ELEONORA PIROMALLI
Structure:
Dipartimento di FILOSOFIA
SSD:
GSPS-01/A

News

***ENGLISH BELOW***

 

AVVISO: il ricevimento studenti di giovedì 5 giugno è anticipato a mercoledì 4 giugno (sempre su appuntamento via e-mail). Nei giorni 12, 19 e 26 giugno non si terrà ricevimento studenti.

 

Avviso: chi voglia scrivermi per chiedere una tesi di laurea, prima di procedere è pregato di LEGGERE bene la sezione "Tesi di laurea" qui a seguire, in particolare per quanto riguarda le indicazioni per la prima mail di contatto.

 

Ricevimento

Il giovedì dalle 16:00 alle 18:00 in stanza 124 (primo piano di Villa Mirafiori), sempre previo appuntamento via e-mail. Nell'e-mail si prega di specificare il motivo per il quale si intende richiedere ricevimento.

 

Tesi di laurea

  • Dato l'alto numero di richieste, si prega di chiedere la tesi almeno otto mesi prima (L) o dieci-dodici mesi prima (LM) rispetto alla sessione in cui ci si vorrebbe laureare, di indicare nella prima mail di contatto in quale sessione si vorrebbe discutere la tesi, e di specificare chiaramente su quale argomento o autore si desidererebbe svolgere il lavoro. Sempre dato l'alto numero di richieste, purtroppo non sempre sarò in grado di accettarne di nuove.
  • E' compito dell* student* controllare gli adempimenti e le scadenze relative alla domanda di laurea (non dimenticarsi dell'elaborato "per la conoscenza di almeno una lingua straniera"; i laureandi magistrali devonbo scorrere tutta la pagina fino alla fine per trovare le informazioni che li riguardano).
  • La tesi andrà redatta secondo le norme di stile Sapienza usando il "sistema tradizionale" per i riferimenti bibliografici. Ricordarsi di numerare le pagine e, nel template del frontespizio fornito dall'ateneo, di correggere "Relatore" in "Relatrice"; nel caso, lo stesso vale per la dicitura "Laureando". 
  • La tesi che si porta in discussione e/o si deposita in segreteria non dovrà contenere nulla che non sia stato inviato alla docente con congruo anticipo e da questa approvato.

 

Appelli di esame

Gli esami si terranno in stanza 124 con inizio alle 9:00, a meno di diverse indicazioni della docente. Gli esami per il corso di laurea triennale si svolgono oralmente e in presenza, con l'unica eccezione della positività al Covid che andrà autocertificata.

Avviso sugli appelli d'esame straordinari: essi, come da indicazioni di Ateneo, sono riservati alle specifiche categorie sottoindicate, l'appartenenza alle quali andrà autocertificata da parte dell* student*.  Se non appartenenti a tali categorie, si prega di non scrivere per chiedere che vengano fatte eccezioni. Mi riservo di non rispondere a email che non tengano conto di questo avviso.

