Professional Opportunities

Profile: Psychologist
Roles:

a) Evaluation of a typical and atypical development from a systemic-contextual viewpoint 
b) Evaluation of the neurodevelopmental disorders
c) Evaluation of risk and protection factors of development
d) Planning and realisation of interventions to support development and learning
e) Planning and realisation of interventions of promotion of children, adolescents, and youths' psychological development
f) Consultant for educational innovation on the themes of inclusion, screening, special educational needs, truancy, and promotion of social abilities
g) Consultant in projects aimed at eliminating from educational contexts phenomena of gender discrimination/segregation or social exclusion
h) Consultant for the development of good organisational, professional, and educational practices in group homes, social cooperatives, and non-profit institutions.
Competences: Skills in viewing the issues connected to the typical and atypical development, and to research and/or training abilities from a lifespan standpoint. Skills in using the evaluation methods of cognitive, emotional, and social functioning based on the critical evaluation of research results in developmental psychology, allowing the professional to modify these tools or to create new ones in function of specific development stages. Understanding of logic and purposes of the prevention and intervention programmes in the typical and atypical development.
Job Opportunities:

Public and private centres of psychodiagnostic evaluation and psychological intervention for children and adolescents.
Professional associations and offices where interventions aimed at supporting development and learning are carried out.
Healthcare units.
Professional offices dealing with evaluation and care of neurodevelopmental disorders.
Local services and developmental rehabilitation centres. 
Cooperatives promoting interventions in favour of children and adolescents with learning disorders, intellectual disability, and autism spectrum disorders.
Social and non-profit cooperatives operating in the promotion of interventions for the development of good organisational, professional, and educational practices.
Educational and scholastic institutions, both public and private, dealing with projects on the themes of inclusion, screening, special educational needs, truancy, promotion of social abilities and of individual differences.

"Per identificare il profilo delle competenze professionali e degli obiettivi di apprendimento sono stati esaminati i profili di competenze identificati da a enti di formazione nazionali e internazionali: Associazione Italiana per la Ricerca e l'Intervento nella Psicopatologia dell'Apprendimento (http://www.airipa.it/); Associazione Italiana Dislessia (www.aiditalia.org); Associazione Italiana Disturbi Attenzione e Iperattività (http://www.aidaiassociazione.com/); Associazione Ricerca sulle cerebro potenzialità (http://www.aerreci.org/); Associazione Italiana per lo Studio delle Disabilità Intellettive ed Evolutive (http://www.airim.it/); Psicologo a scuola (http://www.psicologi.fvg.it/allegati/notizie/allegato120.pdf); Attività psicologiche nelle scuole (http://www.ordinepsicologilazio.it/esercitare/competenze/com_scuola/); Lo psicologo in asilo nido e scuola materna (http://www.psiconline.it/categories.php?op=newindex&catid=19; http://www.psicologialavoro.it/psicologi-e-impresa-nido/2012/07/); Lo psicologo e il Terzo Settore. (http://www.ordinepsicologilazio.it/ordine_psicologi/esercitare/competenz...) Osservatorio nazionale per l'integrazione degli alunni stranieri e l'educazione interculturale (archivio.pubblica.istruzione.it/dgstudente/.../osservatorio.pdf); Developmental Psychology (http://www.apadivisions.org/division-7/); Developmental Psychology and Clinical Practice (http://www.ucl.ac.uk/psychlangsci/); Developmental Science (http://www.yorku.ca/gradpsyc/field4/index.html); Developmental Program in Psychology (http://psychweb.uoregon.edu/graduates/intellectualcommunities/developmental); Developmental Psychology (http://www.lsa.umich.edu/psych/programareas/developmentalpsychology) 16/05/2017
Profilo professionale e sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureatiQUADRO A2.a
Questa consultazione suggerisce che un settore in cui sta emergendo una richiesta di competenze psicologiche specializzate è quello delle famiglie e delle classi scolastiche in cui sono presenti bambini con disturbi evolutivi, disturbi specifici dell'apprendimento (DSA), bisogni educativi speciali (BES) determinati da specifiche condizioni sia individuali che socio-culturali. L'Ordine degli Psicologi del Lazio ha fornito il più recente rapporto, relativo alla presenza degli psicologi nelle strutture scolastiche della regione. In base a tale rapporto, su 508 interviste effettuate, il 70% del personale coinvolto nei progetti risulta costituito da Laureati magistrali in Psicologia. Sembra pertanto utile fornire ai nostri laureati delle competenze aggiuntive a quelle curriculari allo scopo di essere in grado di progettare offerte di lavoro nell'ambito scolastico, che sembra allo stato attuale un'importante committenza per i nostri laureati. All'obiettivo formativo di creare competenze per la valutazione e l'intervento dei disturbi dello sviluppo e dell'apprendimento nel contesto di uno stretto rapporto con le istituzioni educative il nostro corso di laurea dedica i seguenti insegnamenti: Psicologia e scuola, Psicologia dei gruppi e delle organizzazioni educative, Disturbi dell'apprendimento e dello sviluppo cognitivo: valutazione e intervento.
Un altro settore importante è quello delle dipendenze patologiche da internet e dall'uso di sostanze negli adolescenti. Per formare competenze professionali in quest'ambito il corso di laurea ha introdotto l'insegnamento Adolescenti a rischio: valutazione e intervento che prevede, a partire dal prossimo anno accademico, un totale di 9 crediti (con 3 crediti di laboratorio)."