Course program
The study of the environmental criticalities of the ocean begins with the most remote experiences of man with the aquatic environment; this has represented since ancient times the fundamental place of discovery, transit, trade, expansion of man, as well as food supply. Recapping the events of the relationship of discovery of the ocean environment is the first part of the course, which introduces the study of the relationship between man and the sea that has become critical today in terms of environmental impact. The chemical-physical characteristics of water will be taken into consideration and then considered the ways and effects of its alteration depending on the type of pollution induced by human communities and particularly produced by some activities.
Prerequisites
No requirements
Books
Per la parte del programma curata da D. Pavia:
- per gli studenti di Scienze Geografiche per L'Ambiente e la Salute:
• capp. 1, 2 e 3 di Bagliani M., Dansero E., Politiche per l'ambiente: dalla natura al territorio, UTET Università, Torino, 2011 (Editore, Bib. Geografia, Bib. nazionale);
• capp. 1 e 2 di Favretto A., Cartografia nelle nuvole, Pàtron, Bologna, 2016 (Editore, Bib. Geografia, Bib. nazionale).
per gli studenti di Mediazione linguistica e interculturale, Studi storico-artistici e altri CDS:
• capp. 1, 2 e 3 di Bagliani M., Dansero E., Politiche per l'ambiente: dalla natura al territorio, UTET Università, Torino, 2011 (Editore, Bib. Geografia, Bib. nazionale);
• capp. 1, 5, 8 (parr. 8.1, 8.2, 8.3, 8.4), 9 e 10 di De Vecchis G., Fatigati F., Geografia generale: un'introduzione, Carocci, Roma, 2016 (Editore, Bib. Geografia, Bib. nazionale).
Per la parte del programma curata da L. Romagnoli:
• Romagnoli L., Oceano da narrare (in corso di stampa):
• cap. 2 - Immaginare, osservare, descrivere l’oceano;
• cap. 4 - Caratteristiche chimico fisiche delle acque dell’oceano;
• cap. 7 - Inquinamenti e crisi ecosistemiche nell’oceano;
NB: essendo il libro in corso di stampa, saranno messi a disposizione solo per gli studenti che abbiano frequentato almeno 12 delle 21 ore previste per la parte del corso tenuto da Luca Romagnoli, i file in PDF dei 3 capitoli indicati e altri eventuali materiali didattici.
Per la parte del programma curata da D. Pavia: non sono previste distinzioni tra studenti frequentanti e no.
Per la parte del programma curata da L. Romagnoli:
• 1 - https://www.unich.it/sites/default/files/allegatiparagrafo/18-11-2014/lezione_61.pdf (sono 23 slides sui caratteri geochimici dell’idrosfera);
• 2 - ISPRA, Quaderni delle Emergenze ambientali in mare 01
https://www.isprambiente.gov.it/files/pubblicazioni/quaderni/ricercamarina/Quadernon.1Sversamentodiidrocarburiinmare.pdf (pp. 7-52, pp. 85-124, più glossario pp. 153-155).
Frequency
For the purposes of the program and exam papers, students who have attended at least 60% of the class hours are considered attending students.
Exam mode
Oral examination on the topics covered during the course and contained in the handouts provided by the teacher (only for attending students).
Texts indicated for non-attending students.
Lesson mode
Classroom lesson with computer teaching aids