WOS(CIT) = 8; SCHOLAR(CIT) = 13
Laguna, M., Alessandri., G., & Caprara, G. V. (2016). Personal Goal Realization in Entrepreneurs: A Multilevel Analysis of the Role of Affect and Positive Orientation. Applied Psychology: An International Journal, 65(3), 587-604. doi: 10.1111/apps.12061
IF=1.865; SCOPUS(CIT) = 23; WOS(CIT) = 19; SCHOLAR(CIT) = 29
Caprara, G. V., Castellani, V., Alessandri, G. (2016). Being positive despite illness: The contribution of positivity to the quality of life of cancer patients. Psychology and Health, 31(5), 524-534. doi: 10.1080/08870446.2015.1117081
IF=2.225; SCOPUS(CIT) = 15; WOS(CIT) = 14; SCHOLAR(CIT) = 26
Costa, M., Alessandri, G., Caprara, G.V., & Faria, L. (2016). Measuring parental and family efficacy beliefs of adolescents parents: Cross-cultural comparisons in Italy and Portugal. International Journal of Psychology, 51(6), 421-429. doi: 10.1002/ijop.12197
IF=1.778; SCOPUS(CIT) = 3; WOS(CIT) = 3; SCHOLAR(CIT) = 6
Miraglia, M., Alessandri, G., & Borgogni, L. (2015). Trajectory Classes of Job Performance: The Role of Self-Efficacy and Organizational Tenure. Career Development International, 20, 424 - 442.doi: 10.1108/CDI-03-2015-0032.
IF=1.038; SCOPUS(CIT) = 7; WOS(CIT) = 5; SCHOLAR(CIT) = 16
Vecchione, M., Döring, A. K., Alessandri, A., Marsicano, G., & Bardi, A. (2016). Reciprocal Relations across Time between Basic Values and Value-expressive Behaviors: A Longitudinal Study among Children. Social Development, 25, 528 547. doi: 10.1111/sode.12152
IF=2.305; SCOPUS(CIT) = 25; WOS(CIT) = 19; SCHOLAR(CIT) = 43
Zuffianò, A., Eisenberg, .N.,Alessandri, G., Luengo-Kanacri, B. P., Pastorelli, C., Milioni, M. Caprara, G. V. (2016). The Relation of Prosociality to Self-Esteem: The Mediational Role of Quality of Friendships. Journal of Personality, 84(1), 59-70. doi: 10.1111/jopy.12137
IF=3.590; SCOPUS(CIT) = 8; WOS(CIT) = 6; SCHOLAR(CIT) = 22
Livi, S., Alessandri, G., Caprara, G.V., & Pierro, A. (2015). Positivity within teamwork: Cross-level effects of positivity on performance. Personality and Individual Differences, 85, 230-235. doi: 10.1016/j.paid.2015.05.015
IF=1.946; SCOPUS(CIT) = 12; WOS(CIT) = 11; SCHOLAR(CIT) = 26
Alessandri, G., Caprara, G. V., & De Pascalis, V. (2015). Relations among EEG-Alpha Asymmetry and Positivity Personality Trait. Brain & Cognition, 97, 10-21. doi: 10.1016/j.bandc.2015.04.003
IF=2.399; SCOPUS(CIT) = 12; WOS(CIT) = 12; SCHOLAR(CIT) = 18
Alessandri, G., Borgogni, L., Consiglio, L.,& Mitidieri, G. (2015). Psychometric Properties of the Italian Version of the Psychological Capital Questionnaire. International Journal of Selection and Assessment, 23, 149-159.doi: 10.1111/ijsa.12103.
IF=0.610; SCOPUS(CIT) = 16; WOS(CIT) = 14; SCHOLAR(CIT) = 31
Caprara, M. G., Fernandez-Ballesteros, R., and Alessandri, G. (2016). Promoting Aging Well: Evaluation of Vital-Aging-Multimedia Program in Madrid, Spain. Health Promotion International, 31(3), 515-522. doi: 10.1093/heapro/dav014
IF=2.046; SCOPUS(CIT) = 5; WOS(CIT) = 5; SCHOLAR(CIT) = 14
Alessandri, G., Borgogni,L., & Truxillo, D. (2015). Tracking job performance trajectories over time: A six-year longitudinal study. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24(4), 560-577. doi: 10.1080/1359432X.2014.949679
IF=2.208; SCOPUS(CIT) = 11; WOS(CIT) = 5; SCHOLAR(CIT) = 32
Alessandri, G.& Borgogni, L. (2015). Stability and Change of Job Performance Across the Career Span. Human Performance, 28, 381- 404. doi: 10.1080/08959285.2015.1021047
IF=0.977; SCOPUS(CIT) = 5; WOS(CIT) = 4; SCHOLAR(CIT) = 11
Alessandri, G., Vecchione, M., Eisenberg, N., & aguna, M. (2015). On the factor structure of the Rosenberg (1965) general self-esteem scale. Psychological Assessment, 27, 621-35. doi: 10.1037/pas0000073
IF=2.901; SCOPUS(CIT) = 52; WOS(CIT) = 51; SCHOLAR(CIT) = 86
Alessandri, G., Vecchione, M. & Caprara, G. V. (2015). Assessment of regulatory emotional self-efficacy beliefs: A review of the status of the art and some suggestions to move the field forward. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(1), 24-32. doi:10.1177/0734282914550382
IF=1.00; SCOPUS(CIT) = 15; WOS(CIT) = 17; SCHOLAR(CIT) = 41
