Philology of Italian literatures II

Course objectives

The student has to know the fundamental principles of textual criticism and how to use the most important literature; he/she has to be able to use the aforementioned knowledge to study texts of Italian literature written in Latin and Italian; he/she has to acquire skills and competences for reading a critical edition, especially as regards the methods used in the constitutio textus; he/she has to manage to communicate, also to non-scholarly audiences, what he has learnt, to illustrate the main philological problems of a text and the possible solutions; he/she has to prove that he will manage to deal adequately with more advanced studies in the field of textual philology.

Channel 1
MARCO GRIMALDI Lecturers' profile

Program - Frequency - Exams

Books
1) Marco Grimaldi, "Filologia dantesca. Un'introduzione", Roma, Carocci, 2021. 2) Dante Alighieri, "Rime", a cura di Claudio Giunta, Milano, Mondadori, 2014. 3) Marco Grimaldi, "Dante lirico. Saggi sulle ‘Rime’", Firenze, Vallecchi, 2024. 4) Marco Grimaldi, Alessandro Pilosu, "Dante: Tre donne intorno al cor", Roma, Carocci, 2025. Durante il corso e all'atto dell'esame sarà data per scontata la conoscenza dei fondamenti della metrica italiana. Chi lo ritiene necessario potrà studiare: Costanzo Di Girolamo, "Manualetto di metrica italiana", Roma, Carocci, 2021. In aggiunta al programma ordinario i non frequentanti dovranno studiare: "La lirica italiana. Un lessico fondamentale (secoli XIII-XIV)", a cura di L. Geri, M. Grimaldi e N. Maldina, Roma, Carocci, 2021.
Channel 2
MAURIZIO CAMPANELLI Lecturers' profile

