PSYCHOLOGY OF CONSUMPTION AND PUBLICITY
Channel 1
FLAVIA ALBARELLO
Lecturers' profile
Program - Frequency - Exams
Course program
The course will focus on the following topics, which will be divided into two main modules
- Social cognition: schemas and categories; automatic versus controlled cognitive processes; cognitive biases; social perception; social judgement, social attribution. Self, self-presentation, social reputation management. Social and organizational identity. Moral implications of organizational communication management.
- Language and the construction of social reality: Concreteness and abstraction of linguistic terms and their inductive potential; theories on social communication. Communication in the health domain.
_Persuasion
Prerequisites
The course requires knowledge of the basic psychosocial processes and of the methodology of psychosocial research
Books
CIl programma dell'esame da 9 CFU di Psicologia dei consumi e della pubblicità si compone di 2 testi (più dispense che saranno all’occorrenza fornite dai docenti):
Testi programma prof. Flavia Albarello
Castelli, L. (2004). Psicologia sociale cognitiva: Un'introduzione. Roma: Editori Laterza.
Verrano dati materiali aggiunti da preparareil superamento del corso:
- Crisp, R. J. & Turner, R. (2021). Psicologia sociale. Bologna: UTET (cap 14.3 “Salute”).
- Hogg, M. A., & Vaughan, G. H. (2023). Psicologia sociale. Teoria e applicazioni. Milano: Pearson (cap. 11 “Cultura e comunicazione”).
- Palmonari, A., Cavazza, N. & Rubini, M. (2002). Psicologia sociale (2° edizione): Bologna: Il Mulino (cap. 5 “Le relazioni sociali”)
- Lotto, L & Rumiati, R. (2013). Introduzione alla psicologia della comunicazione. Bologna: IL Mulino (Cap. X e Cap. XIII)
- Ellemers, N. & de Gilder, D. (2023).L’organizzazione etica. Sant’Arcangelo di Romagna: Maggioli Editore (cap. 5 “Diversità ed Inclusione” e cap. 7 “Relazioni con gli stakeholders”)
Testi programma prof.ssa Elena Bocci
Cavazza, N. (2018). La persuasione. Bologna: Il Mulino
Verranno eventualmente forniti della docente materiali aggiunti da preparare per il superamento del corso.
Frequency
not mandatory
Exam mode
Module 1 prof. Albarello
Written exam: 31 questions with multiple choices answers
Students attending the class in person should present a group assignment, substituting 1/3 of the written exam (resulting in only 21 questions). The required group assignment consists of a written analysis of an existing health campaign underlying its social-cognitive and communication roots and eventual suggestions for further implementation of such a campaign.
- Lesson code1041927
- Academic year2025/2026
- CourseScientific Biomedical Communication
- CurriculumCurriculum unico
- Year2nd year
- Semester2nd semester
- SSDM-PSI/05
- CFU9
- Subject areaDiscipline sociali, informatiche e dei linguaggi