Vecchione, M., Schwartz, S.H., Caprara, G.V., Schoen, H., Cieciuch, J., Silvester, J., Bain, P., Bianchi, G., Kirmanoglu, H., Baslevent, C., Mamali, C., Manzi, J., Pavlopoulos, V., Posnova, T., Torres, C., Verkasalo, M., Lönnqvist, J.-E., Vondráková, E., Welzel, C., & Alessandri, G. (2015). Personal Values and Political Activism: A cross-national study. British Journal of Psychology, 106(1), 84-106. doi: 10.1111/bjop.12067
IF=2.243; SCOPUS(CIT) = 45; WOS(CIT) = 41; SCHOLAR(CIT) = 89
Milioni, M. Alessandri, G., Eisenberg, N., Vecchione, M., & Caprara, G.V. (2015). The Predictive Role of Ego-Resiliency on Behavioral Problems. European Journal of Developmental Psychology, 12(2),1-14.doi: 1080/17405629.2014.998194
IF=0.792; SCOPUS(CIT) = 8; WOS(CIT) = - ; SCHOLAR(CIT) = 13
Milioni, M., Alessandri, G., Eisenberg, N., Zuffianò, A., Castellani, V., Vecchione, M., & Caprara, G. V. (2015). Reciprocal Relations Between Emotional Self-Efficacy Beliefs and Ego-Resiliency across Time. Journal of Personality, 2014, pp. 1-12. doi: 10.1111/jopy.12131
IF=3.657; SCOPUS(CIT) = 15; WOS(CIT) = 16; SCHOLAR(CIT) = 35
Alessandri, G., Borgogni, L., Schaufeli, B. W., Caprara, G. V., & Consiglio, C. (2014). From Positive Orientation to Job performance: The role of Work Engagement and Self-efficacy beliefs. Journal of Happiness Studies, 2014. doi:10.1007/s10902-014-9533-4
IF=1.683; SCOPUS(CIT) = 50; WOS(CIT) = 47; SCHOLAR(CIT) = 162
Alessandri, G., Luengo-Kanacri, B. P., Eisenberg, N., Zuffianò, A., Milioni, M., Vecchione, M., & Caprara, G. V. (2014). Prosociality during the transition from late adolescence to young adulthood: The role of effortful control and ego-resiliency. Personality and Social Psychology Bulletin, 40(11), 1451 1465. doi: 10.1177/0146167214549321
IF=2.909; SCOPUS(CIT) = 15; WOS(CIT) = 16; SCHOLAR(CIT) = 31
Vecchione, M., Dentale, F., &Alessandri, G. (2014). Fakability of implicit and explicit measures of the Big Five: Research findings from organizational settings. International Journal of Selection and Assessment, 22, 211-217. doi:10.1111/ijsa.12070.
IF=0.814; SCOPUS(CIT) = 21; WOS(CIT) = 18; SCHOLAR(CIT) = 36
Heikamp, T., Alessandri, G., Laguna, L., Petrovic, V., Caprara, M. G, Caprara, G. V. & Trommsdorff G. (2014) Cross-Cultural validation of the Positivity-Scale in five European Countries. Personality and individual Differences, 71, 140-145. doi:10.1016/j.paid.2014.07.012
IF=1.951; SCOPUS(CIT) = 21; WOS(CIT) = 22; SCHOLAR(CIT) = 35
Leombruni, P., Di Lillo, M., Miniotti, M., Picardi, A., Alessandri, G., Sica, C., Zizzi, F., Castelli, L., & Torta R. (2014). Measurement properties and confirmatory factor analysis of the Jefferson Scale of Empathy in Italian medical students. Perspectives on Medical Education, 3(6), 419-430, doi:10.1007/s40037-014-0137-9.
IF=- ; SCOPUS(CIT) = 21; WOS(CIT) = - ; SCHOLAR(CIT) = 36
Grassi, C.*, Alessandri, G.* , Pasquariello, S., Milioni, M., Enea, D., Ceccanti., M., Nencini, P., & Caprara, G. V. (2014). Association between Positivity and Smoking Cessation. BioMed Research International, 2014,780146. doi: 10.1155/2014/780146
IF= 1.579; SCOPUS(CIT) = 9; WOS(CIT) = 10; SCHOLAR(CIT) = 18
Vecchione, M., Alessandri, G.,& Marsicano, G. (2014). Academic motivation predicts educational attainment: Does gender make a difference? Learning and Individual Differences, 32, 124 131. doi:10.1016/j.lindif.2014.01.003
IF=1.621; SCOPUS(CIT) = 39; WOS(CIT) = 34; SCHOLAR(CIT) = 106
Caprara, G.V., Luengo Kanacri, B.P., Gerbino, M., Zuffianò, A., Alessandri, G., Vecchio, G., Pastorelli, C., & Bridgall, B. (2014). Positive effects of promoting prosocial behavior in early adolescents: Evidence from a school-based intervention. International Journal of Behavioral Development, 38(4), 386-396 doi: 10.1177/0165025414531464
IF=1.316; SCOPUS(CIT) = 58; WOS(CIT) = - ; SCHOLAR(CIT) = 138
Zuffianò, A., Alessandri, G., Luengo Kanacri, B.P., Pastorelli, C., Milioni, M., Ceravolo, R., Caprara, M.G., & Caprara, G.V. (2014). The relation between prosociality and self-esteem from middle-adolescence to young adulthood. Personality and Individual Differences, 63, 24-29.doi: 10.1016/j.paid.2014.01.041
IF=1.951; SCOPUS(CIT) = 23; WOS(CIT) = 20; SCHOLAR(CIT) = 44
Fagnani, C., Medda, E., Stazi., M. A., Caprara, G.V., &Alessandri, G. (2014). Investigation of age and gender effects on positive orientation in Italian Twins. International Journal of Psychology, 6, 453-461. doi:10.1002/ijop.12053.
