SOCIAL MODELS AND CULTURES OF COOPERATION

Obiettivi formativi

1) Obiettivo del corso è fornire agli studenti una buona conoscenza della socialdemocrazia come attore e fattore internazionale nel XX secolo, soprattutto riguardo a come ha cercato di rendere il suo modello della società (una riforma socialista ma graduale e democratica del capitalismo) coerente con la Cooperazione internazionale. Il focus cronologico sarà la seconda metà del XX secolo e le trasformazioni del dopoguerra. Soprattutto Willy Brandt (Germania) Olof Palme (Svezia) e Bruno Kreisky (Austria) saranno evidenziati come i principali leader dell'internazionalismo socialdemocratico. In tal modo gli studenti verranno a conoscenza delle seguenti strategie di cooperazione tra il nord sviluppato e il sud globale A) La neutralità come piattaforma dell'internazionalismo e in particolare la neutralità attiva svedese rispetto alla neutralità isolazionista B) La trasformazione dell'Internazionale socialista da forum europeo o “occidentale” per i partiti socialisti storici a piattaforma per un'azione internazionalista globale sotto la presidenza di Brandt C) Riforma economica e sociale globale come condizione preliminare della stabilità internazionale rispetto al mero equilibrio della Guerra Fredda di potenza militare e nucleare D) Modelli sociali nazionali e riforma dello stato sociale come simbolo identificativo del sistema socialdemocratico E) Multilateralismo post coloniale e cooperazione nord-sud nell'ONU attraverso il Nuovo Ordine Economico Internazionale e i paesi satelliti 2) Inoltre, gli studenti acquisiranno familiarità con i concetti normativi di uguaglianza, diritti umani, opportunità, standard minimi e la trasformazione del modo in cui essi sono stati concepiti nell'era del New Deal (comprendente i decenni della socialdemocrazia in Europa, con l'uguaglianza come risultato desiderato) e negli ultimi decenni (con il libero scambio globale come risolutore di problemi chiave e l'internazionalismo soprattutto teso a fornire le condizioni minime agli individui affinché possano interagire fruttuosamente con i mercati). 3) L'approccio metodologico sarà quello della storia economica (trattando i fondamentali fattori strutturali che conducono dal laissez faire all'internazionalismo della riforma socialdemocratica) e alla storia concettuale (come concetti chiave e valori di base che sono stati trasformati e adattati nelle diverse fasi storiche riportate sopra). 4) In questo quadro, sarà fornita anche una conoscenza diretta di progetti specifici, problemi e innovazioni nel campo della Cooperazione internazionale, soprattutto attraverso contatti con istituzioni internazionali, esperti e studiosi. Pertanto, gli studenti saranno incentivati ​​a contestualizzare e interpretare progetti di cooperazione internazionale in diverse fasi storiche, modelli concettuali e scenari globali geostrategici. In tal modo, gli studenti saranno messi in grado di rilevare e analizzare le premesse teoriche di un dato progetto di cooperazione, e allo stesso tempo di valutare i loro obiettivi attesi e l'impatto sulle condizioni sociali fattuali.

