1055173 | INDIVIDUAL DIFFERENCES IN PERSONALITY AND TEMPERAMENT | 1º | 9 | ENG |
Obiettivi formativi L’insegnamento si propone di fornire agli studenti competenze teoriche e pratiche volte alla comprensione dei modelli teorici più rilevanti nello studio delle caratteristiche temperamentali e di personalità nel corso dello sviluppo, prestando particolare attenzione alla rilevanza delle differenze individuali nei modelli di intervento che mirano alla promozione del benessere e alla prevenzione dei comportamenti disadattivi nel corso del ciclo di vita. I risultati di apprendimento attesi sono: competenze nella comprensione critica dei modelli teorici della Psicologia del temperamento e della personalità nel ciclo di vita, competenze nella identificazione e analisi delle differenze temperamentali e della personalità nelle fasi diverse dello sviluppo; competenza nella progettazione e conduzione di progetti di promozione e di prevenzione universale.
Le lezioni frontali forniscono agli studenti la conoscenza dei principi di base che guidano l’identificazione degli indicatori connessi all’esame delle differenze individuali connesse alla promozione del benessere e alla prevenzione delle forme di disadattamento ne ciclo di vita.
Inoltre gli studenti avranno la possibilità di approfondire gli studi contemporanei sulle basi temperamentali e sullo sviluppo della personalità e di analizzare i programmi universali più accreditati, basati sulla evidenza scientifica.
Oltre alle lezioni frontali, le ore di laboratorio offrono agli studenti la possibilità di acquisire conoscenze avanzate di tipo pratico che si riferiscono alle procedure di assessment, così come all’analisi di singoli casi. Gli studenti esamineranno, in accordo con l’approccio dimensionale, i principali strumenti di valutazione della personalità e le differenti tipologie di profili di personalità e temperamento nel corso di vita associati al funzionamento adattivo e disadattivo.
Il laboratorio garantisce, quindi, l’acquisizione di competenze pratiche e tecniche nell’ambito della valutazione della personalità nei contesi della salute, del lavoro e giuridico forensi. La frequenza alle lezioni di laboratori è obbligatoria.
Obiettivi specifici. Conoscenza e comprensione: il superamento dell’esame garantisce di essere grado di comprendere e utilizzare gli strumenti per la valutazione delle dimensioni temperamentali e di personalità, così come i programmi di intervento basati sull’evidenza scientifica. Capacità di applicare conoscenza e comprensione: il superamento dell’esame garantisce di saper individuare gli indicatori che valutano la personalità nell’intero ciclo di vita e di saper pianificare progetti di intervento per bambini, adolescenti e adulti. Autonomia di giudizio: il superamento dell’esame implica l’acquisizione della capacità di giudicare in modo critico sia i modelli teorici sia gli strumenti di valutazione, riconoscendone vantaggi e svantaggi. Inoltre il superamento dell’esame consente di saper programmare progetti di promozione e di prevenzione. Queste capacità sono acquisite durante l’insegnamento tramite l’esposizione di report scientifici, di casi di studio contenenti i profili di personalità, sia nel corso delle lezioni frontali, sia durante il laboratorio. Abilità comunicative: il superamento dell’esame implica la capacità di utilizzare efficacemente gli strumenti comunicativi propri della presentazione di profili e di report scientifici. Capacità di apprendimento: il superamento dell’esame implica l’acquisizione di capacità di apprendimento trasversali che consentiranno allo studente di approfondire nel corso della sua carriera accademica e professionale i principali modelli teorici e applicativi e i programmi di intervento associati. Le capacità di apprendimento sono acquisite durante l’insegnamento ponendo enfasi – nelle lezioni frontali – sulla discussione sui modelli teorici e sull’analisi dei profili e proponendo modelli di stesura di programmi di promozione e prevenzione e proponendo – nel laboratorio – casi di studio di bambini, adolescenti e adulti.
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AAF1750 | FURTHER LINGUISTIC KNOWLEDGE | 1º | 3 | ITA |
Obiettivi formativi Gli studenti stranieri potranno utilizzare parte dei crediti (6 CFU) per acquisire ulteriori conoscenze linguistiche ottenendo
un livello B2 in italiano.