IF=1.198; SCOPUS(CIT) = 19; WOS(CIT) = 18; SCHOLAR(CIT) = 26
Vecchione, M., Alessandri, G., Tisak, J., & Caprara, G. V. (2014). Are Method Effects Permanent or Ephemeral in Nature? The Case of the Revised Life Orientation Test. Structural Equation Modeling, 21(1), 117-130. doi: 10.1080/10705511.2014.859511
IF=4.176; SCOPUS(CIT) = 17; WOS(CIT) = 16; SCHOLAR(CIT) = 22
Vecchione, M., Caprara, G. V., Caprara, M. G., Alessandri, G., Tabernero, C., &González Castro, J.L. (2014). The Perceived Political Self-Efficacy scale Short Form (PPSE-S): A validation study in three Mediterranean countries. Cross-cultural Research, 48, 368-384. doi:10.1177/1069397114523924
IF=1.212; SCOPUS(CIT) = 7; WOS(CIT) = 6; SCHOLAR(CIT) = 19
Alessandri, G., Zuffianò, A., Fabes, R., Vecchione, M., & Fabes, M. (2014). Linking positive affect and positive self-beliefs in daily life. Journal of Happiness Studies, 15, 1479-1493. doi: 10.1007/s10902-013-9487-y
IF=1.683; SCOPUS(CIT) = 9; WOS(CIT) = 8; SCHOLAR(CIT) = 15
Caprara, G. V., Tisak, M., Alessandri, G., Fontaine, R. G., Fida, R., & Paciello, M. (2014). The Contribution of Moral Disengagement in Mediating Individual Tendencies Toward Aggression and Violence. Developmental Psychology, 50, 71-85. doi: 10.1037/a0034488.
IF=4.141; SCOPUS(CIT) = 34; WOS(CIT) = 34; SCHOLAR(CIT) = 83
Vecchione, M. &Alessandri, G. (2013). Egoistic and moralistic self-enhancement in the eye of beholder: A cross informant study. Journal of Personality, 82(5), 432-439 doi: 10.1111/jopy.12073
IF=2.935; SCOPUS(CIT) = 1; WOS(CIT) = 1; SCHOLAR(CIT) = 3
Caprara, G. V*.,Alessandri, G*., Barbaranelli, C. & Vecchione, M. (2013). Longitudinal relations between self-esteem and affective self-regulatory efficacy. Journal of Research in Personality, 47, 859-870. doi: 10.1016/j.jrp.2013.08.01
IF=2.011; SCOPUS(CIT) = 23; WOS(CIT) = 22; SCHOLAR(CIT) = 50
Alessandri, G., Vecchione, M., Donnellan, B. N., Eisenberg, N., Caprara, G. V., & Cieciuch, J. (2013). On the Cross-cultural Replicability of the Resilient, Undercontrolled, and Overcontrolled Personality Types. Journal of Personality, 82, 340-53.doi: 10.1111/jopy.12065
IF=2.935; SCOPUS(CIT) = 25; WOS(CIT) = 21; SCHOLAR(CIT) = 54
Caprara, G.V., Alessandri, G., Colaiaco, F., & Zuffianò, A. (2013). Dispositional basis of self-serving positive evaluations. Personality and Individual Differences, 55(7), 864-867. doi:10.1016/j.paid.2013.07.465
IF=1.861; SCOPUS(CIT) = 12; WOS(CIT) = 12; SCHOLAR(CIT) = 19
DiGiunta., L., Alessandri, G., Gerbino, M., Luengo Kanacri, P., Zuffianò, A. & Caprara, G. V. (2013). The Determinants of Scholastic Achievement: The Contribution of Personality Traits, Self-Esteem, and Academic Self-Efficacy. Learning and Individual Differences, 27, 102-108. doi: 10.1016/j.lindif.2013.07.006
IF=1.565; SCOPUS(CIT) = 45; WOS(CIT) = 41; SCHOLAR(CIT) = 143
DePascalis, V., Cozzuto, G., Caprara, G. V., &Alessandri, G. (2013). Relations among EEG-alpha asymmetry, BIS/BAS, and dispositional Optimism. Biological Psychology, 94, 198-209. doi: 10.1016/j.biopsycho.2013.05.016
IF=3.473; SCOPUS(CIT) = 52; WOS(CIT) = 51; SCHOLAR(CIT) = 91
Alessandri, G., Fagnani, C., Di Gennaro, G., Meldolesi, G. N., Pasquini, P., Caroppo, E., Martinotti, G., Toni, A., Fabi, A., & Picardi, A. (2014). Measurement invariance of the Experiences in close relationships (ECR) questionnaire across different populations. Spanish Journal of Psychology, 17, e22, 1 9. doi: 10.1017/sjp.2014.19
IF=0.706; SCOPUS(CIT) = 3; WOS(CIT) = 2; SCHOLAR(CIT) = 8
Vecchione, M., Alessandri, G., Barbaranelli, C., & Caprara, G.V. A (2013). A longitudinal investigation of egoistic and moralistic self-enhancement. Journal of Personality Assessment, 95, 506-512. doi: 10.1080/00223891.2013.810152
IF=2.008; SCOPUS(CIT) = 1; WOS(CIT) = 1; SCHOLAR(CIT) = 4