Canale 1
PAOLO BORIONI Scheda docente

Programmi - Frequenza - Esami

Programma
Schedule: (minor changes always possible) - First and second week: definition of the course and of Social democracy as an international actor, through among other things P. Borioni, Introduction; about 20 pagesregarding Changing political cultures and strategies of the Socialist International 1950ies-1980ies - James M. Cypher and James L. Dietz, Heterodox theories of economic development - - Third week onwards: further definition of social democratic social and political model and presentations/readings of/about - B. Stråth, The Brandt commission and the multinationals. Planetary perspectives, Routledge 2023, About 300 pages - Following weeks: end March/April onwards - Presentations of students’ assignments in class possible from now on: issues decided and discussed in class - 2 Essays in the Journal “Humanity”, volume 6,v issue 1, 2015,i.e. New Internatonal Economic Order as compared to Neoliberal views on economic freedom (with reference to Whyte’s book) and Human rights and as compared to Social Democracy - Texts chosen from then book A Modern Guide to uneven economic development, EE, - May: presentations and discussions concerning B. Milanovic, The haves and have nots - Final test: if possible a written (strongly recommended but non-mandatory) test in class, last day or the week after course ending: (choice of three questions out of five provided, resulting in 3 medium texts (about 400 words each) to be written in 2 hours time) Test Questions will deal with: P. Borioni, Introduction; about 20 pagesregarding Changing political cultures and strategies of the Socialist International 1950ies-1980ies - James M. Cypher and James L. Dietz, Heterodox theories of economic development - B. Stråth, The Brandt commission and the multinationals. Planetary perspectives, Routledge 2023, About 300 pages - N. Gilman The New International Economic Order: A Reintroduction; - Victor McFarland, The New International Economic Order, Interdependence, and Globalization; about 40 pages
Prerequisiti
Fluent English and a good knowledge of global north-global south socio-Economic and historical relations. If the latter is somehow lacking then a readiness in filling the gaps is required
Testi di riferimento
Minor Changes always possible Syllabus Texts: (about 500 pages as a whole) 1) From the Journal Economia & Lavoro n. 2 (2021) - P. Borioni, Introduction; about 20 pagesregarding Changing political cultures and strategies of the Socialist International 1950ies-1980ies 2) B. Stråth, The Brandt commission and the multinationals. Planetary perspectives, Routledge 2023, About 300 pages 3) B. Milanovic, The haves and have nots, Basic Books, 2012, Chosen chapters, also about 100 pages or: - Texts chosen from then book A Modern Guide to uneven economic development, EE, edited by Erik S. Reinert and Ingrid H. Kvangraven 4) The following articles or chapters From: Journal “Humanity”, volume 6,v issue 1, 2015, issue about New International Economic Order (NIEO), only the following chosen articles. - N. Gilman The New International Economic Order: A Reintroduction; - Victor McFarland, The New International Economic Order, Interdependence, and Globalization; about 40 pages - Chapter 6 From James M. Cypher and James L. Dietz, The Process of Economic Development, Routledge3rd edition 2009. Title of the chapter: Heterodox theories of economic development, from p. 168 to p. 200 And last: A. Mørkved Hellenes, C. Marklund, Sweden Goes Global: Francophonie, Palme, and the North-South Dialogue during the Cold War”, HistoirePolitique [Online], 35 | 2018, Online since 01 June 2018, connection on 10 September 2022. URL: http://journals.openedition.org/histoirepolitique/6297 ; DOI: https://doi.org/10.4000/histoirepolitique.6297 , about 15 pages,
Frequenza
At least 75% of the lessons are expected attended unless extremely good reasons are provided. Non attending students are required to study an extra text to be agreed with the professor
Modalità di esame
An active participation to lessons and discussions in class, plus of course attendance, are very positively considered, provided of course basic knowledge is also present. Written test to be held at the end of the course A written test composed of 3 questions to be chosen out of six. The questions mus be answered by writing 3 corresponding short essays in two hours. That means 40 minutes per answer. The written test is not wholly compulsory but it is strongly recommended. Each question is recommended answered according to the following parameters: 1) contextualisation, periodisation, reconstruction of the main features, issues, personalities, organisations, institutions and/or movements implied. All based upon the texts of the syllabus and/or discussions/presentations that have taken place during the course 2) further analysis, comparisons, considerations either based on the syllabus texts or upon other qualified texts and debates or historical events etc. 3) only after and insofar as the two previous requirements have been met, further and more personal views/analysis can be added and will be positively evaluated Oral test Then an oral test will also be based on the results from the written test. A good written test will lead to an oral test in which the only evaluation will deal with how good the overall grade must be. A medium result at the written test can still lead to a good grade but also to a grade below middle. A bad or below middle result at the oral test implies starting from scratch at the oral exam and studying hard for a good result.
Modalità di erogazione
Ordinary professoral academic lessons consisting of analysis and explanation of complex texts, power point presentations etc. Parts of the programme will also be dealt with through presentations given by the students themselves Lastly, at least one conference with several experts, scholars and decision makers will be offered as a mandatory extra activity
  • Codice insegnamento10589833
  • Anno accademico2025/2026
  • CorsoScienze dello sviluppo e della cooperazione internazionale - Development and International Cooperation Sciences
  • CurriculumPolitical, Economic and Social Studies (Percorso valido anche fini del conseguimento del doppio titolo italo-kazako) - in lingua inglese
  • Anno1º anno
  • Semestre2º semestre
  • SSDSPS/03
  • CFU6