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10612098 | PERCEPTUAL AND COGNITIVE PROCESSING | 2º | 6 | ENG |
Obiettivi formativi General objectives
The course provides theoretical foundations to understand perceptual and cognitive processes as well as methodological know-how to concretely investigate them. The mechanisms sustaining perception and cog-nition will be interpreted as stages within an information-processing pipeline. In this respect, the course will explain empirical phenomena observed in psychophysics and cognitive sciences research, in the context of computational models of cognition. The course will endow students with analytical tools to interpret be-havioural measures and their limits, as well as reflect upon the inherently probabilistic nature of behaviour and decision-making. These concepts and tools will be presented in the context of healthy younger and older adults. Students will be encouraged throughout to develop critical thinking skills such that they could judge and effectively compare current models of information processing using psychophysical evidence in signal detection, recognition theory and more broadly evidence in the cognitive domains of perception, at-tention, and memory.
Specific objectives
Knowledge and understanding
Students will acquire basic knowledge of classical psychophysical and attention-based paradigms, and ru-diments about signal detection theory as well as understand their implications to threshold models and to control mechanisms of overt and covert attention. They will learn to contextualize these concepts within major modelling frameworks of the human mind. Thus, emphasis will be placed on students' learning to in-terpret how measures of human behaviour can be explained in terms of models.
Applying knowledge and understanding
During the laboratory, students will acquire practical skills mostly pertaining to the application of Signal De-tection Theory; learn to build and interpret graphical visualization of the data and understand how such data needs to be interpreted such that consistent and coherent conclusions are achieved. They will also learn to design experimental protocols to examine perceptual and cognitive processes; formulate hypothesis-drive predictions and select the best model that accounts for the empirical data.
Making judgments
By actively participating in frontal lectures and practical laboratory activities, students will learn to interpret behavioural measures and draw conclusions on the perceptual and cognitive domains involved in the spe-cific tasks examined.
Communication skills
Throughout the course, students will learn written and oral scientific communication skills. To do so, they will be required to write brief reports about papers assigned along the course, and critically discuss them in the class. In such “convince me” class discussions, students will learn to critically present scientific com-munications, i.e., journal papers, such that they will be able to introduce the rationale of a scientific study, present the results therein and draw critical conclusions about them, i.e., show strength and weaknesses. To complete the course students will be required to individually complete a short literature review present-ing conclusions to the class and so, consequently, acquire skills to prepare and communicate scientific in-formation to an audience.
Learning skills
Besides basic manuals about the topics, students will be requested to read key scientific papers. This expe-rience will foster their skills in autonomous reading of scientific literature, developing critical analyses, draw-ing conclusions and, possibly, also future directions about research on human cognition.
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PERCEPTUAL AND COGNITIVE PROCESSING LAB | 2º | 3 | ENG |
Obiettivi formativi General objectives
The course provides theoretical foundations to understand perceptual and cognitive processes as well as methodological know-how to concretely investigate them. The mechanisms sustaining perception and cog-nition will be interpreted as stages within an information-processing pipeline. In this respect, the course will explain empirical phenomena observed in psychophysics and cognitive sciences research, in the context of computational models of cognition. The course will endow students with analytical tools to interpret be-havioural measures and their limits, as well as reflect upon the inherently probabilistic nature of behaviour and decision-making. These concepts and tools will be presented in the context of healthy younger and older adults. Students will be encouraged throughout to develop critical thinking skills such that they could judge and effectively compare current models of information processing using psychophysical evidence in signal detection, recognition theory and more broadly evidence in the cognitive domains of perception, at-tention, and memory.
Specific objectives
Knowledge and understanding
Students will acquire basic knowledge of classical psychophysical and attention-based paradigms, and ru-diments about signal detection theory as well as understand their implications to threshold models and to control mechanisms of overt and covert attention. They will learn to contextualize these concepts within major modelling frameworks of the human mind. Thus, emphasis will be placed on students' learning to in-terpret how measures of human behaviour can be explained in terms of models.
Applying knowledge and understanding
During the laboratory, students will acquire practical skills mostly pertaining to the application of Signal De-tection Theory; learn to build and interpret graphical visualization of the data and understand how such data needs to be interpreted such that consistent and coherent conclusions are achieved. They will also learn to design experimental protocols to examine perceptual and cognitive processes; formulate hypothesis-drive predictions and select the best model that accounts for the empirical data.
Making judgments
By actively participating in frontal lectures and practical laboratory activities, students will learn to interpret behavioural measures and draw conclusions on the perceptual and cognitive domains involved in the spe-cific tasks examined.
Communication skills
Throughout the course, students will learn written and oral scientific communication skills. To do so, they will be required to write brief reports about papers assigned along the course, and critically discuss them in the class. In such “convince me” class discussions, students will learn to critically present scientific com-munications, i.e., journal papers, such that they will be able to introduce the rationale of a scientific study, present the results therein and draw critical conclusions about them, i.e., show strength and weaknesses. To complete the course students will be required to individually complete a short literature review present-ing conclusions to the class and so, consequently, acquire skills to prepare and communicate scientific in-formation to an audience.
