Course program
- Course contents-
Part 1 – The reform of the public administration: birth and development of modern bureaucracy - Paradigms and Public Administration Reform – Public Sector Reform in Italy – Public Policy: an introduction
Part 2 – The ICT for a new relationship between Public Administration and citizens: from eGovenment to Digital Agenda - Working groups on the quality of the public eServices
Prerequisites
No specific requirements.
Books
- References/Bibliography - 
The following texts are to be considered basic and compulsory reference:
1) Di Mascio F., Natalini A. (2022) Pubbliche amministrazioni. Tradizioni, paradigmi e percorsi di ricerca, Il Mulino
2)  Pommier Vincelli D. (2017), “La “riforma Madia” della Pubblica Amministrazione: contesto politico, analisi teorica e implementazione“, Rivista trimestrale di Scienza dell'Amministrazione, n. 3/2017 (Stable URL: http://rtsa.eu/RTSA_3_2017_Pommier.pdf)
3) Vecchi G. (2019) Progettare il passato? I disegni di riforma amministrativa in Italia negli ultimi decenni: dalle idee di modernizzazione all’incrementalismo senza strategia", Rivista italiana di Politiche Pubbliche n.3/2019 pp. 383-410 (Stable URL: https://www.rivisteweb.it/doi/10.1483/95210)
4) Moini G. (2017), New Public Management e neoliberismo. Un intreccio storico. pp.71-79. In ECONOMIA & LAVORO - ISSN:0012-978X vol. 2 (Anno LI)
5) Giannelli, N. (2022). Il cammino delle riforme della pubblica amministrazione  nella svolta pragmatica del PNRR. Studi Urbinati, A - Scienze Giuridiche, Politiche  Ed Economiche, 72(3-4), 25–56. (Stable URL: https://journals.uniurb.it/index.php/studi-A/article/view/3254)
6) L.Franceschetti (2019) "Depoliticizzazione: il caso delle nuove tecnologie nelle amministrazioni pubbliche italiane" in d’Albergo E., Moini G. (a cura di) “Politica e azione pubblica nell’epoca della depoliticizzazione Attori, pratiche e istituzioni”, Sapienza Università Editrice, Roma, pp.143-164. (Stable URL: http://www.editricesapienza.it/node/7867)
(u.a. 16/09/2025)
Teaching mode
Lectures, classroom exercise, personal e group review
Frequency
Attendance is strongly recommended but not mandatory.
Exam mode
Students who have attended the lessons will be evaluated by:
a written exam at the end of the first part of the course
an final essay carried out in group, on the recent processes of the digitalization of the PA, described in the second part of the course. 
Non-attending students have to take a written exam, in the form of an essay questions.
Lesson mode
Lectures, classroom exercise, personal e group review