Vecchione, M., & Alessandri, G. (2013). Disentangling trait from state components in the assessment of egoistic and moralistic self-enhancement. Personality and Individual Differences, 54,.884-889. doi: 10.1016/j.paid.2012.12.027
IF=1.861; SCOPUS(CIT) = 6; WOS(CIT) = 6; SCHOLAR(CIT) = 9
Vecchione, M., Alessandri, G., & Barbaranelli,C. (2013). Measurement and applications of egoistic and moralistic self-enhancement. International Journal of Selection and Assessment, 21, 170-182. doi: 10.1111/ijsa.12027
IF=0.846; SCOPUS(CIT) = 5; WOS(CIT) = 4; SCHOLAR(CIT) = 13
Consiglio, C., Borgogni, L., Alessandri, G., & Schaufeli, W. (2013). Does self-efficacy matter for burnout and sickness absenteeism? The mediating role of demands and resources at the individual and team levels. Work & Stress, 27, 22-42. doi:10.1080/02678373.2013.769325
IF=2.140; SCOPUS(CIT) = 56; WOS(CIT) = 51; SCHOLAR(CIT) = 141
Olés, P., Alessandri, G., Olés, M., B k, W., Jankowski, T., aguna, M. & Caprara, G. V. (2013). Positive Orientation and Generalized self-efficacy. Studia Psychologica, 55, 47-60. doi: 10.21909/sp.2013.01.620
IF=0.414; SCOPUS(CIT) = 16; WOS(CIT) = 16; SCHOLAR(CIT) = 29
Alessandri, G., Vecchione, M., Donnellan, M. B., & Tisak, J. (2013). An application of the LC-LSTM framework to the Self-esteem instability case. Psychometrika, 78, 769 792. doi:10.1007/S11336-013-9326-4
IF=1.961; SCOPUS(CIT) = 14; WOS(CIT) = 14; SCHOLAR(CIT) = 19
Zuffianò, Antonio, Alessandri, G., Gerbino, M., Luengo-Kanacri, P., DiGiunta, L., Milioni, M., & Caprara, G. V. (2013). Academic achievement: The unique contribution of self-efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence, personality traits, and self-esteem. Learning and Individual Differences, 23, 158 162. doi: 10.1016/j.lindif.2012.07.010
IF=1.608; SCOPUS(CIT) = 96; WOS(CIT) = 76; SCHOLAR(CIT) = 272
Consiglio, C., Alessandri, G., Borgogni, L., & Piccolo, R. (2013). Framing Work Competencies through Personality Traits: The Big Five Competencies grid. European Journal of Psychological Assessment, 29, 162 170. doi:10.1027/1015-5759/a000139.
IF=1.250; SCOPUS(CIT) = 4; WOS(CIT) = 4; SCHOLAR(CIT) = 22
Alessandri, G., Vecchione, M. (2012). The higher-order factors of the Big Five as predictors of job performance. Personality and Individual Differences, 53, 779-784. doi:10.1016/j.paid.2012.05.037
IF=1.807; SCOPUS(CIT) = 20; WOS(CIT) = 18; SCHOLAR(CIT) = 52
Vecchione, M. Alessandri, G., Barbaranelli, C., & Caprara, G. V. (2012). Gender differences in the Big Five personality development: A longitudinal investigation from late adolescence to emerging adulthood. Personality and individual Differences, 53, 740-746. doi: 10.1016/j.paid.2012.05.033
IF=1.807; SCOPUS(CIT) = 26; WOS(CIT) = 23; SCHOLAR(CIT) = 79
Gunzenhauser, C., Heikamp, T., Gerbino, M., Alessandri, G., von Suchodoletz, A., Di Giunta, L., Caprara, G. V., & Trommsdorff, G. (2013). Self-efficacy in regulating positive and negative emotions: A validation study in Germany. European Journal of Psychological Assessment, 29, 197-204. doi:10.1027/1015-5759/a000151
IF=2.056; SCOPUS(CIT) = 11; WOS(CIT) = 15; SCHOLAR(CIT) = 24
Caprara, G.V., Alessandri, G., Tisak, M. S., Paciello, M., Caprara, M. G., Gerbino, M. & Fontaine, R. G. (2013). Individual Differences in Personality Conducive to Engagement in Aggression and Violence. European Journal of Personality, 27, 290 303. doi:10.1002/per.1855
IF=2.521; SCOPUS(CIT) = 34; WOS(CIT) = 22; SCHOLAR(CIT) = 32
Caprara, G.V. Vecchione, M., Barbaranelli, C., &Alessandri, G. (2013). Emotional Stability and Affective Self-regulatory Ef cacy Beliefs: Proofs of Integration between Trait Theory and Social Cognitive Theory. European Journal of Personality, 27, 145 154. doi:10.1002/per.1847
IF=2.521; SCOPUS(CIT) = 32; WOS(CIT) = 27; SCHOLAR(CIT) = 95
