Prerequisites
There are no prerequisites, although a basic knowledge of contemporary history, as acquired in secondary school, is assumed.
Books
1. Testi obbligatori (mandatory readings):
R. Romanelli, Ottocento. Lezioni di storia contemporanea, Il Mulino, Bologna 2012
R. Romanelli, Novecento. Lezioni di storia contemporanea, Il Mulino, Bologna 2014
2. Una lettura a scelta tra le seguenti (One reading from a choice of the following):
B. Anderson, Comunità immaginarie, Laterza, Roma-Bari
R. Baritono, V. Fiorino, Il voto alle donne. Una storia globale, Il Mulino, Bologna 2025
P. Fonzi, Genocidio. Una storia politica e culturale, Laterza, Roma-Bari 2025
J. Gelvin, Il conflitto israelo-palestinese. Cent'anni di guerra, Einaudi, Torino
A.J. Kay, L’impero della distruzione. Una storia dell’uccisione di massa nazista, Einaudi, Torino 2022
M. Mazower, Storia dell’antisemitismo, Einaudi, Torino 2026
S. Salvatici (a cura di), Storia delle donne nell’Italia contemporanea, Carocci, Roma 2022
3. Una lettura a scelta tra le seguenti:
One reading from a choice of the following:
J.S.Mill, Saggio sulla libertà (qualsiasi edizione)
K-Marx-F.Engels, Manifesto del partito comunista (si consiglia l’edizione Einaudi 2005)
H. Arendt, H. Arendt, Le origini del totalitarismo, Einaudi, Torino, parte I - L'antisemitismo
J. Ortega y Gasset, La ribellione delle masse, SE, Milano 2001
P. Levi, I sommersi e i salvati, Einaudi, Torino 2007
V. Grossman, Tutto scorre..., Adelphi, Milano 2010
M. Bloch, La guerra e le false notizie. Ricordi (1914-1915) e riflessioni (1921, Fazi Roma 2014
J.M. Keynes, Le conseguenze economiche della pace, Adelphi, Milano 2007
A. Spinelli, E. Rossi, Il manifesto di Ventotene, qualsiasi edizione
Frequency
Attendance is highly recommended.
Exam mode
The examination will be conducted orally in Italian, unless otherwise agreed. The assessment will focus on the knowledge acquired, the ability to place issues and events in their complex spatial and temporal context, and the adequacy of the conceptual, linguistic and argumentative tools related to historical knowledge.
Lesson mode
Lessons will be conducted in a classroom setting, using multimedia materials, maps and documents discussed with students.