HUMAN PERFORMANCE MANAGEMENT IN AVIATION

Obiettivi formativi

Human Factors (HF) is a core area for ensuring the success of aviation operations. This module provides an introduction to the understanding of HF and their integration in design and operations of complex aviation systems. The coursework presents diverse HF theories and methods (including HTA, SHERPA, Accimaps, FRAM) to model the complexity of sociotechnical systems, and critically appraise their outputs. The importance of Human-centred design is discussed in modern operational contexts, especially in relation to automation, distributed situation awareness, and organizational integration. The course is complemented by macro-ergonomics, and cognitive ergonomics. Learning objectives After completing this course, the student will be able to: Critically appraise major HF theories and their relevance for high-risk systems. Explain the role of humans, teams and organizations in modern work processes. Identify the role of automation in modern industrial socio-technical systems, and model different human-machine collaborative settings. Interpret and apply anthropometric and environmental data for the design and the assessment of operations. Model the cognitive capability of humans in terms of situation awareness, decision making, and communication Select and apply HF methods for design and/or evaluation of socio-technical systems functionalities. Conduct critical task analyses and human reliability/ human factors assessments. Formulate and test hypotheses and design solutions with implications on human workload, fatigue risk management, ergonomics, and mission performance. Develop a human factors case for air traffic, flight, ground and maintenance operations. Communicate the results of a qualitative and a quantitative HF analysis and design results, both written and orally.

Canale 1
RICCARDO PATRIARCA Scheda docente

Programmi - Frequenza - Esami

Programma
1. Introduction to Human Factors and Ergonomics in aviation 2. Human-Centered Design 3. Cognitive workload, fatigue, and rostering 4. Human-Automation & Human-AI interaction 5. Resilience & Graceful extensibility in aviation systems
Prerequisiti
- Basic notions of risk/hazard management - Reason Swiss Cheese Model
Testi di riferimento
Dispense fornite dal docente
Frequenza
Non obbligatoria, ma fortemente raccomandata
Modalità di esame
Il voto finale si compone di due parti: - elaborati scritti sui temi del corso; - un esame orale che verifica la comprensione teorica, la precisione e la profondità nell’affrontare gli esercizi proposti. La valutazione è espressa in trentesimi: 18–20 punti – possiedi soltanto una conoscenza di base degli argomenti. 21–23 punti – dimostri un livello medio di conoscenza. 24–25 punti – sai applicare ciò che conosci a problemi pratici semplici. 27–28 punti – applichi con efficacia le tue conoscenze alla soluzione di problemi complessi. 29–30 e lode – eccelli nell’applicare le tue conoscenze, comunichi con chiarezza e dimostri un forte pensiero critico. Per superare il corso è necessario ottenere almeno 18/30.
Modalità di erogazione
Lezioni frontali per il raggiungimento degli obiettivi primari, casi di studi ed esercizi per il raggiungimento di obiettivi specifici. Microsoft Teams del corso per caricamento materiali, approfondimenti e comunicazioni.
  • Anno accademico2025/2026
  • CorsoIngegneria aeronautica - Aeronautical engineering
  • CurriculumGestione ed operazioni nell'aviazione civile e sistemi di volo
  • Anno2º anno
  • Semestre2º semestre
  • SSDING-IND/17
  • CFU3