Vecchione, M. &Alessandri, G. (2013). Alpha and Beta Traits and Egoistic and Moralistic Self-Enhancement: A Point of Convergence between Two Research Traditions. Journal of Personality, 81, 39-48. doi:10.1111/j.1467-6494.2012.00786.x
IF=2.935; SCOPUS(CIT) = 10; WOS(CIT) = 9; SCHOLAR(CIT) = 13
Alessandri, G., Vecchione, M., Tisak, J., Deiana, G., Caria, S., & Caprara, G. V. (2012). The utility of positive orientation in predicting job performance and organisational citizenship behaviors. Applied Psychology: An International Review, 61(4), 669 698. doi: 10.1111/j.1464-0597.2012.00511.x
IF=1.533; SCOPUS(CIT) = 40; WOS(CIT) = 38; SCHOLAR(CIT) = 71
Alessandri, G., Caprara, G.V. & Tisak, J. (2012). A unified Latent Curve, Latent State-Trait analysis of the Developmental Trajectories and Correlates of Positive Orientation. Multivariate Behavioral Research, 47, 341-368. doi: 10.1080/00273171.2012.673954
IF=1.657; SCOPUS(CIT) = 38; WOS(CIT) = 36; SCHOLAR(CIT) = 53
Alessandri, G., Caprara, G. V., &Tisk, J. (2012). The unique contribution of positive orientation to optimal functioning. European Psychologist, 17, 44 54. doi:10.1027/1016-9040/a000070
IF=0.794; SCOPUS(CIT) = 55; WOS(CIT) = 55; SCHOLAR(CIT) = 90
Vecchione, M., Alessandri, G., & Barbaranelli, C. (2012). The Five Factor Model in personnel selection: Measurement equivalence between applicant and non-applicant groups. Personality and Individual Differences, 52, 503-508.doi:10.1016/j.paid.2011.11.014
IF=1.807; SCOPUS(CIT) = 11; WOS(CIT) = 6; SCHOLAR(CIT) = 27
Borgogni, L., Consiglio, C., Alessandri, G., & Schaufeli, W. (2012). Don't throw the baby out with the bathwater!" Interpersonal strain at work and burnout . European Journal of Work and Organizational Psychology, 21, 875 898. doi: 080/1359432X.2011.598653
IF=2.094; SCOPUS(CIT) = 32; WOS(CIT) = 30; SCHOLAR(CIT) = 68
Vecchione, M., Alessandri, G., Barbaranelli, C. (2012). Paper-and-Pencil and Web-Based Testing: The Measurement Invariance of the Big Five Personality Tests in Applied Settings. Assessment, 19(2), 243-6. doi: 10.1177/1073191111419091
IF=2.430; SCOPUS(CIT) = 18; WOS(CIT) = 16; SCHOLAR(CIT) = 29
Alessandri. G., Vecchione, M., Letziring, T., Caprara, G.V. (2012). The Ego Resiliency Scale Revised: A Cross-Cultural study in Italy, Spain, and the United States. European Journal of Psychological Assessment, 28, 139 146. doi:10.1027/1015-5759/a000102
IF=2.056; SCOPUS(CIT) = 23; WOS(CIT) = 22; SCHOLAR(CIT) = 70
Caprara, G., Alessandri, G., & Eisenberg, N. (2012). Prosociality: The contribution of traits, values and self efficacy beliefs. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 1289 1303. doi:10.1037/a0025626
IF= 4.877; SCOPUS(CIT) = 142; WOS(CIT) = 142; SCHOLAR(CIT) = 520
Caprara, G.V., Alessandri, G., Eisenberg, N., Kupfer, A., Yamaguchi, S., Fukusawa, A., Steca, P., Caprara, M. G., &Abela, J. R. (2012). The positivity scale. Psychological Assessment, 24(3), 701 712. doi: 10.1037/a0026681
IF= 2.994; SCOPUS(CIT) = 112; WOS(CIT) = 105; SCHOLAR(CIT) = 217
Caprara, G.V., Alessandri, G., Trommsdorff , G., Heikamp, T., Yamaguchi, S., &Suzuki, F. (2012). Positive orientation across three cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 43,77-83. doi: 0.1177/0022022111422257
IF= 1.547; SCOPUS(CIT) = 47; WOS(CIT) = 47; SCHOLAR(CIT) = 90
Alessandri, G., Vecchione, M., Barbaranelli, C., & Tisak, J. (2011). Investigating the nature of method factors through multiple informants: Evidence for a Specific Factor? Multivariate Behavioral Research, 46, 625-642. doi: 10.1080/00273171.2011.589272
IF= 1.657; SCOPUS(CIT) = 18; WOS(CIT) = 18; SCHOLAR(CIT) = 20
Gigantesco, A., Stazi., A, Alessandri, G., Medda, E., Tarolla, E., Fagnani, C. (2011). Psychological well-being (PWB): A natural life outlook? An Italian twin study on heritability of PWB in young adults. Psychological Medicine, 14, 2637-2649. doi:10.1017/S0033291711000663