Learning skills
Besides basic manuals about the topics, students will be requested to read key scientific papers. This expe-rience will foster their skills in autonomous reading of scientific literature, developing critical analyses, draw-ing conclusions and, possibly, also future directions about research on human cognition.
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PERCEPTUAL AND COGNITIVE PROCESSING | 2º | 3 | ENG |
Obiettivi formativi General objectives
The course provides theoretical foundations to understand perceptual and cognitive processes as well as methodological know-how to concretely investigate them. The mechanisms sustaining perception and cog-nition will be interpreted as stages within an information-processing pipeline. In this respect, the course will explain empirical phenomena observed in psychophysics and cognitive sciences research, in the context of computational models of cognition. The course will endow students with analytical tools to interpret be-havioural measures and their limits, as well as reflect upon the inherently probabilistic nature of behaviour and decision-making. These concepts and tools will be presented in the context of healthy younger and older adults. Students will be encouraged throughout to develop critical thinking skills such that they could judge and effectively compare current models of information processing using psychophysical evidence in signal detection, recognition theory and more broadly evidence in the cognitive domains of perception, at-tention, and memory.
Specific objectives
Knowledge and understanding
Students will acquire basic knowledge of classical psychophysical and attention-based paradigms, and ru-diments about signal detection theory as well as understand their implications to threshold models and to control mechanisms of overt and covert attention. They will learn to contextualize these concepts within major modelling frameworks of the human mind. Thus, emphasis will be placed on students' learning to in-terpret how measures of human behaviour can be explained in terms of models.
Applying knowledge and understanding
During the laboratory, students will acquire practical skills mostly pertaining to the application of Signal De-tection Theory; learn to build and interpret graphical visualization of the data and understand how such data needs to be interpreted such that consistent and coherent conclusions are achieved. They will also learn to design experimental protocols to examine perceptual and cognitive processes; formulate hypothesis-drive predictions and select the best model that accounts for the empirical data.
Making judgments
By actively participating in frontal lectures and practical laboratory activities, students will learn to interpret behavioural measures and draw conclusions on the perceptual and cognitive domains involved in the spe-cific tasks examined.
Communication skills
Throughout the course, students will learn written and oral scientific communication skills. To do so, they will be required to write brief reports about papers assigned along the course, and critically discuss them in the class. In such “convince me” class discussions, students will learn to critically present scientific com-munications, i.e., journal papers, such that they will be able to introduce the rationale of a scientific study, present the results therein and draw critical conclusions about them, i.e., show strength and weaknesses. To complete the course students will be required to individually complete a short literature review present-ing conclusions to the class and so, consequently, acquire skills to prepare and communicate scientific in-formation to an audience.
Learning skills
Besides basic manuals about the topics, students will be requested to read key scientific papers. This expe-rience will foster their skills in autonomous reading of scientific literature, developing critical analyses, draw-ing conclusions and, possibly, also future directions about research on human cognition.
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10612241 | EXPERIMENTAL METHODS IN SOCIAL NEUROSCIENCE | 2º | 9 | ENG |
Obiettivi formativi Obiettivi generali
Il corso mira a fornire una panoramica aggiornata delle teorie e delle aree di ricerca nell'ambito delle Neuroscienze Sociali e ad offrire una conoscenza omnicomprensiva dei metodi di ricerca utilizzati in tale ambito. Il corso ha due obiettivi. Il primo obiettivo è di promuovere la comprensione delle potenzialità sociali, cliniche e tecnologiche degli studi sulle funzioni sociali in individui neurotipici, durante lo sviluppo tipico e atipico e in pazienti psichiatrici e neurologici. Il secondo obiettivo è di rafforzare le abilità dello studente di reperire, comprendere, discutere e utilizzare le informazioni offerte dalle pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle neuroscienze sociali. Parte del corso si prefigge l’obiettivo di illustrare e far acquisire conoscenza diretta dei metodi propri della psicologia sociale (tipologie di disegni sperimentali, manipolazioni sperimentali, approcci statistici), attraverso l’analisi e la discussione critica della metodologia di ricerca adottata in una serie di articoli scientifici tratti da riviste scientifiche internazionali sul tema delle decisioni sociali e sulle variabili sociali, di personalità e i fattori emotivi che modulano tali processi decisionali.
Obiettivi specifici
- Comprendere i meccanismi cognitivi e neurali sottesi alle funzioni sociali (conoscenza e comprensione).