  • Sessione invernale 2025: 15/01/2025; 6/02/2025; 24/02/2025.
  • Appello straordinario di maggio, riservato agli studenti fuori corso, iscritti al tempo parziale, coloro che hanno completato tutte le annualità di frequenza, lavoratori, portatori di disabilità o con diagnosi di disturbi specifici dell’apprendimento, alle studentesse madri e agli studenti padri con figlio/i di età inferiore a tre anni, a coloro che hanno lo status di atleta, a chi risulta iscritto contemporaneamente a due corsi di studio, alle studentesse in stato di gravidanza, a caregiver familiari e giovani caregiver previa presentazione alla/al docente di idonea documentazione attestante lo status di caregiver o giovane caregiver quale il tesserino Caregiver della Regione Lazio o altro idoneo documento rilasciato da altre Regioni, studentesse e studenti con disturbo da deficit di attenzione/iperattività (ADHD), previa iscrizione al servizio Disabilità e DSa che poi fa la mediazione con le/i docenti. Appello esteso ai laureandi della IV sessione di laurea 2024-25: 5/05/2025. L'appartenenza alle categorie suddette andrà autocertificata per iscritto. Ovviamente, in questo appello non si può dare l'esame per il corso magistrale da 6 cfu che si tiene nello stesso anno e nello stesso periodo, bensì solo per corsi di anni passati.
  • Sessione estiva 2025: 4/06/2025; 30/06/2025; 14/07/2025.
  • Sessione di settembre 2025: 09/09/2025; 23/09/2025.
  • Appello straordinario di novembre, riservato agli studenti fuori corso, iscritti al tempo parziale, coloro che hanno completato tutte le annualità di frequenza, lavoratori, portatori di disabilità o con diagnosi di disturbi specifici dell’apprendimento, alle studentesse madri e agli studenti padri con figlio/i di età inferiore a tre anni, a coloro che hanno lo status di atleta, a chi risulta iscritto contemporaneamente a due corsi di studio, alle studentesse in stato di gravidanza, a caregiver familiari e giovani caregiver previa presentazione alla/al docente di idonea documentazione attestante lo status di caregiver o giovane caregiver quale il tesserino Caregiver della Regione Lazio o altro idoneo documento rilasciato da altre Regioni, studentesse e studenti con disturbo da deficit di attenzione/iperattività (ADHD), previa iscrizione al servizio Disabilità e DSa che poi fa la mediazione con le/i docenti. Appello esteso ai laureandi della II sessione di laurea 2024-25: 11/11/2025. L'appartenenza alle categorie suddette andrà autocertificata per iscritto. Ovviamente, in questo appello non si può dare l'esame per il corso triennale da 12 cfu (I anno) che si tiene nello stesso anno e nello stesso periodo, bensì solo per corsi di anni passati.
  • Sessione invernale 2026 (le date potranno subire variazioni): 14/01/2026;  4/02/2026; 18/02/2026.

 

Date di apertura e chiusura delle prenotazioni su Infostud per gli appelli d'esame: la prenotazione va fatta normalmente su infostud; sarà possibile farla dal giorno "data di apertura prenotazioni" fino al giorno "data chiusura prenotazioni", per ciascun appello. Si verrà esaminati in base all'ordine di prenotazioneATTENZIONE: non sarà possibile inserire nuove prenotazioni in seguito alla data di chiusura per ciascun appello, nemmeno su richiesta.

DATA APPELLO DATA APERTURA PRENOTAZIONI DATA CHIUSURA PRENOTAZIONI

13/11/2024

(straordinario)

28/10/2024 04/11/2024
15/01/2025 27/12/2024 08/01/2025
06/02/2025 15/01/2025 29/01/2025
24/02/2025 07/02/2025 17/02/2025
5/05/2025 (straordinario) 10/04/2025 26/04/2025
4/06/2025 15/05/2025 27/05/2025
30/06/2025 10/06/2025 22/06/2025
14/07/2025 01/07/2025 7/07/2025
09/09/2025 25/08/2025 2/09/2025
23/09/2025 10/09/2025 15/09/2025
14/01/2026 23/12/2025 6/01/2026

 

 

Corso semestre invernale anno 2024-2025 (ottobre-dicembre 2024)

Il corso di Filosofia politica per studenti del primo anno della laurea triennale inizierà il 1° ottobre 2024, si terrà a Villa Mirafiori in Aula I (ubicata nel giardino della villa, lato via Nomentana sotto la collinetta) e in Aula VI (all'interno dell'edificio, a destra della biblioteca). Esso seguirà i seguenti orari, con quarto d'ora accademico:

Martedì 9:00 - 12:00 (Aula I)
Mercoledì 8:00 - 11:00 (Aula I)
Giovedì ' 8:00 - 10.00 (Aula VI) Attenzione: dal 12 novembre anche la lezione del giovedì si terrà sempre in aula I
Se su altre pagine dell'Ateneo appare un orario diverso, si prega di ignorarlo e di fare riferimento a questo; presto tutte le fonti saranno aggiornate.
 