IF= 6.159; SCOPUS(CIT) = 12; WOS(CIT) = -; SCHOLAR(CIT) = 29
Caprara, G.V., Vecchione, M., Alessandri, G., Gerbino, M., & Barbaranelli, C. (2010). The contribution of personality traits and self-efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 81, 78 96. doi:10.1348/2044-8279.002004
IF= 1.423; SCOPUS(CIT) = 219; WOS(CIT) = 194; SCHOLAR(CIT) = 597
Vecchione, M., Alessandri, G., Barbaranelli, C., & Caprara, G.V. (2011). Higher order factors of the big five and basic values: Empirical and Theoretical relations. British Journal of Psychology¸ 102, 478 498. doi: 10.1111/j.2044-8295.2010.02006.x
IF= 2.368; SCOPUS(CIT) = 29; WOS(CIT) = 24; SCHOLAR(CIT) = 62
Alessandri, G., Vecchione, M., Fagnani, C., Bentler, P.M., Barbaranelli, C., Medda, E., Nisticò, L., Stazi, M.A. & Caprara, G. V. (2010). Much More Than Model Fitting? Evidence for the Heritability of Method Effect Associated With Positively Worded Items of the Life Orientation Test Revised. Structural Equation Modeling, 17(4), 642-653. doi: 10.1080/10705511.2010.510064
IF=2.738; SCOPUS(CIT) = 29; WOS(CIT) = 29; SCHOLAR(CIT) = 43
Caprara, Alessandri, G., & Barbaranelli (2010). Optimal functioning: The contribution of self efficacy beliefs to positive orientation. Psychotherapy and Psychosomatics, 79(5), 328 330. doi: 10.1159/000319532
IF=6.00; SCOPUS(CIT) = 63; WOS(CIT) = 57; SCHOLAR(CIT) = 91
Vecchione, M., Alessandri, G., Barbaranelli, C., & Gerbino, M. (2010). Stability and Change of Ego Resiliency From Late Adolescence to Young Adulthood: A Multiperspective Study Using the ER89 R Scale. Journal of Personality Assessment, 92, 1-10. doi:10.1080/00223891003670166
IF= 1.546; SCOPUS(CIT) = 17; WOS(CIT) = 17; SCHOLAR(CIT) = 49
Steca, P., Alessandri, G., & Caprara, G.V. (2010). The utility of a well-known personality typology in studying successful aging: Resilients, undercontrollers, and overcontrollers in old age. Personality and Individual Differences, 48(4), 442-446. doi:10.1016/j.paid.2009.11.016
IF= 1.546; SCOPUS(CIT) = 25; WOS(CIT) = 23; SCHOLAR(CIT) = 51
Caprara, G. V., Steca, P., Alessandri, G., Abela, J. R. Z., &McWhinnie., C. M. (2010). Positive Orientation: Explorations on What is Common to Life Satisfaction, Self-Esteem, and Optimism. Epidemiologia e Psichiatria Sociale,39, 63-71. doi: 10.1017/S1121189X00001615
IF= 2.032; SCOPUS(CIT) = 76; WOS(CIT) = 76; SCHOLAR(CIT) = 158
Caprara, G.V., Alessandri, G., DiGiunta, L., Panerai, L., & Eisenberg, N. (2009). The Contribution of Agreeableness and Self-efficacy Beliefs to prosociality. European Journal of Personality, 23, 1-20.doi: 10.1002/per.739
IF= 2.098; SCOPUS(CIT) = 53; WOS(CIT) = 51; SCHOLAR(CIT) = 153
Caprara G.V, Fagnani, C., Alessandri, G., Steca, P., Gigantesco, A., Cavalli Sforza, L.L., & Stazi, M. A. (2009). Human Optimal Functioning: The Genetics of Positive Orientation Towards Self, Life, and the Future. Behaviour Genetics, 39, 277-284. doi:10.1007/s10519-009-9267-y
IF= 3.117; SCOPUS(CIT) = 99; WOS(CIT) = 101; SCHOLAR(CIT) = 182
Alessandri, G., Caprara, G.V., Eisenberg, N., & Steca, P. (2009). Reciprocal Relations Among Self-Efficacy Beliefs and Prosociality Across Time. Journal of Personality, 77, 1229-1259. doi: 10.1111/j.1467-6494.2009.00580.x
IF= 2.892; SCOPUS(CIT) = 61; WOS(CIT) = 54; SCHOLAR(CIT) = 139
Trombetta C., Alessandri, G., Coyne J. (2008). Italian School Psychology as Perceived by Italian School Psychologists: The Results of a National Survey. International Journal of School Psychology, 29, 267-285. doi: 10.1177/0143034308093672
IF= 0.962; SCOPUS(CIT) = 2; WOS(CIT) = 0; SCHOLAR(CIT) = 8
Steca, P., Alessandri, G., Vecchio, G., & Caprara, G.V. (2007). Being a successful adolescent at school and with peers. The discriminative power of a typological approach. Emotional and Behavioral Difficulties, 12, 147-162. doi: 10.1080/13632750701315698.