- Comprendere la rilevanza delle funzioni sociali per lo sviluppo delle funzioni cognitive di alto livello, in ambiti clinici e per finalità tecnologiche (applicare conoscenze e comprensione).
- Valutare criticamente gli approcci metodologici e l'impatto teorico di pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle Neuroscienze Sociali (effettuare valutazioni).
- Abilità di descrivere e commentare il contenuto di pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle neuroscienze sociali (abilità di comunicazione).
- Sviluppo delle abilità generali di approfondire gli studi in ambiti relati alle neuroscienze sociali quali la neuropsicologia, psicofisiologia, neuroscienze comportamentali (abilità di apprendimento).
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EXPERIMENTAL METHODS IN SOCIAL NEUROSCIENCE II | 2º | 3 | ENG |
Obiettivi formativi Obiettivi generali
Il corso mira a fornire una panoramica aggiornata delle teorie e delle aree di ricerca nell'ambito delle Neuroscienze Sociali e ad offrire una conoscenza omnicomprensiva dei metodi di ricerca utilizzati in tale ambito. Il corso ha due obiettivi. Il primo obiettivo è di promuovere la comprensione delle potenzialità sociali, cliniche e tecnologiche degli studi sulle funzioni sociali in individui neurotipici, durante lo sviluppo tipico e atipico e in pazienti psichiatrici e neurologici. Il secondo obiettivo è di rafforzare le abilità dello studente di reperire, comprendere, discutere e utilizzare le informazioni offerte dalle pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle neuroscienze sociali. Parte del corso si prefigge l’obiettivo di illustrare e far acquisire conoscenza diretta dei metodi propri della psicologia sociale (tipologie di disegni sperimentali, manipolazioni sperimentali, approcci statistici), attraverso l’analisi e la discussione critica della metodologia di ricerca adottata in una serie di articoli scientifici tratti da riviste scientifiche internazionali sul tema delle decisioni sociali e sulle variabili sociali, di personalità e i fattori emotivi che modulano tali processi decisionali.
Obiettivi specifici
- Comprendere i meccanismi cognitivi e neurali sottesi alle funzioni sociali (conoscenza e comprensione).
- Comprendere la rilevanza delle funzioni sociali per lo sviluppo delle funzioni cognitive di alto livello, in ambiti clinici e per finalità tecnologiche (applicare conoscenze e comprensione).
- Valutare criticamente gli approcci metodologici e l'impatto teorico di pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle Neuroscienze Sociali (effettuare valutazioni).
- Abilità di descrivere e commentare il contenuto di pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle neuroscienze sociali (abilità di comunicazione).
- Sviluppo delle abilità generali di approfondire gli studi in ambiti relati alle neuroscienze sociali quali la neuropsicologia, psicofisiologia, neuroscienze comportamentali (abilità di apprendimento).
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EXPERIMENTAL METHODS IN SOCIAL NEUROSCIENCE I | 2º | 6 | ENG |
Obiettivi formativi Obiettivi generali
Il corso mira a fornire una panoramica aggiornata delle teorie e delle aree di ricerca nell'ambito delle Neuroscienze Sociali e ad offrire una conoscenza omnicomprensiva dei metodi di ricerca utilizzati in tale ambito. Il corso ha due obiettivi. Il primo obiettivo è di promuovere la comprensione delle potenzialità sociali, cliniche e tecnologiche degli studi sulle funzioni sociali in individui neurotipici, durante lo sviluppo tipico e atipico e in pazienti psichiatrici e neurologici. Il secondo obiettivo è di rafforzare le abilità dello studente di reperire, comprendere, discutere e utilizzare le informazioni offerte dalle pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle neuroscienze sociali. Parte del corso si prefigge l’obiettivo di illustrare e far acquisire conoscenza diretta dei metodi propri della psicologia sociale (tipologie di disegni sperimentali, manipolazioni sperimentali, approcci statistici), attraverso l’analisi e la discussione critica della metodologia di ricerca adottata in una serie di articoli scientifici tratti da riviste scientifiche internazionali sul tema delle decisioni sociali e sulle variabili sociali, di personalità e i fattori emotivi che modulano tali processi decisionali.
Obiettivi specifici
- Comprendere i meccanismi cognitivi e neurali sottesi alle funzioni sociali (conoscenza e comprensione).
- Comprendere la rilevanza delle funzioni sociali per lo sviluppo delle funzioni cognitive di alto livello, in ambiti clinici e per finalità tecnologiche (applicare conoscenze e comprensione).