Program - Frequency - Exams

Course program
Il corso avrà per oggetto la poesia delle accademie romane tra la fine del Seicento e la prima metà del Settecento, con particolare riguardo ai testi degli Infecondi, dell’Accademia di Cristina di Svezia e dell’Arcadia. Si esamineranno, con attenzione agli aspetti più propriamente filologici, testi che illustrino le varie fasi di vita della poesia accademica, dalla composizione alla recita, dalla conservazione archivistica alle stampe, sia quelle apparse a cura della singola accademia in raccolte collettive, sia quelle autonomamente curate dai singoli autori. I testi presi in esame saranno pressoché tutti in latino. Per coloro che non vogliano affrontare testi latini è predisposto il programma per non frequentanti, che mette lo studente di fronte a due fondamentali tipologie di edizione critica: un testo tradito da molti manoscritti in assenza dell’originale e dell’archetipo (Anonimo Romano) e una collezione di testi di cui sia possibile ricostruire le vicende redazionali attraverso le carte dell’autore, singole stampe, talora autorizzate dall’autore, talaltra no, e sillogi stampate durante e dopo la vita dell’autore (Parini). Il libretto dapontiano del Così fan tutte servirà a rendere edotti gli studenti, frequentanti e non, di questo genere di poesia; per l’esame andrà preparata la sola parafrasi del testo. La conoscenza degli aspetti storico-letterari dei testi è presupposta. Le edizioni dell’Anonimo Romano e di Parini saranno disponibili sulla piattaforma e-learning.
Prerequisites
A good knowledge of Latin language is recommended to attend the classes.
Books
Program for the students who attend the course: Anonimo Romano, Cronica, a cura di G. Porta, Milano 1979, pp. I-XVI, 1-340, 443-531 (with M. Campanelli, “Benché io l’aia ià fatta per lettera”: gli inserti latini nella Cronica di Anonimo Romano, «Filologia e Critica», 37, 2012, pp. 3-29, downloadable from Academia.edu). Students cannot prepare the exam using the Adelphi editio minor (1981), which does not have the critical apparatus; on the other hand this edition may be useful for paraphrasing, since it contains a final glossary. The Arcadian Republic: anthology of Latin and Italian texts, in prose and verse, by G. M. Crescimbeni, G. V. Gravina, V. Leonio, M. G. Morei, A. Guidi and others. The texts covered by the course will be uploaded on the teacher's web page on the Faculty website a few days before each lesson or will be distributed during the lessons. The text of the Anonimo Romano is available on the e-learning platform. Lorenzo Da Ponte, Così fan tutte. Suggested edition: L. Da Ponte, Libretti viennesi. La prima edizione completa con dieci inediti, a cura di L. Della Chà, Parma, Fondazione Pietro Bembo / Guanda, 1999; but any edition will do. Program for the students who do not attend the course: Anonimo Romano, Cronica, a cura di G. Porta, Milano 1979, pp. I-XVI, 1-340, 443-531 (with M. Campanelli, “Benché io l’aia ià fatta per lettera”: gli inserti latini nella Cronica di Anonimo Romano, «Filologia e Critica», 37, 2012, pp. 3-29, available on M. Campanelli's page in Academia.edu). Students cannot prepare the exam using the Adelphi editio minor (1981), which does not have the critical apparatus; on the other hand this edition may be useful for paraphrasing, since it contains a final glossary. G. Parini, Le Odi, edizione critica a cura di Dante Isella, Ricciardi, Milano - Napoli, 1975. For paraphrasing and commenting on the text of the Odes, students could rely on the edition by Nadia Ebani (Fondazione Pietro Bembo / Ugo Guanda Editore 2010), also available at the Monteverdi Library. The texts of the Anonimo Romano and Parini are available on the Sapienza e-learning platform. Lorenzo Da Ponte, Così fan tutte. Suggested edition: L. Da Ponte, Libretti viennesi. La prima edizione completa con dieci inediti, a cura di L. Della Chà, Parma, Fondazione Pietro Bembo / Guanda, 1999; but any edition will do.
Frequency
Lectures will focus on analyzing the text from a stylistic and historical-cultural perspective. PowerPoint presentations or other audiovisual aids will not be used. Students are required to take notes of the lectures, which will then be used to pass the exam.
Exam mode
The test will consist of a written exam in a classroom; the student will have to paraphrase in modern Italian, contextualize and comment on the philological features of the text, with reference to the notes of the critical apparatus, a passage from the Cronica of the Anonimo Romano and some stanzas of a Parini’s ode, and a passage from Da Ponte’s libretto. The time available will be 125550 minutes. Attending students will also do the exam in written form, paraphrasing in modern italian, contextualizing, and commenting on the philological aspects of a passage from the Anonimo’s Cronica, and paraphrasing a passage from Da Ponte’s libretto; they will also be required to translate, to put the ictus on the verses and to comment two passages of the Latin texts read in class.
Bibliography
Program for the students who attend the course: Anonimo Romano, Cronica, a cura di G. Porta, Milano 1979, pp. I-XVI, 1-340, 443-531 (with M. Campanelli, “Benché io l’aia ià fatta per lettera”: gli inserti latini nella Cronica di Anonimo Romano, «Filologia e Critica», 37, 2012, pp. 3-29, downloadable from Academia.edu). Students cannot prepare the exam using the Adelphi editio minor (1981), which does not have the critical apparatus; on the other hand this edition may be useful for paraphrasing, since it contains a final glossary. The Arcadian Republic: anthology of Latin and Italian texts, in prose and verse, by G. M. Crescimbeni, G. V. Gravina, V. Leonio, M. G. Morei, A. Guidi and others. The texts covered by the course will be uploaded on the teacher's web page on the Faculty website a few days before each lesson or will be distributed during the lessons. The text of the Anonimo Romano is available on the e-learning platform. Lorenzo Da Ponte, Così fan tutte. Suggested edition: L. Da Ponte, Libretti viennesi. La prima edizione completa con dieci inediti, a cura di L. Della Chà, Parma, Fondazione Pietro Bembo / Guanda, 1999; but any edition will do. Program for the students who do not attend the course: Anonimo Romano, Cronica, a cura di G. Porta, Milano 1979, pp. I-XVI, 1-340, 443-531 (with M. Campanelli, “Benché io l’aia ià fatta per lettera”: gli inserti latini nella Cronica di Anonimo Romano, «Filologia e Critica», 37, 2012, pp. 3-29, available on M. Campanelli's page in Academia.edu). Students cannot prepare the exam using the Adelphi editio minor (1981), which does not have the critical apparatus; on the other hand this edition may be useful for paraphrasing, since it contains a final glossary. G. Parini, Le Odi, edizione critica a cura di Dante Isella, Ricciardi, Milano - Napoli, 1975. For paraphrasing and commenting on the text of the Odes, students could rely on the edition by Nadia Ebani (Fondazione Pietro Bembo / Ugo Guanda Editore 2010), also available at the Monteverdi Library. The texts of the Anonimo Romano and Parini are available on the Sapienza e-learning platform. Lorenzo Da Ponte, Così fan tutte. Suggested edition: L. Da Ponte, Libretti viennesi. La prima edizione completa con dieci inediti, a cura di L. Della Chà, Parma, Fondazione Pietro Bembo / Guanda, 1999; but any edition will do.
Lesson mode
Lectures will focus on analyzing the text from a stylistic and historical-cultural perspective. PowerPoint presentations or other audiovisual aids will not be used. Students are required to take notes of the lectures, which will then be used to pass the exam.
  • Lesson code10592985
  • Academic year2025/2026
  • CourseModern humanities
  • CurriculumSingle curriculum
  • Year3rd year
  • Duration12 months
  • SSDL-FIL-LET/13
  • CFU6