IF = - ; SCOPUS(CIT) = 9; WOS(CIT) = - ; SCHOLAR(CIT) = 29
Alessandri, G., Vecchio, G., Steca, P., Caprara, M. G., & Caprara, G. V. (2007). A revised version of Kremen and Block s ego-resiliency scale in an Italian sample. Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 14(3-4), 165-83.
IF= - ; SCOPUS(CIT) = 24; WOS(CIT) = - ; SCHOLAR(CIT) = 46

PAPERS SU RIVISTE NAZIONALI

Alessandri, G., Aschieri, F., Bobbio, A., Daini, R., Laghi, F., Nucci, M., Parolin, L., Traficante, D., & Lis, Adriana (Accettato). L insegnamento degli strumenti di assessment psicologico: una prima esplorazione nella comunità accademica italiana.[Articolo Bersaglio]. Giornale Italiano di Psicologia, 2020.
Cepale, G., De Longis, E., Cinque, L., Coscarelli, A., Alessandri, G. (2018). Le convinzioni di efficacia emotiva come mediatori della relazione tra la gestione delle emozioni e l adattamento lavorativo: un indagine longitudinale in un gruppo di allievi marescialli della Guardia di Finanza. Giornale di Medicina Militare, 168(1-2-3), 19-32.
De Longis, E., & Alessandri, G. (2018). Una conseguenza dell'esaurimento al lavoro: l'inerzia delle emozioni. Psicologia sociale, 13(3), 193-206.
Medda, E., Alessandri, G., Delfino, D., Fagnani, C., Ferri, M., Violani, C., & Stazi, M. A. (2019). Adolescents self-reported sleep quality and emotional regulation: a discordant twin study. Annali dell'Istituto superiore di sanita, 55(2), 118-123.
Theodorou, A., Violani, C., & Alessandri, G. (2017). Vivere senza un lavoro: positivita e salute psicofisica in un campione di disoccupati. Giornale italiano di psicologia, 44(4), 993-1006.
Vecchione, M., & Alessandri, G. (2017). Un contributo alla validazione italiana del Portrait Values Questionnaire-Revised (PVQ-R). Giornale italiano di psicologia, 44(1), 159-180.
Alessandri, G., Deiana, G., Vecchione, M. (2013).I comportamenti di cittadinanza organizzativa. Rassegna di psicologia, 2(maggio-agosto), 29-50.doi: 10.7379/74639.
Zuffianò, A., Alessandri, G., & Roche-Olivar, R. (2012). Valutazione di un programma di sensibilizzazione prosociale: Young Prosocial Animation [Evaluation of a prosocial sensitization program: The Young Prosocial Animation]. Psicologia dell' Educazione, 2, 203-219.
Alessandri, G.& Dello Russo, S. (2012). Validità concorrente e predittiva del Test di Orientamento Motivazionale Versione generale (TOM-VG). Giornale Italiano di Psicologia, 39, 691-702.
Alessandri, G. (2012). Tre tipologie e Cinque Grandi Fattori per lo studio della personalità. Giornale Italiano di Psicologia, 38, 413-442.
Rosa, V. &Alessandri, G. (2010). L efficacia dei docenti: come promuovere l impegno nell organizzazione e la soddisfazione lavorativa. Prevenzione e Sicurezza, 3/4,15-26.
Alessandri, A., DiDomeicantonio, R., & Boccianti, S. (2010). Proprietà psicometriche della scala di orientamento positivo nel contesto lavorativo. Risorsa Uomo, 15, 22-33.
Rosa, V. &Alessandri, G. (2010). Teachers efficacy: promoting job commitment and job satisfaction. Prevention Today, 3/4,15-25.
Trombetta, C., Alessandri, G., & Vecchione, M (2009). Psychometric Properties of a Scale for Assessing the School Psychological Needs. Bollettino di Psicologia Applicata, 25, 31-41.
Alessandri, G., Vecchione, M., & De Franceschi, I. (2008). Ego Resiliency, Convinzioni di Autoefficacia Emotiva e Prestazione Lavorativa: Un Contributo Empirico. Risorsa uomo, 14, 1-14.
Alessandri, G., &Tomasetto, C. (2009). Approcci statistici e qualitativi all analisi del contenuto. Similarità, specificità ed una proposta di triangolazione. Rassegna di Psicologia, 25, pp. 309 336.
Gerbino, M. G., Alessandri, G., Caprara, G.V. (2008). Violenza valori ed impegno civico, Età evolutiva, 84, 88-96.
Tramontano, C., Alessandri, G. & G. Caprara, G. V. (2007). Le determinanti del pensiero positivo e della depressione nei giovani adulti: il contributo delle convinzioni di autoefficacia emotiva e interpersonale. Psicologia della Salute, 1, 83-100.
Alessandri, G., (2007). Soddisfazione e coinvolgimento lavorativo quali indicatori dell adattamento professionale dei docenti. Il ruolo delle convinzioni di efficacia, del clima scolastico e dell impegno lavorativo, Psicologia dell Educazione, 1, 405-422.
Alessandri, G. (2006).Essere docenti oggi: come gli insegnanti organizzano la propria attività quotidiana. Psicologia dell Educazione e della Formazione, 8, 225-50.
Alessandri, G. & De Gregorio, E., (2005). La fatica a scuola: stress e burnout in un indagine qualitativa, Psicologia dell Educazione e della Formazione, 7, 315-341.