Informazioni e materiali attinenti al corso saranno condivisi lungo tutto il semestre sulla pagina Classroom con codice nsfhcr4. L'iscrizione alla pagina Classroom, da effettuarsi con l'account istituzionale, è necessaria per seguire il corso (anche da non frequentanti). In caso di problemi con l'iscrizione a Classroom (ma anche in caso di altri dubbi e necessità!) potete scrivermi una e-mail.
  1. Vai a classroom.google.com.
  2. Nella pagina Corsi, fai clic su Aggiungi ""e poiIscriviti al corso.
  3. Inserisci il codice e fai clic su Iscriviti.

 

 

ENGLISH VERSION

 

Course 2024-2025 - Political Philosophy in English language, LM, second semester

 

The course will be held in the second semester, starting on February 27, 2025, at Villa Mirafiori in Room XI, following this schedule with a 15-minute academic quarter:

Monday, 2:00–4:00 PM

Thursday, 2:00–4:00 PM

 

Course information and materials will be shared throughout the semester on the Classroom page with the code i3fuhgt. Enrollment in the Classroom page, using your institutional account, is required to follow the course. If you have any issues enrolling in Classroom (or any other questions or concerns!), feel free to send me an email.

 

To join the Classroom page:

  1. Go to classroom.google.com.
  2. On the Courses page, click Add ""e poiJoin class.
  3. Enter the code and click Join.

 

Corse program:

The course (in English and in seminar format) will start from these general questions: what is deliberative democracy? How does it differ from the democracy we are accustomed to? How can the latter be made more participatory, fair, and inclusive though deliberative democracy? To answer these questions, we will consider O'Flynn’s broad overview of the deliberative democracy expounded in the book Deliberative Democracy, which focuses on the main approaches to democratic deliberation. Then we will consider one of the most well-known and influential works in the field of deliberative democracy, namely Inclusion and Democracy by Iris Marion Young: in it, Young proposes a theory of “deep democracy” aimed at overcoming, from a deliberative perspective, the limitations of the democracies we know, and examines how this theory can be concretely applied in different political and social contexts (including everyday ones). We will also consider and discuss Young's stance on the relationship between deliberation and activism. The course will be organized in seminar format, with students presenting 30-minute reports on assigned parts of the program, followed by general discussion. Attending the course is highly recommended. Giving one’s oral presentation during the class seminar is mandatory.

The course will begin with traditional lectures for the first two weeks, before transitioning to a seminar format for the rest of the semester. In the seminar part, students will be expected to actively engage by orally presenting 30- or 40-minute reports on assigned parts of the program and participating in discussions. All care will be applied to effectively include also students with a limited-moderate proficiency in English, fostering a relaxed, supportive and welcoming atmosphere where communication across varying levels of language proficiency is seen as an opportunity rather than a barrier. Students will be given the flexibility to choose their preferred style for oral presentations. They may read their presentation with inflection (that is, reading it expressively, adding emphasis with one’s voice to convey meaning effectively, rather than delivering it with a flat, monotonous tone of voice). Alternatively, they can speak spontaneously without relying on prepared notes, or they may use their own notes as a guideline while speaking, as they wish. It will also be possible to use PowerPoint slides during one’s presentation.

Grading will be based on a written essay (in English) of a minimum length of 15,000 characters. Students are required to email their essay to the professor at least two weeks before their chosen exam date. Delays in submission will result in the postponement of paper grading, and grade registration, to the subsequent exam date. Individual grades for the paper will be communicated to each student at least three days before the exam date. Students may opt to discuss their grades with the professor on the day of the exam date, if they wish. The essay must analyze one chapter from any of the books or articles covered in the syllabus, critically examining it in relation to the other course materials. It is important to note that the chapter or article chosen for analysis in the final essay must be different from the one presented orally during the seminar.

