Programma
This course explores the contribution of savants and proto-scientists, a few of them residing in Rome like Athanasius Kircher,SJ, to the production and transmission of knowledge about East Asia during the XVII century. Selected topics in the history of science will be explored during the second semester.
The student will know the contribution of Jesuit savants, like Athanasius Kircher, Jean Baptiste du Halde, and others, to the production and circulation of knowledge about China in early modern Europe; he/she will be able to place this body of knowledge within the larger context of the scientific debates of the time, mainly those concerning cosmology, diversity, technological mastery and scientific primacy.
Syllabus:
Week 1: Science and Religion during the Early Modern Age 1
Week 2: Science and Religion during the Early Modern Age 2
Week 3 - Catholicism and Early Modern Science
Week 4 - Reflection Paper Submission
Week 5 - Jesuit Science at the Roman College
Week 6 - The Shape of the Earth in Europe and China
Week 7 - Athanasius Kircher, the Roman College Museum and Scientific Culture in Rome
Week 8 - Athanasius Kircher and the Spread of Knowledge about China in Europe and beyond
Week 9 - Hierarchising Humankind
Week 10 - Colonising as a "Civilising Mission". The Aftermath of the Industrial Revolution 1
Week 11 - Colonising as a Civilising Mission: the Aftermath of the Industrial Revolution 2
Week 12 - Term Paper Submission and Informal Presentation of Individual Research.
All the weekly readings are available on Perusall, an LLM tool accessible on Elearning Sapienza Moodle. Course short name: SCIENCECHINA
Prerequisiti
This course is open to graduate students, exchange and Erasmus students.
Testi di riferimento
Paula Findlen (ed.), Athanasius Kircher, SJ. The Last Man Who Knew Everything, London, Routledge, 2004, selected chapters;
Mordechai Feingold, ‘Jesuits: Savants’, in Mordechai Feingold (ed.), Jesuit Science and the Republic of Letters, Cambridge (MA), The MIT Press, 2003, pp.1-45;
Paula Findlen, “Scientific Spectacle in Baroque Rome: Athanasius Kircher and the Roman College Museum”, in Mordechai Feingold (ed.), Jesuit Science and the Republic of Letters, Cambridge (MA), The MIT Press, 2003, pp. 225-284;
Rivka Feldhay, Galileo and the Church. Political Inquisition or Critical Dialogue?, Cambridge, CUP, 1995, selected chapters.
All readings are available on Perusall through Moodle. Course short name: SCIENCE/24
Modalità insegnamento
Graduate students, graduate exchange and Erasmus students may enroll for this course. Kindly note that you must provide evidence of having taken the following courses either during their undergraduate or graduate studies: Chinese, History of China, Early Modern History and History of Science. Knowledge of Chinese and Latin is mandatory. Erasmus students who do not have the above mentioned courses on their Transcript of Records will not be accepted. They should note that directed study consists of independent research or fieldwork and additional hours of academic assignments. According to Sapienza’s Statute, 1 CFU is equal to 22 hours of directed study and 6 CFU is equal to one semester of study. Student’s progress will be rigorously monitored by academic supervisors. This course runs through the Spring semester. Graduate students may also submit an independent research plan on one of the topics dealt with in this course.
Frequenza
La frequenza è fortemente consigliata.
Modalità di esame
Lettura e scrittura, relazioni su visite a siti di interesse a Roma, partecipazione a gruppi di discussione, presentazioni individuali o di gruppo. Per gli studenti che frequentano regolarmente le lezioni non è previsto un esame finale, ma una tesina su un argomento concordato con il docente deve essere consegnata entro una settimana dalla fine del corso.
Gli studenti che non possono frequentare le lezioni, ma che desiderano ricevere crediti per questo corso, devono sostenere un esame orale su tutti gli argomenti e le letture trattati durante il semestre e presentare un saggio finale su un argomento concordato in anticipo con la docente.
Bibliografia
Letture integrative e di approfondimento disponibili su Moodle. Si prega di iscriversi accedendo al link che si trova a destra sulla pagina docente: https://corsidilaurea.uniroma1.it/it/users/elisabettacorsiuniroma1it
Modalità di erogazione
La modalità di svolgimento di questo insegnamento è "invertita" (flipped classroom). Ciò significa che gli studenti e le studentesse sono invitati a leggere il materiale proposto settimanalmente tramite accesso a Perusall (LT esterno di Moodle), commentando e annotando i testi, inserendo domande nei punti poco chiari.
Durante le lezioni, dopo una breve introduzione da parte della docente, si avvierà una discussione basata sui commenti apportati alle letture, fornendo risposte ai quesiti.
La modalità di svolgimento è dunque fortemente interattiva e stimolante. Questo ambiente di apprendimento è ideale per gli studenti di magistrale perché favorisce lo sviluppo di abilità critiche, abitua alla riflessività e sviluppa le capacità metacognitive.