VOLUMI

Alessandri, G., & Borgogni, L. (Eds) (2019). Psicologia delle risorse umane. Temi introduttivi. Franco Angeli, Milano.
Alessandri, G., & Borgogni, L. (Eds) (2018). Psicologia del lavoro: dalla teoria alla pratica (vol.1): L individuo al lavoro. Franco Angeli, Milano.
Alessandri, G., & Borgogni, L. (Eds) (2018). Psicologia del lavoro: dalla teoria alla pratica (vol.2): La ricerca e l intervento nelle organizzazioni. Franco Angeli, Milano.

CAPITOLI SU VOLUMI NAZIONALI

Alessandri, G. (2019). Overcontrol. In Ziegler-Hill, V. (Ed.) (2019).Encyclopedia of Personality and Individual Differences.
Tisak, J., Alessandri, G., & Tisak, M. S. (2018). A two-factor state theory. Springer Proceedings in Mathematics and Statistics.
Alessandri, G. (2019). Self Esteem in Adolescents. The Encyclopedia of Child and Adolescent Development, 1-10.
Alessandri, G. & Vecchione, M. (In Press). Personality Types across Cultures. In T. Church, (Ed.). The Praeger Handbook of Personality across Cultures (Vol. xx, pp. Xx). Praeger, CA.
Fukuzawa, A. Yamaguchi, S., Caprara, G. V., & Alessandri, G. (2011). Self-esteem Instability and Expectation for the Future amongst Italian Students. In J. Zhang, Y. Yang, L. Liu, & M. Zhou (Eds). Towards Social Harmony. A New Mission of Asian Social Psychology (Chapter 10, Volume 9: Progress in Asian Social Psychology Series). Educational Science Publishing House, China.
Caprara, G.V. & Alessandri, G. (2014). Optimal Functioning: A Review of Current Explorations on Positive Orientation, in Cooper, Saths (Ed); Ratele, Kopano (Ed), (2014). Psychology serving humanity: Proceedings of the 30th International Congress of Psychology, Volume 2: Western psychology. (pp. 202-214). New York, NY, US: Psychology Press.
Alessandri, G., Vecchione, M., & Caprara. G. V. (2012). On the social cognitive mechanisms leading to violence. In S. Jimerson, M. Furlong, A. Nickerson, and M. Mayer, Handbook of School Violence and School Safety: International Research and Practice (2nd Edition). London, Routledge.

CAPITOLI SU VOLUMI INTERNAZIONALI

Alessandri, G. (2014). Il capitale psicologico al lavoro. In Rolandi, A. (Ed.). Capitale psicologico. Conoscerlo, riconoscerlo, coltivarlo. Milano, Franco Angeli.
Trombetta, C., Sonnino, R., & Alessandri G. (2007). Il monitoraggio. In Trombetta C. (a cura di), Una sfida per la scuola (pp.93-11). Roma: Kappa.
Alessandri, G.& Trombetta C. (2007). Le ricerche nelle scuole. In Trombetta C. (a cura di) Una sfida per la scuola (pp. 35-77). Roma: Kappa.
Trombetta, C. & Alessandri G. (2007). I modelli psicologici nella scuola: dal modello consulenziale a quello del servizio, In Trombetta C. (a cura di) Una sfida per la scuola (pp. 11-33). Roma: Kappa.

MANUALI DI TEST

Alessandri, G., Consiglio, C., De Longis, E. (2019). Logic (Aptitudes Test). Utilia: Milano.
Alessandri, G., Borgogni, L., Cenciotti, R., & Theodorou, A. (2017). TEST PERS. Edizioni Utilia, Milano.
Caprara, G.V., Barbaranelli, C., Vecchione, M., Alessandri, G., Pacifico, M., Cinque, L. (2017). TPC - Turning Potentials into Capacities. Hogrefe, Firenze
Alessandri, G., Consiglio, C., & De Longis, E. (2017). Test LOGIC. Edizioni Utilia, Milano.
Caprara, G. V., Alessandri, G. & Steca. P. (2013). Positivity Test. La valutazione dell Orientamento Positivo. Manuale. Hogrefe, Firenze (questo manuale è stato tradotto e validato in quattro stati: Olanda, Inghilterra, Polonia, e Germania).

CHAIRED SIMPOSIA

Personal resources at work (with Mariola Laguna), held at European Conference on Personality, Zadar, 14-21 July. Presenters: Guido Alessandri, Evelina De Longis, Ewelina Patynowska, Ewelina Purc, Mariola Laguna, Marjan J. Gorgievski, Emilia Mielniczuk, Juan Antonio Moriano.
Positive Orientation: empirical evidencevand theoretical implications (with Tomasz Jankowski, Piotr K. Ole ), held at The 14th European Congress of Psychology, Milan 10- July, 2015. Presenters: Guido Alessandri, Beata Bajcar, Corrado Fagnani, Tomasz Jankowski, Kinga Lachowicz-Tabaczek, Piotr Ole , Carol Ryff, Michele Vecchione
Career, Guidance & Professional Development I (Chair) part of The 14th European Congress of Psychology, Milan 10- July, 2015. Presenters: Sergey Manichev, Anna Paszkowska-Rogacz, Stephanie Sauer, Chiara Annovazzi, Antanas Kairys Rui Mamede