The final grade will result from: 1. the written essay (40% of the grade); 2. the oral presentation that the student gave in front of their peers during the course (40% of the grade); 3. active participation in seminar discussions (20% of the grade). Students must demonstrate to be able to: 1. Understand the content of the texts discussed; 2. present them clearly, mastering the specialized vocabulary used by the authors and the fundamental concepts of the discipline; 3. identify the most relevant theoretical points and discussing them critically; 4. independently develop their own arguments related to the content covered. Fulfilling points 1 and 2 is a necessary condition for passing the exam. Grades higher than 27 will be awarded to those whose work meets all four points indicated.

 

Course reading list:

1. O’ Flynn, Deliberative Democracy, Polity Press, 2021.

2. Iris Marion Young, Inclusion and Democracy, Oxford University Press, 2000 (introduction, chapter 1, 2, 4, 5, 6).

3. Iris Marion Young, Activist Challenges to Deliberative Democracy, «Political Theory» 29 (2001), n. 5, pp. 670-690.

4. Robert B. Talisse, Deliberativist Responses to Activist Challenges: A Continuation of Young’s Dialectic, «Philosophy & Social Criticism», 31 (2005), n. 4, pp. 423-444.
5. Archon Fung, Deliberation Before the Revolution: Toward an Ethics of Deliberative Democracy in an Unjust World, «Political Theory», 33 (2005), n. 3, pp. 397-419.

 

 

Office Hours

Thursdays from 4:00 to 6:00 PM in room 124 (first floor of Villa Mirafiori), always by appointment via email. In the email, please specify the reason for requesting the appointment.

 

Exams

Exams will take place in room 124, starting at 9:00 AM, unless otherwise specified by the instructor. Exams for undergraduate courses (L) are oral and in person, with the only exception being a Covid-positive status, which must be self-certified. Exams for master's courses (LM) are written (see above), but students may opt to discuss their grades for the essay with the professor on the day of the exam call, if they wish.

Notice regarding extraordinary exam sessions: As per university guidelines, these are reserved for the specific categories listed below, and students must self-certify their eligibility. If you do not belong to these categories, please do not write to request exceptions. I reserve the right not to respond to emails that do not take this notice into account.

- Winter session 2025: 15/01/2025; 06/02/2025; 24/02/2025.
- May extraordinary session, reserved for out-of-course students, corse repeaters, working students, students with disabilities, DSA, student mothers and student fathers with children under three years old, as well as pregnant students: 5/05/2025. You cannot take the 6 CFU Master's course exam in this session, only exams from previous years.

- Summer session: 4/06/2025; 30/06/2025; 14/07/2025.

- September session: 09/09/2025; 23/09/2025.

- November extraordinary session, reserved for out-of-course students, corse repeaters, working students, students with disabilities, DSA, student mothers and student fathers with children under three years old, as well as pregnant students: 11/11/2025. Please note, you cannot take the 12 CFU first-year undergraduate course exam in this session, but only exams from previous years.

- Winter session 2026: 14/01/2026;  4/02/2026; 18/02/2026.

 

Exam Registrations

Exam registrations must be done via Infostud and are mandatory; otherwise, your grade cannot be recorded. They will be open from the "opening date" until the "closing date" for each exam date. You will be examined in the order of registration. NOTE: It will not be possible to add new registrations after the closing date for each session, not even upon request.

 

EXAM DATE OPENING DATE FOR REGISTRATION CLOSING DATE FOR REGISTRATION
15/01/2025 27/12/2024 08/01/2025
06/02/2025 15/01/2025 29/01/2025
24/02/2025 07/02/2025 17/02/2025
5/05/2025 (extraordinary) 10/04/2025 26/04/2025
4/06/2025 15/05/2025 27/05/2025
30/06/2025 10/06/2025 22/06/2025
14/07/2025 1/07/2025 7/07/2025
09/09/2025 25/08/2025 2/09/2025
23/09/2025 10/09/2025 15/09/2025
11/11/2025 28/10/2025 4/11/2025
14/01/2026 23/12/2025 6/01/2026