Course program
Art and politics: a modern and contemporary perspective.
The course aims at analyzing the relations existing between art and politics, in order to show how far aesthetic experience has been one of the fundamental processes of building a common sense and a sense of belonging to collectivity in the modern age. Likewise, art, in particular images but also storytelling, has played a crucial role in orienting the public opinion. As far as these issues are concerned, we will consider the philosophical hypotheses of some modern and contemporary thinkers: Friedrich Schiller and Walter Benjamin, but also Giorgio Agamben, Umberto Eco, Vilém Flusser, Louis Marin and Bernard Stiegler. Different theoretical perspectives and interpretive models (aesthetic, semiotic, hermeneutical, phenomenological) of reading images as political devices will be so considered. This investigation upon the political uses of images will be framed within the emergence of new forms of production and fruition of the digital images in the age of AI.
Prerequisites
General knowledge of the history of philosophy with special focus on modern philosophy.
Books
F. Schiller, L'educazione estetica (Aesthetica; in alternativa Bompiani)
W. Benjamin, L'opera d'arte nell'epoca della sua riproducibilità tecnica (Feltrinelli; in alternativa Einaudi)
L. Marin, Della rappresentazione (Mimesis, solo alcuni saggi)
V. Flusser, Per una filosofia della fotografia (Bruno Mondadori)
G. Agamben, Note sul gesto, in Mezzi senza fine (Bollati Boringhieri)
D. Cecchi, L'esperienza dell'altro (Quodlibet)
B. Stiegler, L'immagine discreta, in J. Derrida e B. Stiegler, Ecografie della televisione (Raffaello Cortina)
U. Eco, Per una guerriglia semiologica (qualsiasi edizione)
Frequency
attending the course is highly recommended
Exam mode
The evaluation consists of an oral examination. The following will be assessed (also during the course): 1. knowledge and understanding of the texts covered by the course, from their most general aspects to their details; in particular, the students' ability to confront a philosophical text and to critically analyse specific aspects of it will be assessed (evaluation points 1-15). 2. The students' ability to express themselves and to master the vocabulary (evaluation points 1-10). 3. Knowledge of the historical context (in relation to the thought of the authors covered by the course and in relation to the history of philosophy in general) (evaluation points 1-5).
Bibliography
F. Schiller, L'educazione estetica (Aesthetica; in alternativa Bompiani)
W. Benjamin, L'opera d'arte nell'epoca della sua riproducibilità tecnica (Feltrinelli; in alternativa Einaudi)
L. Marin, Della rappresentazione (Mimesis, solo alcuni saggi)
V. Flusser, Per una filosofia della fotografia (Bruno Mondadori)
G. Agamben, Note sul gesto, in Mezzi senza fine (Bollati Boringhieri)
D. Cecchi, L'esperienza dell'altro (Quodlibet)
B. Stiegler, L'immagine discreta, in J. Derrida e B. Stiegler, Ecografie della televisione (Raffaello Cortina)
U. Eco, Per una guerriglia semiologica (qualsiasi edizione)
Lesson mode
Lezioni frontali con ricostruzione del contesto e lettura, analisi e commento dei testi. Sarà fatto riferimento ai testi originali. La partecipazione attiva delle studentesse e degli studenti è altamente incoraggiata e verrà stimolata nel corso delle lezioni.