- Valutare criticamente gli approcci metodologici e l'impatto teorico di pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle Neuroscienze Sociali (effettuare valutazioni).
- Abilità di descrivere e commentare il contenuto di pubblicazioni scientifiche nell'ambito delle neuroscienze sociali (abilità di comunicazione).
- Sviluppo delle abilità generali di approfondire gli studi in ambiti relati alle neuroscienze sociali quali la neuropsicologia, psicofisiologia, neuroscienze comportamentali (abilità di apprendimento).
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Elective course | 2º | 12 | ENG |
Obiettivi formativi Capacità di applicare conoscenze, capacità di comprensione e abilità nell'affrontare tematiche nuove o non familiari, inserite in contesti interdisciplinari connessi al proprio settore di studio;
Capacità di apprendimento che consentano di studiare in modo auto-diretto o autonomo.
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1045031 | COGNITIVE NEUROIMAGING | 2º | 9 | ENG |
Obiettivi formativi Students will be provided a solid background on the main techniques used to image the human brain in vivo, and of their application in the cognitive neuroscientific field; a critical view of the validity and the limits of knowledge on the human mind derived by the application of such methods; a set of practical abilities in planning and analyzing cognitive neuroimaging experiments; and a series of conceptual tools to personally and critically evaluate results obtained by research in the field of cognitive neuroimaging.
Knowledge and understanding: Students will understand the historical and conceptual foundations of cognitive neuroscience; will be able to fully appreciate the potentials and the limits of recording brain signals as a tool for understanding the functional architecture of the human mind; will know the basic technical characteristics of the main neuroimaging techniques; will master the main experimental paradigms employed in functional neuroimaging experiments; will understand the statistical foundations of data analysis as applied to neuroimaging data.
Applying knowledge and understanding: Students will become competent in planning and implementing cognitive tasks to be associated with neuroimaging techniques and research protocols for studying neurophysiological mechanisms underlying cognitive functions in clinical and pre-clinical fields and in the interpretation of imaging results, in designing full experiments, including the data analysis strategy, while avoiding common pitfalls and methodological problems.
Making judgements: Students will be able to read and fully understand papers in the cognitive neuroimaging literature and to critically evaluate their methods and conclusions, identifying their potential impact and conceptual and methodological issues.
Communication skills: Students will become competent in writing short project proposals and in presenting their proposals orally in a limited amount of time with the help of slides.
Learning skills: Students will develop instrumental and research skills useful for acquiring further knowledge.
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AAF2386 | PROFESSIONALIZING INTERNSHIP | 2º | 20 | ITA |
Obiettivi formativi Obiettivi generali
Il TPV si sostanzia in 20 CFU di attività pratiche contestualizzate e supervisionate finalizzate a un apprendimento situato e allo sviluppo delle competenze e delle abilità procedurali e relazionali fondamentali per l’esercizio dell’attività professionale. Le attività di TPV sono divise in attività che possono essere svolte nella struttura di appartenenza del CdLM o in strutture esterne convenzionate (Fondazione Santa Lucia IRCCS, Istituto di Scienze e Tecnologie della Cognizione, Istituto di Biologia Cellulare e Neurobiologia). Come da regolamenti vigenti, le attività comprendono l’uso degli strumenti conoscitivi e di intervento per la prevenzione, la diagnosi, le attività di abilitazione e riabilitazione, di sostegno in ambito psicologico rivolte alla persona, al gruppo, agli organismi sociali e alle comunità, nonché le attività di sperimentazione, ricerca e didattica.
Obiettivi specifici
Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding).
Lo studente dovrà apprendere a comprendere le richieste che sostanziano l’attività dello psicologo in diversi contesti in cui opera lo psicologo professionista.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding).
Lo studente dovrà saper applicare in modo autonomo metodi e tecniche professionali così come a declinare in maniera pratica la comprensione dei casi tipici della professione di psicologo.
Autonomia di giudizio (making judgements).
Lo studente dovrà acquisire autonomia di giudizio in merito alle pratiche e decisioni da implementare nei vari contesti e per le varie finalità professionali.
Abilità comunicative (communication skills).
Lo studente avrà acquisito la capacità di comunicare con l’utenza e con professionisti di varia e diversa formazione per collaborare efficacemente.
Capacità di apprendimento (learning skills).
Lo studente avrà acquisito la capacità di apprendere in contesti pratici diversi e tipici della professione di psicologo che comprendono la gestione di aspetti etici e deontologici nella relazione col paziente e nella gestione degli aspetti di ricerca.
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Gruppo OPZIONALE | | | |
Gruppo opzionale | | | |